همزمان با رشد قیمت ها و افزایش نامتعارف قیمت مسکن در سال گذشته، بسیاری از فاعلان اقتصادی این بازار بر این باورند که قیمت مسکن بیش از این رشد قیمت را تجربه نخواهد کرد و در ماه های پیش رو شاهد ثبات قیمت در این بازار خواهیم بود. در مقابل برخی دیگر نیز ماندگار بودن رکود در این بازار را پیش بینی می کنند و بر این باورند رکود در بازار مسکن کماکان ادامه خواهد داشت.

مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک، با اشاره به این که معاملات مسکن در کشور و تهران با افت همراه بوده است اظهار داشت: حجم معاملات در تهران کاهش ۶۶ درصدی را تجربه نموده است حال آن که این رقم در کل کشور ۲۷ درصد در دی ماه سال جاری گزارش شده است. به گفته این مقام مسئول در ماه های پیش رو و سال آینده، شاهد رشد آنچنان قیمت مسکن نخواهیم بود و قیمت ها ثبات و تعادل را تجربه خواهند کرد.

وی در ادامه از اعداد و ارقام کمک گرفت و حجم قرارداد های تنظیم شده برای خرید و فروش مسکن را بیش از ۶۵ هزار و ۳۳۰ مورد اعلام کرد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: این رقم در مقایسه با آن چه برای دی ماه سال گذشته به ثبت رسیده کاهش ۲۷ درصدی را تجربه نموده است. به گفته قلی خسروی بازار اجاره هم با کاهش چشمگیری همراه بوده است به طوری که قرارداد های اجاره تنظیم شده در کل کشور ۴۰ هزار و ۶۴۷ مورد بوده است حال آن که این رقم نسبت به دی ماه سال گذشته ۱۴درصد افت را تجربه نموده است. خسروی اذعان نمود: تعداد قرارداد های خرید و فروشی که در تهران به امضا رسیده ۸ هزار و ۳۶ مورد بوده است که افتی ۶۶ درصدی را نسبت به دی ماه سال ۹۶ خاطرنشان می کند. به گفته این مقام مسئول حجم قرارداد های اجاره تنظیم شده در تهران ۱۱ هزار و ۴۵۰ مورد بوده است که این عدد هم کاهش ۲۲ درصدی را حکایت می کند.

وی با اشاره به این که رشد قیمت مسکن در آذرماه ۹۲ درصد بوده است تصریح نمود: بر اساس پیش بینی های انجام شده انتظار می رود تا انتهای سال جاری شاهد ثبات و تعادل در بازار مسکن باشیم ضمن این که با توجه به کاهش و افتی که در زمینه حجم معاملات مسکن اتفاق افتاده است انتظار می رود ثبات قیمت ها کاملا مشهود به چشم بخورد. به گفته قلی خسروی این احتمال وجود دارد که از رشد قیمت ماهانه مسکن به مقدار زیادی کاسته شود.

این مقام مسئول افزود: در سال آینده هم رشد قیمت ها را شاهد نخواهیم بود. وی افزود: به زعم این که احتمال تغییر در برخی فاکتور ها مثل گران شدن مصالح ساختمانی یا دستمزد ها وجود دارد که ممکن است بازار مسکن را به میزان اندکی تحت تأثیر قرار دهند با این حال امکان این که در سال ۹۸ شاهد نوسانات زیاد و پیچیده ای باشیم بسیار اندک است. وی افزود: بعید است همچون سال ۹۷، تفاوت چشمگیر قیمت ها را در سال آینده شاهد باشیم. هنگام انتشار آمار های مربوط به آذرماه  گفته شد حجم قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران و کل کشور به نسبت همین برهه زمانی در سال ۹۶، با افت ۶۴ و ۲۲ درصدی همراه بوده است.

  • منبع خبر : تی نیوز