پیش‌بینی بازار مسکن

پیش‌بینی بازار مسکن در دو ماه پایانی سال ۹۷ و نیمه اول سال ۹۸ مورد توجه افراد بسیاری قرار دارد. کسانی که قصد خرید مسکن دارند و یا به عنوان فروشنده می‌خواهند زمان مناسب برای فروش ملک خود را بدانند در پی اطلاع از قیمت مسکن و پیش‌بینی بازار مسکن در آینده هستند.

پیرو افزایش قیمت‌ها و جهش ناگهانی املاک در یک سال اخیر بازار مسکن در وضعیت نابسامانی بوده و کاهش شدید تعداد معاملات املاک بدلیل کاهش توان خرید متقاضیان اتفاق افتاده است. خریداران و فروشندگان منتظر روشن شدن وضعیت مسکن جهت اقدام به خرید و فروش بوده بطوریکه هر طرف احتیاط لازم را جهت جلوگیری از ضرر و زیان خود می‌نماید.

هرچند پیش‌بینی بازار مسکن بطور دقیق امکان‌پذیر نیست و قیمت مسکن بستگی به عوامل متعدد بیرونی دارد که برخی از آن‌ها خارج از کنترل است، اما در این مقاله سعی می‌کنیم با بررسی جوانب و عوامل موثر بر بازار مسکن نسبت به پیش‌بینی بازار مسکن در دو ماه پایانی سال جاری و نیمه اول سال آینده بپردازیم.

پیش‌بینی ثبات در بازار مسکن در سال ۹۸ 3

عوامل موثر در پیش‌بینی بازار مسکن

عوامل موثر در پیش‌بینی بازار مسکن شامل فاکتورهای مالی، شرایط سیاسی و اقتصادی و وضعیت ثبات و عرضه و تقاضا می‌گردد. در ماه‌های اخیر نوسانات و جهش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا موجب سرایت موج گرانی به بازار مسکن گردید.

افزایش ناگهانی ارز و طلا به همراه کاهش نرخ سود بانکی موجب تمایل سرمایه‌داران و افراد به سرمایه‌گذاری و خرید املاک شد بطوریکه موج تقاضای موجود به همراه اتفاقات سیاسی و عدم ثبات اقتصادی در مجموع موجب افزایش قیمت مسکن به عنوان یکی از مهمترین کالاهای سرمایه‌ای افراد گردید. افزایش قیمت‌ها تا آنجا پیش رفت که متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آذر ماه به ۹۵.۵ میلیون ریال افزایش یافت که بر رشد ۹۲ درصدی قیمتها نسبت به مدت مشابه سال قبل دلالت دارد. پس از فروکش نمودن تب بازار ارز و طلا، کاهش قیمت‌ها و ایجاد ثبات نسبی، پیش بینی بازار مسکن بر کاهش قیمت‌ها بود که این اتفاق تا به حال رخ نداده است.

با توجه به کاهش شدید تقاضا و رکورد تورمی موجود پیش‌بینی بازار مسکن بر عدم افزایش قیمت‌ها در دو ماه پایانی سال جاری و نزدیک شدن رشد قیمت‌ها به صفر است. کارشناسان معتقدند که بازار مسکن بیش از این کشش افزایش قیمت را نداشته، لذا پیش‌بینی بازار مسکن در سال آینده ثبات در بخش مسکن و عدم افزایش قیمت‌ها است.

پیش‌بینی بازار مسکن: افزایش یا کاهش قیمت‌ها

در پیش‌بینی بازار مسکن، افزایش یا کاهش قیمت‌ها دو مقوله ای است که کارشناسان با توجه به وضعیت بازار و تحلیل خود آن را عنوان می‌نمایند. با توجه به افزایش نرخ ارز و طلا در یک سال اخیر، عده‌ای از کارشناسان مسکن تحلیل می‌کنند که با توجه به اینکه همواره قیمت مسکن خود را با ارز و طلا هماهنگ می‌کند. از طرفی افزایش متوسط قیمت مسکن در یک سال اخیر به میزان ۹۲ درصد همگام با افزایش نرخ ارز و طلا پیش نرفته است، لذا این امکان وجود دارد که در دراز مدت نرخ افزایش قیمت مسکن با ارز و طلا متناسب گردد. طبق این پیش‌بینی بازار مسکن افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده با نرخ صعود کمتری ادامه خواهد یافت.

عده‌ای دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به کاهش شدید تعداد معاملات مسکن، کاهش توان مالی خریداران و کاهش تقاضا بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت بیش از این را ندارد. به عبارتی بازار مسکن در سقف قیمت خود قرار داشته و لیکن روند صعودی افزایش قیمت‌ها در دو ماه پایانی سال جاری متوقف شده و بازار به سمت ثبات پیش خواهد رفت. همچنین بر اثر رکود تورمی موجود و عدم تقاضای واقعی ممکن است برخی فروشندگان اقدام به کاهش قیمت‌های خود نمایند. در این دیدگاه پیش بینی بازار مسکن به سوی ثبات و در برخی موارد و برخی مناطق کاهش قیمت‌ها برآورد می‌گردد.

پیش‌بینی ثبات در بازار مسکن در سال ۹۸ 1

پیش‌بینی بازار مسکن در ملکانا

پیش‌بینی بازار مسکن در ملکانا توسط کارشناسان مجرب ملکی و با در نظر گرفتن کلیه عوامل و فاکتورهای موثر بر بازار مسکن امکان برنامه‌ریزی دقیق برای آینده را فراهم می‌نماید. در وبلاگ ملکانا آخرین اخبار و اطلاعات بازار مسکن، آمار معاملات املاک صورت گرفته توسط دفاتر مشاور املاک، قیمت روز مسکن، انواع گزارش‌های تحلیلی بر وضعیت مسکن، تحلیل کارشناسان مسکن و بسیاری از اطلاعات سودمند دیگر به شما قدرت پیش‌بینی بازار مسکن می‌دهد.

اخبار و اطلاعات وبلاگ ملکانا بطور مرتب بروزرسانی گردیده، لذا شما همواره در جریان آخرین اطلاعات قرار می‌گیرید. شرکت دانش بنیان ملکانا به عنوان مرکز تخصصی املاک با ارائه انواع خدمات ویژه و تخصصی در امورد ملکی مانند مشاوره کارشناسان ملکی، مشاوره حقوقی توسط تیم وکلای ملکی مجرب و بسیاری امکانات دیگر برای خرید و فروش املاک در دسترس شما قرار دارد.