بازار مسکن

بازار مسکن در یک سال اخیر دچار نوسان و افزایش قیمت ناگهانی شد بطوریکه آمارها حاکی از کاهش توانایی خریداران در خرید مسکن است. از طرفی بنگاه‌های املاک دچار هیجان جهت تسریع در روند خرید و فروش املاک از طریق رایزنی و مذاکره با طرفین قرارداد شدند. وضعیت عدم ثبات در بازار مسکن در تهران بیش از سایر شهرها نمود داشت.

چنانچه تعداد معاملات مسکن در پایان اردیبهشت ماه به بالای ۱۷ هزار دستگاه رسید که نشانگر رشد ۱۷۱ درصدی نسبت به ماه فروردین با حدود ۶ هزار دستگاه بود. در تابستان اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورد بطوریکه در انتهای شهریور ماه متوسط افزایش قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۰ درصد رشد را تجربه کرد.

همچنین در تابستان تعداد معاملات مسکن نسبت به فصل پائیز با کاهش مواجه شد. اما در فصل پائیز وضعیت متفاوت از نیمه اول سال ۹۷ بود بطوریکه تداوم افزایش قیمت‌ها و کاهش محسوس تعداد معاملات مسکن در شهر تهران وضعیت رکود در بازار مسکن را بیش از پیش نمایان ساخت.

بازار مسکن تهران در پائیز ۹۷ چگونه گذشت 3

بازار مسکن تهران در پائیز

بازار مسکن تهران در پائیز روند نزولی را در پیش گرفت. این روند نزولی نشانگر کاهش تعداد معاملات املاک و افزایش متوسط قیمت مسکن است. حال با بررسی وضعیت بازار مسکن در سه ماهه سوم مطلب را ادامه می‌دهیم.

بازار مسکن تهران در مهرماه

در مهرماه سال ۹۷ تعداد معاملات مسکن در شهر تهران با کاهش ۹.۵ درصدی نسبت به شهریور ماه به ۹۴۰۰ دستگاه رسید. تعداد معاملات مسکن در مهرماه ۹۷ حاکی از کاهش ۳۲.۳ درصدی معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران با افزایش ۸۶.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۸۶.۱ میلیون ریال بالغ گردید. متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در مهرماه نسبت به شهریور ماه ۶.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بررسی بازار مسکن شهر تهران و تعداد واحدهای معامله شده نشان می‌دهد که املاک با سال ساخت تا پنج سال حدود ۴۴.۵ درصد یعنی بیشترین سهم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با ۱۵.۸ درصد، منطقه ۲ با ۹.۷ درصد و منطقه ۴ با ۸.۸ درصد از معاملات بیشترین سهم معاملات املاک شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

بازار مسکن تهران در آبان ماه

 در آبان ماه سال ۹۷ تعداد معاملات مسکن در شهر تهران به ۶۹۰۰ واحد مسکونی رسید که نشان از کاهش ۲۶.۷ درصدی نسبت به مهرماه و ۵۳.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

از طرفی متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۹۱.۵ درصد رشد به مبلغ ۹۱.۸ میلیون ریال رسید. این افزایش متوسط قیمت واحد مسکونی در آبان ماه نسبت به ماه قبل افزایش ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد واحدهای مسکونی معامله شده تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۴ درصد از کل معاملات املاک شهر تهران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق بررسی معاملات املاک و وضعیت بازار مسکن در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران منطقه ۵ با سهم ۱۵.۷ درصد بیشترین و مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با ۹.۴ و ۸.۸ درصد در رده‌های بعدی تعداد معاملات قرار دارند. بیشترین قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در شهر تهران مربوط به منطقه یک با قیمت ۱۹۶.۳ میلیون ریال و کمترین قیمت مربوط به منطقه ۱۹ با ۴۰.۹ میلیون ریال است.

بازار مسکن تهران در پائیز ۹۷ چگونه گذشت 2

بازار مسکن تهران در آذرماه

 تعداد معاملات املاک مسکونی در شهر تهران در آذر ماه سال ۹۷ به ۶۸۰۰ دستگاه رسید که بر کاهش ۰.۶ درصدی نسبت به آبان ماه ۹۷ و کاهش ۶۱.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دلالت دارد. در آذر ماه ۹۷ متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۹۵.۵ میلیون ریال برآورد گردید که افزایش ۹۱.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و ۴.۱ درصدی نسبت به آبان ماه سال جاری را نشان می‌دهد.

تعداد واحدهای مسکونی تا پنج سال ساخت با سهم ۴۳.۴ درصدی بیشترین سهم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. تجزیه و تحلیل معاملات انجام گرفته در بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران منطقه ۵ با ۱۴.۳ درصد بیشترین سهم معاملات و مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با ۹.۲ و ۸.۳ درصد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

آمار جالب توجه دیگر این است که بیشترین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده در این ماه مربوط به منطقه یک با ۲۱۸.۱ میلیون ریال و کمترین قیمت به منطقه ۱۸ با ۴۲.۰ میلیون ریال بر می‌گردد.

بررسی وضعیت بازار مسکن با ملکانا

بررسی وضعیت بازار مسکن با ملکانا می‌تواند شما را در جریان آخرین اخبار و اطلاعات حوزه املاک و مسکن قرار دهد. اخبار و آمار و اطلاعات مربوط به حوزه مسکن و املاک بطور مرتب بروزرسانی و در وبلاگ ملکانا قرار می‎گیرد، لذا جهت اطلاع از وضعیت بازار مسکن به وب سایت تخصصی املاک ملکانا مراجعه نمائید.