مازیار کیانی نژاد به عنوان فعال کارگری فلز کار، عنوان کرد: حتی وقتی همه چیز را هم کنار می گذاریم باز هم نگران معیشتمان را داریم و این امر دغدغه بزرگی برای ماست.

وی با اشاره به این که هنوز هم از جلسات شورای عالی دستمزد اخباری در دست نیست و در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است اظهار داشت: تنها جلساتی را برای برآورد حق مسکن انجام دادند که نتیجه آن راه به جایی نمی برد و با حق مسکن تعیین شده هیچ کاری نمی توان انجام داد.

ایشان ضمن اشاره به بالا بودن هزینه های زندگی اظهار داشت: به نظر می رسد کارفرمایان و دولتمردانی که چنین مبلغی را به عنوان حق مسکن اعلام کرده اند آگاهی و شناخت دقیقی از هزینه های حال حاضر زندگی ندارند و با مخارج این روز های زندگی کاملا بیگانه اند. وی با اشاره به این که هزینه اجاره مسکن بسیار سرسام آور و بالاست اظهار داشت: بررسی قیمت ها نه در تهران بلکه حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور گویای آن است که با حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی به هیچ جا نمی توان رسید و حق مسکن دست کم باید ۱ میلیون تومان باشد نه ۱۰۰ هزار تومان.

ایشان ادامه دادند: آنچه برای ما جای سؤال دارد و همواره مایلیم در این خصوص بدانیم این است که حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی را بر اساس چه فاکتور هایی و چه ضوابطی اعلام کرده اند و این عدد حاصل چه محاسبات و استنتاج هایی است؟

قیمت حق مسکن عادلانه نیست

این فعال کارگری صحبت هایش را این طور ادامه داد: این روز ها جامعه کارگری در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط بدی هستند از پیشنهاد های ۱۵۰ هزار تومانی برای دستمزد کارگران گرفته تا نادیده گرفتن قانون کار و پایمال شدن حقوق کارگران با مدت ها تأخیر در برگزاری جلساتی که قرار است برای پیگیری به شرایط کارگران تشکیل گردد.

گیلانی نژاد عنوان کرد: از چرخش وزارت کار به سوی کارفرمایان نگران هستیم و تصریح نمود: امید است در مذاکرات دستمزدی روندی متفاوت در پیش گرفته شود و شاهد این نباشیم که باز هم نظر کارفرمایان در مرکز توجه قرار بگیرد و کارگران بیش از این حقشان پایمال شده و عرصه برایشان تنگ گردد.

به گفته این فعال کارگری، این که چرا جلساتی برای بررسی دستمزد کارگران لحاظ نشد احتمالا به فاکتوری بر می گردد تحت عنوان میزان افزایش دستمزد. زمانی که ارز و همه کالا های مصرفی این چنین رشد یافته اند و افزایش قیمت را تجربه کرده اند، در شرایطی که قدرت خرید کارگران بیش از سه درصد افت را شاهد بوده، دستمزد کارگران را چقدر در نظر بگیرند این کاستی ها جبران می شود؟ آیا پرداخت ۲۰۰ هزار تومان به جامعه کارگران و دهک های پایین جامعه کارفرمایان و دولت را درصدد نگه می دارد که رقم افزایشی را کمتر از سال گذشته اعلام کنند؟

آیا کنار آمدن نمایندگان کارگری با دولت و کارفرمایان ادامه خواهد داشت؟

ایشان در ادامه از وجه دیگر مذاکرات مزدی پرده برداشتند و این طور گفتند: در این میان عملکرد و واکنش نمایندگان کارگری به چه صورت خواهد بود آیا با کارفرمایان و دولتمردان بحث خواهند کرد که چنین ارقامی واقعا اندک است یا با آن ها سازش خواهند کرد و به ارقامی که از سوی آن ها ارائه می گردد بسنده خواهند نمود؟ این فعال صنفی از عدم پرداخت بدهی های دولت به تأمین اجتماعی سخن به میان آورد و اظهار داشت: اگر به این مسئله دقت داشته باشیم و توجه کنیم به حق مسکنی که مبلغ آن بسیار اندک است و دستمزدی که تدابیری برایش اندیشیده نمی شود پس باید گفت دولت حامی کارفرمایان است نه کارگران.

خبر های خوبی برای کارگران وجود ندارد

در بودجه ای که دولت به مجلس واگذار کرد هیچ رد و نشانی از اعطای بدهی ۱۸۰ هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی، به چشم نمی خورد ضمن این که آن طور که مشخص است باز هم می خواهند کارخانه های ورشکسته ای را در اختیار تأمین اجتماعی بگذارند و بر این سازمان تحمیل نمایند.

ایشان ادامه دادند: تمام این فاکتور ها را بایستی در کنار هم گذاشت و به یکباره مورد ارزیابی قرار داد و بررسی هر کدام به صورت جداگانه امری سخت و دشوار است.

گیلانی نژاد به عنوان نکته پایانی تصریح کرد: همین عوامل است که سبب می شود قاطعانه تر بگوییم خبر های خوبی برای جمعیت کارگران در راه نیست.

  • منبع خبر : شهرخبر