مدیرکل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد امام خمینی، ضمن اشاره به این که تا انتهای سال ۹۸، هیچ مددجوی کمیته امدادی، بدون مسکن مناسب نخواهد ماند اظهار داشت: صف مربوط به ارائه خدماتی مانند خرید، تعمیر، بهسازی، اجاره و رهن واحد های مسکونی در سال ۹۸ شکسته خواهد شد.

ابراهیم بازیان که به عنوان مدیرکل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد در حال فعالیت است اذعان نمود: در سال ۹۸ تمام تلاشمان را برای از میان برداشتن چالش ها و مشکلات مسکن به کار خواهیم بست که این امر حرکتی در راستای تحقق ابلاغیه ارائه شده از سوی هیأت امنای کمیته امداد و احکام برنامه ششم این کمیته است.

بازیان در ادامه از برنامه هایی که کمیته امداد برای حوزه مسکن در سال ۹۸ در نظر گرفته پرده برداشت و اظهار داشت: برنامه های تدوین شده از سوی کمیته امداد برای مسکن با محوریت “تحول و دگرگونی متمایز در حوزه مسکن مددجویان”، در دست انجام است که هدف از آن شکستن صف مددجویان برای دریافت خدماتی همچون مشارکت در رهن، اجاره، خرید مسکن، تعمیر و نوسازی واحد های مسکونی می باشد.

به گفته این مقام مسئول، بر اساس آنچه در برنامه های جدید گنجانده شده، چنانچه دستگاه های دولتی و یا مسئولان استانی بتوانند پرداخت ۵۰ درصد از هزینه های مربوط به نوسازی و مقاوم سازی واحد های روستایی را متقبل شوند در این صورت امکان عقد تفاهم نامه با کمیته امداد وجود خواهد داشت تا کمیته امداد باقی هزینه ها را پرداخت کند.

وی در خصوص تعداد مددجویان مقیم در مناطق روستایی توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: بالغ بر ۵۰ درصد از مددجویان کمیته امداد امام خمینی در واحد های روستایی زندگی می کنند، از این رو سیاست های سال ۹۷ به نوعی تدوین شده بود که ساکنان مناطق روستایی را در کانون توجه قرار می داد و بهبود شرایط مسکن برای این افراد را دنبال می کرد حال آن که این سیاست ها در سال آتی با جدیت بیشتری دنبال خواهند شد و انتظار می رود صف مددجویان برای دریافت خدمات مسکن در سال ۹۸ به کلی شکسته شود. به گفته بازیان اقداماتی مانند بهسازی و مقاوم سازی واحد های روستایی در حال حاضر با سرعت بیشتری در حال انجام و پیگیری است.

ایشان در ادامه صحبت هایشان بار دیگر از اعداد و ارقام کمک گرفتند و اظهار داشتند: در حال حاضر، ۲۰ هزار خانوار دارای یتیم تحت حمایت این نهاد قرار دارند که فاقد مسکن هستند و از نداشتن سقف رنج می برند. وی اظهار داشت: توأمان با طرح اکرام ایتام، مسئله اسکان ایتام را نیز در کانون توجه قرار داده ایم که این طرح، ساخت و تأمین مسکن برای مددجویان دارای ایتام را دنبال می کند. وی افزود: حامیان قادرند قسمتی از کمک های خود را به این بخش اختصاص دهند. به گفته بازیان بر اساس برنامه ریزی ها و سیاست های در نظر گرفته شده، تا پایان سال ۹۸ شاهد هیچ یتیم فاقد مسکنی در کمیته امداد نخواهیم بود.

این مقام مسئول در ادامه به اجاره و رهن واحد های مسکونی اشاره کردند و تصریح نمودند: برنامه ریزی هایی صورت گرفته با این هدف که خدمات رهن و اجاره مسکن با کمک های بلاعوض و قرض الحسنه به مرحله اجرا در آید که تاکنون با توجه به حمایت هایی که از جانب حوزه برنامه ریزی انجام شده شاهد پیشرفت ها و اقدامات مناسبی در این قسمت بوده ایم. با پیگیری ها و جدیت های بیشتر در این زمینه، بهبود بازار رهن و اجاره در سال ۹۸ مشهود خواهد شد و صف مددجویان برای خدمات مربوط به رهن و اجاره واحد های مسکونی شکسته خواهد گردید.

تعمیرات مسکن از دیگر موضوعاتی بود که بازیان بدان اشاره کرد و در این خصوص عنوان نمود: مسکنی که برای مددجویان در نظر گرفته می شود و به این افراد واگذار می گردد بایستی دارای مهم ترین امکانات از جمله آب سالم، سرویس بهداشتی، آب، گاز و… باشد که با توجه به سیاست ها و برنامه ریزی هایی که برای این امر انجام شده در سال ۹۸ صف مربوط به ارائه این خدمات نیز شکسته خواهد شد و شاهد شرایط و وضعیت مناسب تری خواهیم بود.

به گفته این مقام مسئول، از جمله موضوعاتی که در حال پیگیری و دنبال کردن است، ارائه مسکن مهر فاقد متقاضی به مددجویان می باشد تا با این کار بتوان مشکل مسکن برای گروهی از مددجویان از جمله زنان سرپرست خانوار و ایتام را حل و فصل نمود. به گفته بازیان چنانچه واگذاری و اعطای زمین از سمت استانداری، فرمانداری، شهرداری و دیگر نهاد های مربوطه صورت بگیرد، کمیته امداد این توانایی را دارد که به ساخت واحد های مسکونی مبادرت ورزد و واحد های مسکونی را در اختیار مددجویان قرار دهد.

  • منبع خبر : فارس نیوز