افزایش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر موجب ایجاد نوسانات و عدم ثبات در بازار مسکن گردید بطوریکه کاهش تعداد معاملات املاک و رکود تورمی از نتایج آن بشمار می‌رود. افزایش ناگهانی قیمت‌ها موجب کاهش توان خرید متقاضیان واقعی و رکود در بخش خرید و فروش مسکن شد بطوریکه آمار و ارقام حاکی از کاهش ۶۲ درصدی تعداد معاملات املاک در آذر ماه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

افزایش قیمت مسکن بدلایل متعددی اتفاق افتاده است که برخی ناشی از عوامل مستقیم تاثیرگذار بر روی بخش مسکن و برخی ناشی از تاثیر عوامل غیر مستقیم بازارهای مالی رقیب بر بخش مسکن است. به هرحال آنچه مسلم است این است که افزایش قیمت مسکن به سقف خود طی ۲۲ سال اخیر رسیده است و به عبارتی در آخرین حد افزایش خود قرار دارد. شواهد و آمار موجود در بخش مسکن نشانگر عدم کشش قیمتی در بازار مسکن بوده و بازار توانایی افزایش قیمت بیش از این را ندارد. در این مقاله به بررسی دلایل افزایش قیمت مسکن، تغییر افزایش قیمت بر رفتار خریداران و پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده می‌پردازیم.

بررسی دلایل افزایش قیمت مسکن 3

دلایل افزایش قیمت مسکن

دلایل افزایش قیمت مسکن به چند دسته تقسیم‌بندی می‌گردد. یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار عدم ثبات در بازارهای مالی رقیب است. همانطور که می‌دانید بازارهای مالی زود بازده شامل بازار ارز و طلا از جمله بازارهای پرسود بوده که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند.

این بازارها در پی فضای سیاسی پر تلاطم و در سایه تحریم‌ها شروع به افزایش قیمت نمودند. افزایش قیمت نرخ ارز و طلا موجب کاهش ارزش پول ملی گردید، بطوریکه نرخ سود پائین در شبکه بانکی نیز باعث تشدید این پدیده شده و افراد شروع به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نمودند. از طرفی افراد جهت حفظ ارزش اموال و دارایی‌های خود حاضر به فروش املاک با قیمت پائین نبوده و قیمت‌های پیشنهادی بالایی را پیشنهاد دادند.

از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن افزایش قیمت مصالح و هزینه تمام شده، کاهش عرضه و افزایش تقاضا بوده که تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت مسکن داشته است. مجموعه عوامل فوق موجب افزایش قیمت مسکن و ایجاد عدم ثبات گردیده است.

افزایش قیمت‌ها در سالیان اخیر بی‌سابقه بوده و کارشناسان معتقدند که با توجه به رکود تورمی موجود امکان افزایش قیمت مجدد مسکن وجود ندارد.پس از بررسی عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن حال به تشریح رفتار خریداران و ارائه آمار و اطلاعات خرید و فروش مسکن در شهر تهران در ماههای اخیر می‌پردازیم.

بررسی تاثیر افزایش قیمت مسکن بر رفتار خریداران

در بررسی تاثیر افزایش قیمت مسکن بر رفتار خریداران ابتدا آمار و اطلاعات منتشر شده در خصوص معاملات املاک را مرور می‌نمائیم. طبق آمار بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در آذر ماه سال جاری در شهر تهران به ۹ میلیون و پانصد و پنجاه هزار تومان رسیده است که حاکی از افزایش ۹۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. از طرفی تعداد معاملات آپارتمان مسکونی در آذر ماه در شهر تهران به ۶۸۰۰ دستگاه بالغ گردید که حاکی از کاهش ۶۲ درصدی تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

همچنین بررسی تعداد معاملات املاک انجام گرفته دلالت بر تمایل خریداران به خرید واحدهای مسکونی کوچک، چندین سال ساخت و ارزان‌تر واقع در مناطق جنوبی شهر تهران دارد. تمام موارد فوق حاکی از عدم توانایی خریداران در تامین وجه واحدهای مسکونی و کاهش تقاضای متقاضیان واقعی است.

خریداران و مستاجران نسبت به خرید و اجاره واحدهای ارزان‌تر تمایل نشان داده اند بطوریکه افزایش تقاضای خرید و اجاره در مناطق جنوبی تهران موجب ایجاد موج افزایش قیمت‌ها در این مناطق نیز گردیده است. کوچ خریداران و مستاجران به حاشیه شهر تهران، شهرک های اطراف و شهر کرج نیز بوضوح بیانگر عدم کشش بازار در افزایش قیمتها و وجود رکود تورمی در بخش مسکن است.

بررسی دلایل افزایش قیمت مسکن 2

بررسی اخبار افزایش قیمت مسکن

بررسی اخبار افزایش قیمت مسکن را می توانید از طریق وب سایت و وبلاگ ملکانا پیگیری نمائید. چنانچه فروشنده، خریدار و یا مستاجر بوده و پیگیر آخرین اخبار و افزایش قیمت مسکن هستید ملکانا شما را در جریان آخرین اطلاعات حوزه مسکن قرار می دهد.

قیمت روز مسکن و اطلاعات معاملات انجام گرفته در دفاتر مشاور املاک یکی از گزارش‌های سودمندی است که وضعیت واقعی بازار مسکن را به شما نشان می دهد. همچنین گزارش‌های تحلیلی، پیش‌بینی کارشناسان ملکی از آینده بازار مسکن و قیمت‌ها و اخبار وزارت مسکن و سازمان‌های ذیربط را می‌توانید از طریق وبلاگ ملکانا پیگیری نمائید.

اخبار و اطلاعات در وبلاگ ملکانا بطور مرتب بروزرسانی گردیده و در معرض نمایش قرار می‌گیرد. همچنین اطلاعات بسیار سودمند برای خریداران، فروشندگان و مستاجران در امور ملکی، نکات حقوقی، تنظیم قراردادها و غیره در وبلاگ ملکانا قابل مشاهده است. شرکت دانش بنیان ملکانا بهترین مرجع در زمینه اخبار و افزایش قیمت مسکن محسوب می‌شود.