رشد قیمت مسکن در ماه های اخیر به گونه ای بوده است که عده زیادی قدرت خرید خود را از دست داده اند و در شرایط کنونی به سختی می توانند به تهیه و خرید مسکن حتی فکر کنند. معاملات مسکن بدین واسطه پیوسته در حال کاهش است تا جایی که در آذرماه حجم معاملات مسکن در مقایسه با آذرماه سال ۹۶، ۶۱ درصد کمتر گزارش گردید.

از تابستان سال ۹۶ بازار مسکن رشد قیمت را تجربه نمود در زمستان بیشتر نمود پیدا کرد و در اردیبهشت ماه و خرداد ماه سال ۹۷ به بیشترین مقدار خود رسید. این امر سبب شد که شاهد رکود تورمی در بازار مسکن باشیم به طوری که آمار های منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی از کاهش ۶۱٫۳ درصدی معاملات نسبت به سال گذشته خبر داده است.

به گفته کارشناسان و فعالان حوزه مسکن آنچه سبب شده است قدرت خریداران به میزان قابل توجهی کاهش را تجربه کند افزایش قیمت مسکن و جهش قیمت واحد های مسکونی طی ماه های اخیر بوده است. از این رو باید دولت راهکار هایی را در این خصوص بیندیشد و برنامه هایی را در نظر بگیرد تا شریط برای متقاضیان بهتر شود و بتوانند به خرید و تهیه مسکن فکر کنند.

به زعم این که برخی رشد سقف تسهیلات مسکن را راهی برای افزایش قیمت ها می دانند و معتقدند استفاده از این راهکار با نتیجه ارزشمندی همراه نخواهد بود با این حال دولت در این خصوص گزارشی ارائه نداده و مشخص نیست در آینده چه اتفاقی رخ دهد.

محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در روز های اخیر از مزایای کارت اعتباری مصالح ساختمانی سخن به میان آورده با این حال کماکان از این طرح رونمایی نشده و جزئیات زیادی در این خصوص در دست نیست.

بر اساس گزارشات ارائه شده از سوی دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی، حجم معاملات مسکن در آذر ماه امسال در تهران ۶ هزار و ۹۵۰ واحد بوده است حال آن که در مقایسه با آبان ماه این رقم افت یک درصدی را شاهد بوده و در مقایسه با آذرماه سال گذشته ۶۱٫۳ درصد کمتر بوده است.

در آذر ماه حجم معاملات در در منطقه پنج تهران بیشترین بوده است و در منطقه ۱۹ کمترین مقدار گزارش شده است. مطابق با آنچه از سوی این دفتر به صورت رسمی گزارش شده، منطقه ۲۱ بیشترین ریزش حجم معاملات را در آذرماه امسال نسبت به سال گذشته تجربه کرده است به طوری که کاهش معاملات مسکن برای این منطقه از تهران ۷۲٫۷ درصد گزارش شده است و در منطقه ۱۸ با ۴۲٫۶ ریزش، کمترین افت حجم معاملات مسکن رقم خورده است.

بیشترین حجم معاملات مسکن مربوط به منطقه ۵ با ۱۴٫۹ درصد از کل معاملات مسکن بوده است.

سهم واحد هایی با ۵ سال ساخت در معاملات مسکن ۳۸٫۲ درصد بوده است این رقم برای واحد های ۶۰ تا ۸۰ متر مربع به ۲۷٫۷ درصد می رسد.

تعداد معاملات مسکن در پایتخت در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، بر اساس گزارش دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی ۱۰۰ هزار و ۹۶۷ فقره بوده است که کاهشی ۲۴٫۵ درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است.

  • منبع خبر : افکار نیوز