افزایش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن در سال اخیر نگرانی‌های بی‌شماری را برای خریداران مسکن در زمینه خرید و فروش به وجود آورده است. به طوریکه تاثیرات بسیار زیادی را بر روی بازارمسکن بر جای گذاشته است. این افزایش قیمت یک نوع بی‌ثباتی را در بازار مسکن حاکم کرده است زیرا قدرت خرید اقشار مردم را  برای خرید مسکن به شدت پایین آورده است. جالب است بدانید که افزایش قیمت مسکن باعث رکود در این بازار شده است زیرا این کار باعث کاهش تقاضای مشتریان شده  چون قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است.

از آنجا که بازار مسکن یکی از عوامل مهم و اساسی رونق اقتصادی در کشور محسوب می‌شود با این افزایش بی‌رویه قیمت یک نوع رکود را در این بخش به وجود آورده است، به طوریکه آمارها حاکی از یک کاهش ۶۲ درصدی در بازار معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن می‌باشد. طبق آخرین آمار و اطلاعات موثق در شهر تهران قیمت هر متر مربع از واحدهای مسکونی نسبت به شهریور ماه گذشته از یک افزایش ۷۱ درصدی  برخوردار بوده است که تاکنون یک مبلغ بی‌سابقه‌ایی در کشورمان بوده است.

لازم به ذکر است که مسکن امروزه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و با ارزش برای خانوارها به شمار می‌آید و بخش اعظمی از دارای‌های آنها را به خود اختصاص می‌دهد. این موضوع باعث شده است که اکثر مردم درگیر نوسانات و افزایش قیمت مسکن باشند. این افزایش قیمت مسکن بر روی اجاره واحدهای مسکونی نیز تاثیرگذار بوده است به طوری که در شهر تهران شاهد یک رشد افزایشی بوده‌ایم و طبق آمارها اجاره‌ها  نزدیک به ۱۷٫۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

اخبار و عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن 3

عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن

در سال اخیر قیمت مسکن افزایش بسیار چشمگیری را داشته است، بهتر است بدانید که عوامل متعددی در این افزایش قیمت تاثیرگذار بوده‌‌اند، که می‌توان به برخی از این عوامل اشاره نمود. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه در سال اخیر نرخ سود سپرده‌های بانکی به طور قابل چشمگیری کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر بازار سکه و طلا دچار نوسانات زیادی شده است به همین دلیل بیشتر افراد پول‌های خود را در زمینه خرید و فروش مسکن سرمایه‌گذاری کردند که این عامل خود به طور چشمگیری باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

به همین دلیل سرازیر شدن افراد به سمت بازار مسکن باعث به وجود آمدن تورم و افزایش قیمت مسکن شده است. در واقع به جرات می‌توان گفت که افزایش قیمت طلا و سکه که متاثر از قیمت ارز بوده است یکی از عوامل موثر و مهم در افزایش قیمت مسکن می‌باشد و به طور قابل چشمگیری قیمت مسکن را افزایش داده است. یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش قیمت مسکن شده است این است که با افزایش قیمت ارز مصالح و مواد اولیه برای ساخت و ساز افزایش پیدا کرده و این عامل به شدت بر روی قیمت مسکن تاثیر گذاشته است و باعث افزایش آن شده است.

اخبار و عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن 2

تاثیر افزایش قیمت مسکن بر روی بازار مسکن

بهتر است بدانید که افزایش قیمت مسکن باعث شده است این بازار به یک رکورد تورمی دچار شود.  این افزایش قیمت در سال اخیر باعث شده است که قدرت خرید مردم در زمینه خرید و فروش مسکن به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. به جرات می‌توان گفت که کاهش قدرت خرید متقاضیان یکی از مهم‌ترین دلایل رکورد بازار به شمار می‌آید. به طوریکه طبق آخرین اخبار مربوط به مسکن تعداد معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن در آذر ماه امسال نسبت به سال گذشته ۶۱٫۷ درصد کاهش پیدا کرده است. در حالت کلی افزایش قیمت مسکن باعث شده است که بازار آن به طور قابل چشمگیری کاهش پیدا کند.

در حالت کلی طبق آخرین اطلاعات و آمارها بازار معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن در ۶ ماه گذشته از یک روند رو به کاهشی برخوردار بوده است و با یک شیب نزولی در حال کاهش بوده است. در واقع این رکود بی‌سایقه که بر بازار مسکن حاکم شده است شرایط بسیار مناسبی را برای خریداران واقعی بازار مسکن به وجود آورده است تا از این شرایط برای خرید واحدهای مسکونی ارزان‌تر بهره ببرند.

از طرف دیگر افراد به دلیل اینکه قدرت خرید واحدهای مسکونی را ندارند به سمت اجاره واحدهای مسکونی روی آورده‌اند که این امر خود باعث گرانی در قسمت اجاره‌بها شده است و مشکلات عدیده‌ایی را برای مستاجران به وجود آورده است. یکی دیگر از مواردی که افزایش قیمت مسکن بر روی آن تاثیر بسیار چشمگیری را داشته است اوراق تسهیلات مسکن می‌باشد، با توجه به آخرین آمارها و اطلاعات موثق خرید اوراق تسهیلات مسکن نسبت به ماه‌های گذشته از یک روند کاهشی برخوردار بوده است، زیرا متقاضیان به دلیل اینکه قیمت مسکن به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است معتقد هستند که با این مبالغ وام به هیچ وجه قادر به خرید واحدهای مسکونی در کلانشهر تهران نخواهند بود.