بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، انتظار می رود تا انتهای سال جاری، ۶۰ هزار مسکن در شهر های جدید به مرحله بهره برداری برسد که این رقم مربوط به واحد هایی است که در قالب طرح های مشارکتی اجرا شده اند. علاوه بر این ۲۷ هزار و ۹۹۷ واحد مسکن مهر نیز در شهر های جدید تا آخر امسال افتتاح خواهند شد.

در شهر های جدید ۴۰۰ هزار و ۹۳۸ واحد مسکن مهر احداث شده است که هر کدام از آن ها در مراحل متفاوتی از ساخت قرار دارند. بر اساس گزارش های ارائه شده تعداد واحد هایی که در مراحل پایانی پی قرار دارند به ۳۹۸ هزار و ۵۵۴ واحد می رسد حال آن که تعداد واحد هایی که نازک کاری آن ها در آخرین مراحل قرار دارد ۳۱۱ هزار و ۱۶۰ واحد گزارش شده است و ۲۶۳ هزار و ۶۴ واحد نیز  به بهره برداری رسیده اند. تعداد واحد های مسکونی مهر که در مرحله صدور کارت قسط قرار دارند ۲۰۳ هزار و ۷۲۹ واحد عنوان شده اند ضمن این که حدود ۲۰۸ هزار و ۵۸۸ واحد در مرحله تحویل و واگذاری هستند. تعداد واحد های فاقد متقاضی مؤثر مسکن مهر و واحد هایی که راکد بوده یا با مشکلات قضایی دست به گریبان هستند بر اساس آخرین گزارشات ارائه شده به ۲۴ هزار و ۵۵ واحد می رسد.

در کمتر از ده ماه در سال جاری، ۴۵ هزار و ۹۴۴ نفر در شهر های جدید ساکن شده اند و متوسط جمعیت پذیری اعلام شده برای هر کدام از ۲۱ شهر جدید موجود در همین بازه زمانی بیش از ۲۱۸۸ نفر برآورد شده است.

اخبار منتشر شده حاکی از آن هستند که تمام واحد های مسکونی مهر به جز آن ها که با مشکلات حقوقی و قضایی دست به گریبان هستند تا انتهای سال ۹۸ به بهره برداری می رسند و در اختیار متقاضیان قرار می گیرند.

در سال جاری شرکت عمران شهر های جدید ساخت ۲۰۰ هزار مسکن را از قاب طرح های مشارکتی آغاز نموده و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته قرار است از این تعداد تا پایان سال جاری ۶۰ هزار مسکن به مرحله بهره برداری برسد.

بر اساس برآورد هایی که توسط شرکت عمران شهر های جدید انجام داده، کلنگ زنی ۷۸ پروژه در دهه فجر صورت خواهد گرفت که اعتباری به ارزش ۱۸ هزار و ۸۶۰ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان برای آن ها در نظر گرفته شده است. گفتنی است این پروژه ها شامل ۶۰ هزار واحد مسکونی می شوند و مواردی از قبیل ۱۱ پروژه آماده سازی و محوطه سازی، یک تقاطع غیرمسطح، دو مرکز درمانی، قطار برقی پردیس، ۱۳ پارک و بوستان، یک تصفیه خانه، چهار فضای فرهنگی مذهبی، یک مجتمع تجاری خدماتی، ۱۳ فضای ورزشی، یک سرای ناحیه، ۲۶ مرکز محله، دو مجتمع تجاری مشارکتی، یک پل و یک پارکینگ را در بر می گیرد.

از جمله طرح هایی که در پایان سال جاری عملیات مربوط به ساختشان به اتمام می رسد و مورد بهره برداری قرار می گیرند شامل ۳۱ پروژه آماده سازی و محوطه سازی، ۱۴ فضای فرهنگی مذهبی، دو بزرگراه و تقاطع غیرهم سطح، یک آتش نشانی، ۲۶ فضای آموزشی، یک خط انتقال آب، ۱۰ پارک و بوستان، شش پروژه روبنایی و زیربنایی و ۲۷ هزار و ۹۹۷ واحد مسکونی مهر می باشد که ارزش اختصاص داده شده به آن ها معادل ۱۹۵۹ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان می باشد.

