آیا شما هم قصد خرید و فروش مسکن را دارید؟ و یا با این نوسانات قیمت‌ها ترجیح می‌دهید که تا ثبات بازار صبر کنید؟

اینکه در سال ۹۶ و ۹۷ رکود اقتصادی در بازار و افزایش قیمت ارز باعث شد تا قیمت مسکن تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند امری غیرقابل انکار است. کارشناسان فروش مسکن بر این باورند که این افزایش قیمت از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در اردیبهشت سال ۹۷ این افزایش قیمت به اوج خود رسید به نحوی یک شوک بزرگ به بازار وارد شد و همین شوک به نوعی به کاهش قدرت خرید و نوعی کساد و رکود در بازار انجامید. این رکود و کاهش قیمت حتی باعث شده است تا افرادی که قصد خرید دارند نیز در انتظار ثبات بازار بمانند.

بازار داغ مسکن، خرید یا فروش 2

افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت مسکن

اینکه در هشت ماه گذشته قیمت ارز هیچ ثبات خاصی نداشته است و همین امر باعث شده تا معاملات مسکن نیز کاهش و افزایش بسیاری داشته باشند امری پوشیده نیست. در دی ماه امسال کاهش ۶۷ درصدی خرید مسکن صاحبان املاک و مسئولین را به نگرانی واداشت.

عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک اشاره کرد که قیمت مسکن حدود دو بار جهش ناگهانی داشته است و حتی این افزایش در برخی نقاط به صددرصد هم می‌رسد. وی همچنین اظهار داشت که تا پایان سال و حتی تا فروردین و اردیبهشت ماه سال ۹۸ بعید است که هیچگونه اتفاق خاصی در زمینه رخ دهد و بازار مسکن تغییرات عمده ای را دچار شود.

قیمت مسکن در سال ۹۸

یکی از مسائل اصلی و به خصوصی که نگرانی مردم را برانگیخته است این است که آیا قیمت مسکن در سال ۹۸ هم افزایش خواهد داشت یا خیر؟

در پاسخ به این سوال عطا آیت الهی که کارشناس بازار است اینگونه بیان کرد که نگاه به تاریخچه انقلاب اسلامی نشان دهنده این امر است که قیمت مسکن در یک دوره چهار ساله با رکود مواجه می‌شود و پس از این دوره افزایش قیمت مجدداً به ثبات باز خواهد گشت و در مقطع زمانی کوتاهی تثبیت می‌شود. وی همچنین افزود که هم اکنون مسکن در سرازیری رکود است و نه در بازار فعلی به دلیل نوسانات بیش از حد قیمت‌ها نه میتوان خریداری را یافت و نه فروشنده‌ای. شرایطی که هم اکنون پیش آمده باعث شده تا قیمت فعلی مسکن تا حدی بالا رود که برای مردم غیرقابل باور است و تا زمانیکه بخواهند با این تغییرات تطبیق داده شوند اندکی زمان صرف خواهد شد.

وی در مورد بازار مسکن در سال ۹۸ گفت: شرایط اقتصادی کشور بر قیمت مسکن بسیار موثر بوده است و هم اکنون معاملات در این بازار رونق ندارد اما در سال ۹۸ شاهد ثبات قیمت ها و آرامش نصبی بازار خواهیم بود.

بازار داغ مسکن، خرید یا فروش 3

نرخ تورم و قیمت مسکن

همانطور که می‌دانید قیمت مسکن هم اکنون بسیار بالا رفته و تمامی مسئولین در صدد رفع این تفاوت قیمت‍‌ها هستند. مهدی روانشادنیا که یک کارشناس مسکن است در مورد آینده این افزایش قیمت‌ها می‌گوید که رشد قیمت‌ها در سال آینده این چنین نخواهد بود و این افزایش قیمت تاثیری از افزایش قیمت سایر کالاها خواهد داشت که این میزان به طور قطع از نرخ تورم عمومی کمتر است. این نرخ تورم معمولاً توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. این کارشناس در ادامه گفت که در این روزه قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران حاکی از این قضیه بوده است که بیشترین افزایش قیمت در منطقه یک رخ داده و همچنین این افزایش قیمت باعث شده است تا بیشترین نرخ افتا معامله نیز در این نقاط حس شود.

وی افزود: این تحلیل خرید نشان می‌دهد که گروه بسیار کمی از افرادی که مشتریان بالقوه هستند به مشتریان بالفعل تبدیل خواهند شد و همین گروه نیز توان خرید پایین‌تر و در مناطق ارزان‌تر دارند. گروه دوم خریداران در واقع متقاضیانی تلقی می‌شوند که در مناطق شمالی تهران در حال خرید مسکن به قصد سوداگری هستند. این تفاوت بین خریداران باعث شده است تا منحنی توزیع قیمت‌ها به یک شکل نرمال نباشد و معاملات مسکن نیز به صورت‌های مختلف توزیع شوند.

این کارشناس نیز بیان داشت که در سال آینده به طور قطع قیمت مسکن کاهش خواهد یافت و همچنین نرخ عمومی تورم نیز به مراتب بالاتر از این افزایش قیمت خواهد بود. همانطور که توسط بانک مرکزی نیز اعلام شده است، نرخ تورم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود.

یکی از راه‌هایی که توسط کارشناسان برای کنترل قیمت مسکن ارائه شده است این است که دولت به سازندگان تسهیلاتی را ارائه دهد که برنامه‌های دریافتی و ساخت به سرعت پیش روند و دیگر نیازی برای صبر کردن تا گران شدن مسکن نخواهد بود و بدین ترتیب قیمت مسکن تا حد بسیار زیادی کنترل خواهد شد و توان خرید نیز افزایش خواهد یافت.