پیش‌بینی بازار مسکن

اگر قصد خرید یا فروش خانه در بهار آینده را داشته باشید بهتر است با وضعیت احتمالی بازار مسکن در سه ماهه اول سال جدید آشنا شوید. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی و پیش‌بینی بازار مسکن در سال جدید خواهیم پرداخت. پیش‌بینی بازار مسکن در بهار ۹۸ نیازمند بررسی چندین فاکتور اصلی مانند وضعیت قیمت، تعداد معاملات مسکن و وضعیت تورم در بازار مسکن در سه ماهه اول سال جدید است. ما سعی می‌کنیم با توجه به آمار و مستندات موجود از شرایط فعلی بازار تحلیل منطقی از بازار مسکن و فاکتورهای مهم آن در بهار ۹۸ داشته باشیم.

پیش‌بینی بازار مسکن در بهار ۹۸ با بررسی قیمت واحدهای مسکونی

همانطور که می‌دانید همواره بعد از یک دوره افزایش شدید قیمت‌ها، دوره تثبیت قیمت‌ها در راه خواهد بود. دوره تثبیت قیمت دارای ویژگی‌های مهمی مانند کاهش شیب قیمت‌ها است. اگر نگاهی به آمار بانک مرکزی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که در ماه‌های اخیر رشد قیمت نسبت به ماه قبل به کمتر از ۵ درصد رسیده است. طبق آخرین آمار رشد قیمت مسکن در دی ماه نسبت به ماه آذر در حدود ۲٫۵ درصد بوده است که نشان دهنده ورود بازار مسکن به دوره تثبیت قیمت‌ها و کاهش شیب قیمت در بازار مسکن است.

این آمار نکته مهمی را برای پیش‌بینی بازار مسکن در بهار ۹۸ در اختیار ما قرار می‌دهد. با توجه به این آمار می‌توان نتیجه گرفت در سه ماه نخست سال ۹۸ قیمت‌ها رشد چشمگیری نداشته باشند و شیب قیمت‌ها کمتر از قبل شوند. اما آیا شاهد کاهش قیمت‌ها نیز خواهیم بود؟ پیش‌بینی این مورد کمی سخت به نظر می‌رسد و به مستندات بیشتری نیاز خواهیم داشت.

پیش‌بینی بازار مسکن در بهار 98 1

ورود بازار مسکن به دوره رکود و ثبات قیمت‌ها

همانطور که گفته شد برای پیش‌بینی بازار مسکن در بهار ۹۸ تنها بررسی قیمت واحدهای مسکونی کافی نخواهد بود. مورد بعدی که باید آن را بررسی کنیم تعداد معاملات انجام شده در بازار مسکن است. در اینجا نیز از آمار بانک مرکزی کمک خواهیم گرفت. طبق آمار بانک مرکزی تعداد معاملات انجام شده در دی و بهمن ۹۷ نسبت به آذر و آبان نیز کاهش پیدا کرده است. البته همواره سه ماهه آخر سال از نظر تعداد معاملات نسبت به سایر زمان‌های سال آمار پایین‌تری را ثبت می‌کنند با این حال این مورد می‌تواند نشانه‌ای از رکود شدید در بازار مسکن باشد. با توجه به این که این روند احتمالاً تا پایان سال ادامه خواهد داشت می‌توان نتیجه گرفت که سال جدید با یک رکود شدید تورمی در بخش مسکن شروع خواهد شد.

با استفاده از این آمار می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا برای خروج بازار از وضعیت رکود فعالان این حوزه به خصوص فروشندگان تصمیم به کاهش قیمت‌ها بگیرند. البته این کاهش فراتر از ۵ در صد نخواهد رفت. البته نباید فراموش کرد که به طورکلی نیز در سه ماهه اول هر سال تعداد خرید و فروش‌ها و معاملات مسکن نسبت به سه ماهه آخر سال قبل بیشتر است. به این ترتیب این احتمال را هم می‌توان در نظر گرفت که تثبیت قیمت‌ها به کاهش قیمت تبدیل نشود و با افزایش خرید و فروش‌ها شاهد عدم تغییر در قیمت‌ها باشیم.

آیا خرید خانه در بهار ۹۸ تصمیم هوشمندانه‌ای است؟

برای پاسخ به این سوال باید یک بار دیگر به نتایج پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸ دقت کنیم. همانطور که مشاهده کردید ما بررسی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی و تعداد معاملات در حال حاضر نتیجه گرفتیم که بازار مسکن در ابتدای سال ۹۸ به سمت ثبات قیمت‌ها و یا شکست قیمت‌ها پیش خواهد رفت و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد شاهد افزایش قیمت‌ها به شکل چشمگیر نخواهیم بود.

طبق پیش‌بینی بازار مسکن، خرید خانه در بهار ۹۸ می‌تواند تصمیم هوشمندانه‌ای باشد زیرا تا آن زمان احتمالاً وضعیت بازار مسکن از التهاب این روزهای خود خارج می‌شود و قیمت‌ها تغییر چندانی نخواهند داشت به این ترتیب با خیال راحت‌تری می‌توان به سراغ خرید خانه رفت.

پیش‌بینی بازار مسکن در بهار 98 2

جمع‌بندی

همانطور که ملاحظه کردید پیش‌بینی بازار مسکن با استفاده از آمار مستند بانک مرکزی، به ما دید روشن‌تری از آینده بازار مسکن می‌دهد. بازار مسکن در حال ورود به یک دوره دو تا سه ساله آرامش در قیمت‌ها است که می‌تواند منجر به رکود نیز شود. شاید در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمت‌ها یا افزایش قیمت‌های قابل توجه در بازار مسکن باشیم، اما این شوک‌ها مانند آنچه از ابتدای سال ۹۷ رخ داد نخواهند بود و احتمالاً بعد از هر کاهش یا افزایش لحظه‌ای بزرگی، قیمت‌ها دوباره در مسیر ثبات خود باز خواهند گشت. امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.