شلوغ ترین شهر جدید، پرند است

بر اساس گزارش های ارائه شده انتظار می رود در نیمه نخست سال ۹۸، ساخت واحد های مسکونی مهر پرند به نقطه پایان برسد و این واحد ها در اختیار متقاضیان قرار بگیرند. در شرایط کنونی، شهر جدید پرند با ۱۲۷ هزار و ۱۹۸ نفر جمعیت، بیشترین جمعیت را در میان شهر های جدید دارد. کمترین جمعیت بر اساس آمار ها به ترتیب به شهر های تیس، رامین و رامشار اطلاق شده است.

بر اساس برآورد های انجام شده در صورتی که پروژه ساخت ۹۶ هزار و ۸۰ واحد مسکن مهر در پرند به اتمام برسد پرند بیشترین سایت مسکن مهر را در میان دیگر شهر های جدید خواهد داشت. بر اساس آمار ها انتظار می رود در این صورت، جمعیت شهر جدید پرند به ۵۰۰ هزار نفر برسد و که بر اساس پیش بینی هایی که از سوی برخی افراد عنوان شده ممکن است این رقم به ۷۰۰ تا ۸۵۰ هزار نفر هم در آینده برسد.

ادعا می کنند سرعت رشد جمعیت در شهر جدید پرند به ۲۵ درصد می رسد که از میانگین رشد اعلام شده برای شهر های جدید ۲۰ برابر بیشتر است. پیش بینی ها نشان می دهد جمعیت شهر پرند در سال ۱۴۰۵ به ۲۹۴ هزار نفر می رسد.

محمد اسلامی به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی در اواخر طی ماه در جلسه ای اذعان نمود: شهر های جدید بایستی مکانی مناسب برای زندگی باشند و اگر در شهر ها کاستی ها و مشکلاتی وجود دارد بهتر است مردم راه شهر های جدید را در پیش نگیرند و به این شهر ها مهاجرت نکنند. ایشان با اشاره به این که در پروژه های مسکونی این شهر ها عموما مشکلاتی مربوط به انشعابات به چشم می خورد اظهار داشت: این دستگاه های خدمت رسان هستند که بایستی زیرساخت های لازم را برای مردم فراهم سازند و شرایط را برای آن ها هموار سازند. به گفته اسلامی چنانچه یک نفر در کارش کوتاهی می کند باید مورد بررسی و بازخواست قرار گیرد.

مسکن مهر پردیس تا انتهای سال ۹۸ به پایان خواهد رسید

سید مهدی هدایت به عنوان مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، ضمن اشاره به این که در پردیس مهم ترین اولویت تکمیل واحد های مسکونی مهر باقی مانده است اظهار داشت: چنانچه بودجه ای که برای مسکن مهر در لایحه بودجه ۹۸ در نظر گرفته شده است عملی گردد بی تردید شاهد اتفاقات مثبتی در شهر جدید پردیس خواهیم بود. وی ادامه داد: در دهه فجر کلنگ زنی تعدادی پروژه با اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومان صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول افزود: موضوع کمبود مورد نیاز برای تکمیل واحد های مسکونی مهر مورد پیگیری قرار خواهد گرفت که بخشی از این کسری ها در دست حل و فصل قرار دارند. وی ادامه داد: دیگر واحد ها تا سال ۹۸ در اختیار متقاضیان قرار خواهند گرفت.

ایشان با اشاره به ظرفیت های درونی شهر های جدید اظهار داشتند: همکاری مجمع دلیل وعده هایی است که می دهیم مبنی بر این که مسکن مهر در سال آینده تکمیل و تحویل داده خواهد شد. به گفته هدایت، تمام زمین هایی که امکان مشارکت و تهاتر با سازندگان وجود داشته است را برای تکمیل واحد های مسکونی مهر مورد استفاده قرار داده اند.

