رقم اعلام شده به عنوان منابع صندوق پس انداز مسکن در انتهای دی ماه سال جاری، ۸ هزار و ۷۵۶ میلیارد و ۹۰۴ میلیون تومان بوده است که از رشد ۸٫۵ درصدی خبر می دهد.

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی بانک مسکن، منابع صندوق پس انداز مسکن در انتهای دی ماه سال جاری رشد ۸٫۵ درصدی را از محل جذب سپرده ها تجربه نموده است.

این رقم ۱۲ درصد از منابع کل بانک مسکن را شامل می شود که مبنی بر اهمیت و ضرورت صندوق پس انداز مسکن است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، منابع صندوق پس انداز مسکن در دی ماه سال جاری به نسبت دی ماه سال گذشته شاهد رشد ۸٫۵ درصدی بوده است که این منابع زیرمجموعه ای است از سپرده پس انداز ساخت مسکن، سپرده پس انداز مسکن یکم و سپرده پس انداز مسکن جوانان. با این حال آمار و ارقام حاکی از آن است که میزان رشد کل منابع بانک در همین برهه از زمان به مراتب کمتر بوده است.

از جمله افرادی که در صندوق پس انداز مسکن مبادرت به سرمایه گذاری و افتتاح حساب می کنند می توان تولید کنندگان و فعالان حوزه ساختمان را نام برد، به متقاضیان و خریداران مسکن اشاره نمود و از افرادی یاد کرد که خواهان سرمایه گذاری در بازار پول هستند و با این هدف تسهیلات و وام مسکن دریافت می نمایند.

بر اساس آنچه فعالان بازار مسکن عنوان می کنند، با افزایش میزان ساخت و ساز در کشور و به اوج رسیدن حجم معاملات، تمایل برای سپرده گذاری و اخذ تسهیلات به مراتب کمرنگ می شود و افراد در چنین شرایطی ترجیح می دهند امتیاز تسهیلات را خریداری کنند و یا به واسطه تسهیلات بدون سپرده شرایط خود را بهبود ببخشند. اما با حاکم شدن رکود بر بازار مسکن، در شرایطی که فاکتور های قیمتی آرامش و ثبات را تجربه می کنند و چشم اندازی برای رشد قیمت وجود ندارد، خرید زمان بی معنا می شود و متقاضیان وام مسکن، روش سپرده گذاری و صرف زمان را در اولویت خویش قرار می دهند.

با وجود تمام مواردی که ذکر شد هستند کسانی که به روش پس انداز روی می آورند و آن را شیوه ای مناسب برای تجهیز مالی قلمداد می کنند. به واسطه همین امر، حجم منابع صندوق پس انداز مسکن در دی ماه امسال به نسبت دی ماه سال گذشته با رشد ۸٫۵ درصدی همراه بوده است. این رقم در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته از رشد ۴ درصدی خبر می دهد.

به عنوان یکی از مهم ترین زیرمجموعه های صندوق پس انداز مسکن می توان به صندوق پس انداز مسکن یکم اشاره کرد که بهترین شیوه ای است که خانه اولی ها می توانند به آن متوسل شوند و از تسهیلات و وام مسکن برای صاحب خانه شدن استفاده نمایند. برای آن ها که به صورت زوجین از چنین تسهیلاتی استفاده می کنند، رقم این نوع وام بسیار مطلوب است و بیشترین مقدار در میان وام های مسکن قلمداد می شود.

افرادی که در صندوق پس انداز مسکن یکم دست به سپرده و پس انداز پول می زنند موفق به اخذ تسهیلات با کمترین نرخ سود خواهند شد که این مورد نیز صندوق پس انداز مسکن یکم را در صدر تسهیلات بانکی برای مسکن گنجانده است. به واسطه این امر حجم سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم رشد را تجربه نموده است.

مبلغ منابع صندوق پس انداز مسکن یکم در انتهای دی ماه سال جاری، بالغ بر ۷۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که شامل همه منابع ریالی و ارزی و حساب جاری مؤسسه های دولتی می شود و رشد ۸٫۵ درصدی را بار دیگر تأیید می کند.

مانده ناخالص تسهیلات بانک مسکن در نخستین ماه از زمستان سال جاری، ۱۴۶ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است که این رقم در مقایسه با عدد اعلام شده برای سال گذشته از رشد ۵٫۵ درصدی پرده بر می دارد.

بر اساس آنچه کارشناسان حوزه اقتصاد عنوان می کنند، مانده تسهیلات فاکتور مهمی است که پرداخت تسهیلات و وام جدید مسکن را به متقاضیان میسر می سازد منوط بر این که امکان راه اندازی بازار رهن ثانویه و ارائه اوراق رهنی به واسطه قسمتی از این مانده تسهیلات شدنی باشد.

جهت ارائه اوراق رهنی به واسطه بخشی از مانده تسهیلات، به نرخ سود بازارپذیر نیاز است تا بتوان آن را بر فروش اوراق اعمال کرد. با این وجود میان آنچه نرخ سود بازارپذیر نام می گیرد و نرخ سود تسهیلات پرداخت شده شکاف وجود دارد.

  • منبع خبر : فارس نیوز