علی اکبر رمضانی به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی، عنوان کرد: میزان ساخت و ساز در این استان افت ۱۴٫۵ درصدی را تجربه نموده است.

وی در ادامه با بیان این که در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، ۵۱۲ هزار و ۴۴۱ متر مربع نقشه به دستان مهندسان در سازمان نظام مهندسی کشور طراحی شده و در اختیار شهرداری ها قرار گرفته است اظهار داشت: بررسی این رقم کاهش ۱۴٫۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

وی در ادامه از علل و دلایل این اتفاق سخن به میان آورد و تصریح نمود: یکی از مهم ترین دلایلی که زمینه این اتفاق را فراهم نمود رشد و نوسان زیاد قیمت ها بوده است. این مقام مسئول افزود: امید است بر حجم ساخت و ساز در روز های باقی مانده سال افزوده شود و تولید کنندگان مسکن و سازندگان واحد های مسکونی با امید و انگیزه بیشتری در این مسیر به ایفای نقش بپردازند. رمضانی خاطرنشان کرد: در این میان بافت های فرسوده و زمین هایی وجود دارند که بلااستفاده مانده اند و کنترل و مدیریتی در خصوص آن ها وجود ندارد. به گفته رمضانی، امید است در این خصوص نیز تدابیری اساسی اندیشیده شود و با کاربری های مناسب در این باره اقداماتی صورت بگیرد.

رمضانی با تأکید بر این که از میان تمام نقشه هایی که در سال جاری طراحی و به کار گرفته شده اند، ۹۰ درصد از ساختمان ها بتنی بوده اند و تنها ۸ درصد از آن ها از نوع اسکلت فلزی برآورد شده اند اذعان نمود: سهم دیگر مصالح و اسکلت ها نیز ۲ درصد اعلام شده است.

رئی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی صحبت هایش را این طور ادامه داد: این امر نشان می دهد باید تربیت نیرو های انسانی در مرکز توجه قرار بگیرد و کارگرانی که ساخت واحد های بتنی را برعهده دارند به خوبی برای این کار آموزش داده شوند. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: آموزش به این قشر از مهم ترین فعالیت هایی است که می بایست در دستور کار قرار بگیرد و همواره مورد توجه واقع شود.

رمضانی ادامه داد: از جمله مواردی که نیاز است سازندگان به آن واقف باشند و نیرو ها بر آن تسلط داشته باشند، برخی نکات اجرایی ساختمان های بتنی است ضمن این که به محل بتن ریزی باید دقت شود و زمان بتن ریزی را باید مدنظر قرار داد. وی تصریح کرد: کیفیت بتن باید زیر ذره بین برود و مورد توجه قرار گیرد ضمن این که نگهداری آن از دیگر مواردی است که نیاز به توجه دارد.

این مقام مسئول از افزایش ۶۲ درصدی ارائه شناسنامه فنی ملک در ۹ ماه گذشته سخن به میان آورد و اظهار داشت: تعداد شناسنامه هایی که در این بازه زمانی برای املاک خراسان شمالی صادر شده است به ۱۱۷ هزار و ۲۶۵ متر مربع می رسد که این عدد در همین برهه زمانی در سال گذشته ۷۲ هزار و ۲۹۱ متر مربع گزارش شده است.

وی با اشاره به این که پرونده تخلف سازمانی در این برهه از زمان ۴۴ مورد بوده است اظهار داشت: از این تعداد، ۹ پرونده در حال حاضر در جریان است ضمن این که ۱۷ مورد رد شکایت شده است و تعداد آن ها که حل و فصل شده اند به ۶ مورد می رسد. به گفته این مقام مسئول در خصوص ۱۲ پرونده حکم نهایی صادر شده است که در مقایسه با آنچه برای سال گذشته به ثبت رسیده، شکایات رسیده به دست شورای انتظامی کاهش ۵ درصدی را شاهد بوده است.

  • منبع خبر : تی نیوز