طرحی جایگزین برای پروژه مسکن مهر اندیشیده شد

حبیب الله طاهرخانی به عنوان مدیرعامل شرکت عمران شهر های جدید، اظهار داشت: علاوه بر تکمیل واحد های مسکونی مهر، برنامه های دیگری نیز در دست اجرا قرار دارند که بر اساس تأکیدات مستمر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در اولویت بالایی قرار دارند. این مقام مسئول افزود: یکی از این طرح ها توزیع ۲۰۰ هزار واحد مشارکتی است که برآورد شده تا سال ۱۴۰۰ به مرحله بهره برداری برسد. اقدامات اولیه مربوط به این پروژه اجرایی شده و گروه هایی برای نظارت و مدیریت آن ها در نظر گرفته شده اند. هدایت افزود: امید است در قالب مشارکت مدنی و با همکاری هایی که با بخش های خصوصی صورت می گیرد نتیجه های درخوری عاید گردد.

طاهرخانی از عقب افتادگی های شهر های جدید سخن به میان آورد و اظهار داشت: بر اساس رشد جمعیتی که در این شهر ها اتفاق افتاده باید بگوییم کمبود هایی در آن ها احساس می شود که امید است با ارائه خدماتی زیرساختی و.. شرایط زندگی در این شهر ها بهبود بیابد و کیفیت زندگی رشد را تجربه کند. به گفته این مقام مسئول یکی از فعالیت هایی که در این راستا می تواند کمک کننده باشد، احداث محلات در سایت های مسکن مهر است که برای ساکنان بسیار ارزشمند خواهد بود و با کمک گرفتن بر سرمایه های بخش های خصوصی قابل اجرا خواهد بود.

کلنگ زنی مترو تهران-پردیس در سال ۹۸

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که به دنبال ارائه سیستم حمل و نقل مناسبی میان شهر های جدید و شهر مادر هستند اظهار داشت: از جمله طرح هایی که در دست اجرا قرار دارند قطار حومه ای گلشهر-هشتگرد، بهارستان-اصفهان، فولادشهر-اصفهان و گلبهار-مشهد می باشد. به گفته این مقام مسئول مهم ترین پروژه ای که در سال آینده استارت خواهد خورد پروژه قطار برقی تهران-پردیس خواهد بود. به گفته این مقام مسئول، از آن جا که برخی از شهر ها با رشد جمعیتی بالایی همراه شده اند، نیاز است در حوزه حمل و نقل تدابیری اساسی اندیشیده شود و برنامه های درستی در دست اجرا قرار بگیرد. وی از همکاری های انجام شده با راه آهن سخن به میان آورد و اظهار داشت: بر این اساس بخشی در حال ارائه خدمت هستند و بخشی را هم با افزایش کیفیت همراه خواهیم ساخت با این هدف که در آینده شاهد نتیجه مطلوب تری باشیم.

شهر های جدید با رشدی ده برابر دیگر شهر ها مواجهند

بر اساس گفته های طاهرخانی، هفت شهر جدید شامل صدرا، پردیس، پرند، سهند، اندیشه، فولادشهر و بهارستان به صرفه های حاصل از مقیاس را کسب کرده اند. طاهرخانی افزود: بر اساس برآورد های انجام شده رشد جمعیت در شهر های جدید از دیگر شهر ها ۱۰ برابر بیشتر گزارش شده است. وی از رشد ۲۴ درصدی جمعیت برخی از شهر ها طی یکسال خبر داد و اظهار داشت: چنین ارقامی حوزه توسعه شهری را هدایت و مدیریت می کنند ضمن این که به جایگزینی توسعه برنامه ریزی شده به رویکرد های قبلی می پردازند.