مجید کیانپور به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که در سال جاری روند اجاره بها رو به رشد بوده است و پیوسته جهش و افزایش را تجربه نموده است، اظهار داشت: این عامل سبب شده خانواده ها مشکلات زیادی در پیدا کردن واحد های اجاره ای داشته باشند و عموما از یافتن فایل هایی با قیمت های مناسب عاجز بیابند.

مجید کیانپور ضمن این که میزان رشد اجاره بها را نگران کننده اعلام کرد تصریح نمود: در شهر هایی چون تهران این رشد قیمت بیشتر به چشم می خورد و نگران کننده تر است. مجید کیانپور صحبت هایش را این طور ادامه داد: از ابتدای سال جاری شاهد رشد اجاره بها در سراسر کشور به ویژه کلان شهر هایی چون تهران بودیم که به واسطه این امر خانواده ها مشکلات زیادی را در پیدا کردن فایل مورد نظر متوجه شده اند و با مسائل زیادی دست به گریبان گشته اند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی صحبت هایش را این طور ادامه داد: در شرایط کنونی نرخ اجاره بها به گونه ای است که بیشتر خانواده ها ناگزیرند دو سوم از هزینه های خود را صرف تهیه مسکن و پرداخت اجاره بها نمایند که این امر خانواده ها را با مشکلات زیادی روبرو می سازد و وضعیت معیشتی آن ها را تغییر می دهد. به گفته کیانپور، برای کاهش هزینه ها و بهبود این شرایط نیاز است تمهیداتی در نظر گرفته شود و تدابیری اندیشیده گردد.

این مقام مسئول با اشاره به این که از نخستین روز های سال جاری، میزان اجاره بها با افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی همراه بوده است، تصریح کرد: این رشد قیمت ها منطقی و عقلانی نیست و مالکان نباید به همان اندازه که قیمت مسکن افزایش می یابد، نرخ اجاره بها را هم افزایش دهند چرا که این کار درست نیست.

این مقام مسئول با اشاره به این که در حوزه مسکن نظارت ها و کنترل های دقیقی وجود ندارد اظهار داشت: در شرایط کنونی مالکان هم ارزش افزوده مسکن به واسطه گران شدن قیمت ها را اخذ می نمایند ضمن این که بر مقدار اجاره بها نیز می افزایند که نظارتی در این خصوص وجود ندارد و سیاست ها و راهکار های صحیحی در نظر گرفته نمی شود. کیانپور صحبت هایش را این طور ادامه داد: مالکان همان طور که می خواهند و کاملا سلیقه ای نرخ های اجاره را بالا می برند که به واسطه این امر عرصه بر مستأجران تنگ تر می شود.

وی با اشاره به این که واحد های اجاره ای هم حکم یک کالای مصرفی را دارند اظهار داشت: نیاز است دستگاه های نظارتی با این دید قوانینی را در این زمینه به کار بگیرند و به برخی مسائل دقت بیشتری نشان دهند. این مقام مسئول ادامه داد: بر این اساس دستگاهی مانند تعزیرات حکومتی قادر است به این مسئله ورود یابد و افراد متخلف برخورد نماید.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در بازار مسکن شاهد رکود تورمی هستیم ضمن این که با توجه به رشد ۹۰ درصدی قیمت مسکن و واحد های مسکونی، خانواده ها قدرت و توان خود را برای خرید واحد های مسکونی از دست داده اند و بیشتر خانواده ها به سمت بازار های اجاره ای روی آورده اند. وی افزود: زمانی که تقاضا در این زمینه رشد را تجربه می کند بسیاری از افراد نرخ اجاره بها را افزایش می دهند و این امر به گران تر شدن اجاره بها دامن می زند. به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، نیاز است دستگاه های نظارتی و وزارت راه و شهرسازی کنترل های لازم را در این خصوص به عمل آورند.

  • منبع خبر : تی نیوز