مشکلات بازار مسکن

همانطور که می‌دانید بازار مسکن در سال ۹۷ وضعیت پر تنشی را تجربه کرده است. از ابتدای سال جدید قیمت‌ها روند افزایشی پیدا کردند و در بعضی از نقاط تهران ۹۲ درصد رشد قیمت نسبت به سال گذشته مشاهده شد. در چنین وضعیتی تعداد معاملات در بازار مسکن به شدت کاهش پیدا کرد و به کمتر از یک چهارم حجم معاملات در سال ۹۶ رسید. این موضوع سبب شده است که بازار مسکن شاهد رکود شدیدی شود که مشکلات زیادی را در بازار مسکن به وجود آورده است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله مشکلات بازار مسکن و دلایل آن را بررسی کنیم و در نهایت پیش‌بینی از این بازار در آینده داشته باشیم. با ما همراه باشید.

افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن

یکی از مشکلات اصلی بازار مسکن رشد شدید قیمت‍‌ها است. همانطور که گفته شد سال ۹۷ یکی از سال‌های خاص در بازار مسکن بوده و از ابتدای آن قیمت مسکن روند افزایشی را در پیش گرفته بود. اما این افزایش قیمت آپارتمان و مسکن در واقع از ابتدای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۶ شروع شد. با این که شیب قیمت در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۶ چندان تند نبود اما در طول این شش ماه همواره ادامه داشت. با شروع سال جدید و همزمان شدن این روند رو به رشد با نوسانات عرضی شیب قیمت‌ها را به شدت افزایش داد تا جائیکه در خرداد و تیر شاهد رشد کم‌سابقه قیمت در بازار مسکن بودیم.

بررسی مشکلات بازار مسکن 1

کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن

افزایش شدید قیمت‌ها سبب شده است که قدرت خرید مردم در این دوره تقریبا یکساله به کمتر از یک دوم سال ۹۶ کاهش پیدا کند. به این ترتیب عملاً بسیاری از افراد قدرت خرید خانه را بطور کامل از دست داده‌اند. سایر افراد نیز به دلیل کاهش شدید توان خرید گزینه‌های مناسبی را برای خرید خانه در پیش روی خود نمی‌بینند. این موضوع به حدی جدی است که هر چه زودتر باید برای حل آن چاره‌ای اندیشیده شود در غیر این صورت پیامدهای اجتماعی و اقتصادی سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

عدم افزایش درآمدها در مقابل تورم شدید سبب شده است به طورکلی بخش اعظمی از مردم با مشکلات اقتصادی جدیدی رو در رو شوند که به هیچ عنوان آمادگی و توان مقابله با آن ها را ندارند. این موضوع بر روی تمام بازارهای سنتی ایران تاثیر منفی گذاشته است و سبب شده است رکود قسمت اعظمی از بازار مسکن را نیز فرا بگیرد.

کاهش حجم معاملات در بازار مسکن

در نتیجه افزایش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن و کاهش شدید قدرت خرید بخش زیاد از مردم، حجم معاملات مسکن نیز به شدت کاهش پیدا کرده است. آمار نقطه به نقطه ۶۱٫۳ درصد کاهش در حجم معاملات بخش مسکن نشان می‌دهد. در بازه یک ساله نیز این عدد کمتر از ۲۵ تا ۳۰ درصد نخواهد بود. به این ترتیب می‌توان گفت که به طورکلی در تهران حجم معاملات در بازار مسکن حداقل به اندازه یک سوم کاهش پیدا کرده است.

اما اگر به آمار مناطق مختلف تهران نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که در بعضی از مناطق آمار کاهش حجم معاملات به ۸۰ درصد نیز رسیده است. طبق آخرین آمار منطقه ۲۱ بیشترین کاهش حجم معاملات را با  ۷۲٫۷ درصد کاهش نسبت به دی ماه سال گذشته ثبت کرده است. در این بین در هیچ یک از مناطق تهران نیز کاهشی کمتر از ۴۲ درصد مشاهده نشده است. در چنین شرایطی بازار مسکن به سمت یک رکود شدید پیش می‌رود.

رکود تورمی شدید در بازار مسکن

هر سه مورد از مشکلاتی که تا به این جا به آن‌ها اشاره کرده‌ایم به یک دیگر مربوط‌اند و در کنار هم وضعیت بازار مسکن را به سمت یک رکود تورمی شدید پیش می‌برند. اگر نگاهی به بازه ۲۰ ساله وضعیت بازار مسکن داشته باشیم متوجه خواهیم شد که بعد از هر دوره افزایش قیمت یک دوره رکود و تثبیت قیمت‌ها در پیش خواهد بود. این دوره رکود معمولاً ۲ تا ۳ سال ادامه خواهد داشت.

اما آیا  بازار مسکن وارد دوره ثبات قیمت‌ها شده است؟ از مشخصات اصلی این دوره رکود، کاهش شیب قیمت‌ها است. با این که در حال حاضر شیب افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است اما همچنان در دی ماه قیمت‌ها نسبت به آذر ماه افزایش پیدا کرده است. از طرفی تعداد معاملات نسبت به آذر کاهش پیدا کرده است. ادامه این روند را می‌توان با کاهش چند درصدی قیمت ها همراه دانست. پس از آن با ورود به سال جدید اگر قیمت‌ها به ثبات نسبی نرسند احتمالاً بازار وارد دوره رکود شدیدتری خواهد شد.

بررسی دلایل افزایش قیمت مسکن 2

جمع‌بندی

مشکلات بازار مسکن بسیار بیشتر از مواردی است که در اینجا به آن اشاره کردیم. با این حال همکاری با یک مشاور املاک حرفه‌ای مانند ملکانا و گفتگو با کارشناسان با تجربه این سایت به شما کمک خواهد که با دید بهتری وارد بازار مسکن شوید و خرید یا فروش موفق‌تری داشته باشید.