مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به این که حجم معاملات در کشور افت ۲۷ درصدی را شاهد بوده است اظهار داشت: این رقم در تهران به ۶۶ درصد می رسد. این مقام مسئول با بیان این که ارقام اعلام شده وضعیت معاملات مسکن در دی ماه سال جاری در تهران و کشور را گزارش می کنند اذعان نمود: انتظار می رود در سال آینده، قیمت مسکن به میزان زیادی رشد را تجربه نکند و همگام با نرخ تورم پیش برود.

ایشان تعداد قرارداد های امضا شده در کل کشور در دی ماه را معادل ۶۵ هزار و ۳۳۰ قرارداد عنوان کردند و تصریح نمودند: این رقم در مقایسه با آن چه برای دی ماه سال گذشته به ثبت رسیده از کاهشی ۲۷ درصدی خبر می دهد. وی افزود: تعداد کل اجاره نامه های تنظیم شده در سراسر کشور را معادل ۴۰ هزار و ۶۴۷ مورد اعلام کرد و تصریح نمود: این رقم در مقایسه با تعداد اعلام شده برای دی ماه سال گذشته با افت ۱۴ درصدی همراه بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص وضعیت بازار مسکن در تهران نیز آمار و ارقامی ارائه نمود و اعلام کرد: در دی ماه سال جاری، تعداد قرارداد های امضا شده برای خرید و فروش مسکن در تهران ۸ هزار و ۳۶ مورد بوده است از افتی ۶۶ درصدی در مقایسه با دی ماه سال گذشته خبر می دهد. تعداد اجاره نامه های تنظیم شده در تهران در همین بازه زمانی ۱۱ هزار و ۴۵۰ مورد بوده است که کاهشی ۲۲ درصدی را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار های ارائه شده از سوی بانک مرکزی، قیمت مسکن در آذر ماه سال جاری رشد ۹۲ درصدی را شاهد بوده است با این حال انتظار می رود تا پایان سال جاری ثبات قیمت را در این بازار مشاهده کنیم و دور از انتظار است که نوسان و التهاب بار دیگر بر این بازار سایه افکند. به گفته این مقام مسئول، همزمان با افت حجم معاملات، قیمت مسکن شرایط بهتری را تجربه نمود و از افزایش های سرسام آور قیمت ها گویا خبری نیست. وی افزود: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته انتظار می رود از تورم ماهیانه قیمت مسکن به میزان چشمگیری کاسته گردد.

به گفته این مقام مسئول، در سال آینده هم این بازار رشد قیمت را تجربه نخواهد کرد و قیمت واحد های مسکونی با افزایش همراه نخواهد شد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اذعان نمود: این احتمال وجود دارد که متغیر هایی مثل تورم عمومی، گران شدن حامل های انرژی یا زیاد شدن نرخ دستمزد بر قیمت نهایی مسکن اثر بگذارند با این حال دور از انتظار است که در سال ۹۸، همچون ۹۷، شاهد گران شدن های سرسام آور و بی سابقه در حوزه مسکن باشیم.

بر اساس آمار های منتشر شده در خصوص وضعیت مسکن در آذرماه سال جاری، تعداد قرارداد های خرید مسکن در تهران و کل کشور به ترتیب با افت ۶۶ و ۲۲ درصدی در مقایسه با آذر ماه سال ۹۶ همراه بوده است.

  • منبع خبر : افکار نیوز