پیش‌بینی قیمت مسکن

برای پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ ابتدا باید وضعیت بازار مسکن در حال حاضر را بررسی کنیم و براساس نشانه‌های اقتصادی پیش‌بینی درستی از قیمت مسکن در سال ۹۸ داشته باشیم. اما به طورکلی همه پیش‌بینی‌ها خبر از ثبات قیمتی و عدم احتمال کاهش قیمت در بازار مسکن سال ۹۸ می‌دهد. با ما همراه باشید تا به شکلی دقیق‌تر به بررسی این موضوع بپردازیم.

بررسی وضعیت قیمت مسکن در سال ۹۷

همانطور که گفته شد برای تعیین روند قیمت مسکن در سال ۹۸ ابتدا باید بازار سال ۹۷ را بررسی کنیم. با توجه به افزایش قیمت‌ها تا ۸۹ درصد در تهران، سال ۹۷ را می توان یکی از سال‌های خاص در بازار مسکن دانست. افزایش شدید قیمت‌ها در ۹ ماهه اول سال سبب شد با ورود به دی ماه شیب قیمت‌ها کمی کمتر شود و در حال حاضر می‌توان گفت که در دوره تثبیت قیمت‌ها بعد از یک افزایش کم‌سابقه قرار داریم.

از طرفی افزایش قیمت مسکن سبب شده است که حجم معاملات مسکن به شدت کاهش پیدا کند. در حال حاضر تعداد معاملات مسکن در دی ماه نسبت با سال قبل با کاهش شدید بیش از ۶۰ درصد در تهران رو به رو شده است. اگه نگاهی به وضعیت کل کشور داشته باشیم شرایط تقریبا مشابهی با کاهش بیش از ۳۰ درصد از حجم معاملات روبه رو خواهیم شد.

به این آمار، کاهش بیش از ۵۰ درصدی معاملات از ابتدای سال جاری نسبت به سال قبل را اضافه کنید. به این ترتیب هم اکنون نیز بازار مسکن در حال ورود به دوره رکود نسبی است. همین مورد نیز دلیل دیگری برای تعدیل قیمت مسکن در تهران است.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 98 1

قیمت مسکن در سال ۹۸ چه تغییری خواهد کرد؟

با توجه به شرایطی که توضیح داده شد پیش‌بینی می‌شود در ادامه روند تثبیت قیمت‌ها اگر تعداد معاملات در طی ماه آینده افزایش پیدا نکند احتمالاً با شکست قیمت‌ها در بهمن و اسفند رو به رو خواهیم شد. البته توجه کنید که نباید انتظار کاهش شدید قیمت‌ها را داشته باشید. با توجه به وضعیت بازار احتمال کاهش ۵ الی ۱۰ درصدی در مناطق مختلف تهران چندان دور از انتظار نخواهد بود.

به این ترتیب احتمالاً در شروع سال جدید قیمت مسکن رشد قابل توجهی نخواهد داشت. در اینجا بر اساس پیش‌بینی وضعیت بازار بهمن و اسفند می‌توان نتیجه گرفت که احتمال رخ دادن دو حالت بیشتر از سایر موارد است. احتمال اول حفظ قیمت‌ها و تثبیت کامل قیمت‌های فعلی است. مورد دوم کاهش قیمت‌ها در سال جدید است. این کاهش قیمت به سبب شکسته شدن قیمت در بهمن و یا اسفند سال جاری رخ خواهد داد. البته انتظار می‌رود به طورکلی در سال ۹۸ همچنان درصد کمی رشد قیمت مشاهده شود اما این رشد کمتر از ۱۵ درصد در کل سال خواهد بود.

بررسی قیمت مسکن در سال ۹۸ بر اساس آمار قیمت مسکن در سال‌های گذشته

اگر نگاهی به وضعیت قیمت مسکن در ۲۰ ساله گذشته داشته باشیم متوجه خواهیم شد که هر چند ۵ یا ۶ سال یک بار دوره افزایش قیمت تکرار می‌شود. در سال ۸۶ بازار شاهد افزایش شدید قیمت مسکن در تهران بود و بعد از آن با تثبیت قیمت در سال ۸۷ و کاهش قیمت در سال ۸۸ رو به رو شد. همچنین سال ۱۳۹۱ بازار دوباره وارد دوره رشد شد که همچون دوره قبلی روند تثبیت قیمت در سال ۹۲ و کاهش قیمت در سال ۹۳ و ۹۴ را طی کرد. و حالا بعد از گذشت ۵ سال دوباره شاهد رشد شدید قیمت‌ها در سال ۹۷ هستیم.

با بررسی آمار قیمت مسکن در ۱۰ سال گذشته می‌توان نتیجه گرفت سال ۹۸ نوبت به تثبیت قیمت‌ها خواهد رسید. البته امکان رشد قیمت‌ها در حد بسیار کمی هم وجود خواهد داشت. بنابراین اگر قصد خرید مسکن دارید نباید انتظار کاهش شدید قیمت‌ها را در سال بعد داشته باشید.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 98 1

پیش‌بینی قیمت مسکن در شش ماهه نخست سال ۹۸

به طورکلی با در نظر گرفتن شروع سال جدید با تثبیت و کاهش قیمت همراه خواهد بود. این عامل سبب می‌شود که تعداد معاملات در تهران کمی افزایش پیدا کند. بعد از آن احتمالاً با شروع فصل تابستان رونق نسبی به بازار برخواهد گشت و دوباره شاهد افزایش چند درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.

جمع‌بندی

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ نشان می دهد که این سال دوره تثبیت قیمت‌ها است. افزایش تورم و نوسانات ارزی در سال ۹۷ سبب افزایش قیمت مسکن در این سال شد اما ادامه این روند در سال ۹۸ پیش‌بینی نمی‌شود. با توجه به تحلیل‌های ارائه شده پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۸ قیمت مسکن منطبق با نرخ تورم باشد و کاهش یا افزایش چشمگیری در آن مشاهده نشود. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.