قلی اله قلی زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به این که میلیارد ها بودجه صرف افزایش سرمایه بانک ها برای ارائه تسهیلات بانکی می شود از این اتفاق ابراز ناراحتی کرد و اظهار داشت: چنین بودجه ای را باید به بخش های خصوصی اختصاص داد تا با حمایت از عرضه مشکن، این بازار بهبود یافته و با شرایط بهتری همراه گردد.

این مقام مسئول در ادامه از آینده مسکن سخن گفت و اظهار داشت: آینده مسکن وابسته به فاکتور های مختلفی است و عوامل اقتصادی متعددی قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار خواهند داد. وی از عوامل اثرگذار بر قیمت مسکن سخن به میان آورد و گفت: تحریم ها، نوسانات قیمت ارز و همچنین حضور دلالان و سوداگران در بازار مسکن سبب شده این بازار شرایط نامطلوبی داشته باشد.

با رشد تسهیلات مسکن، شرایط بهتر نمی شود

نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که رشد سقف تسهیلات مسکن در شرایط کنونی راه به جایی نمی برد اظهار داشت: در شرایط کنونی، قیمت مسکن به گونه ای افزایش یافته که اگر وام مسکن را ۴ برابر کنیم تازه می توانیم با قیمت سال گذشته به خرید مسکن دست بزنیم.

وی با تأکید بر این که در شرایط فعلی رشد تسهیلات مسکن راه گشا نیست اظهار داشت: تا زمانی که ثبات اقتصادی بر کشور حاکم نشود و کشور از نظر اقتصادی وضعیت بهتری را تجربه نکند، نمی توان انتظار داشت افزایش وام مسکن، شرایط را بهتر کند.

وی اصلاح ساختار اقتصادی کشور را ضرورتی مهم قلمداد کرد و اذعان نمود: چنانچه ساختار اقتصادی اصلاح نشود، تدابیری همچون افزایش سقف تسهیلات هم کمک کننده نخواهد بود.

ساخت مسکن باید خصوصی سازی شود

وی با اشاره به این که ساخت مسکن از سمت دولت نتیجه مؤثری نخواهد داشت تصریح کرد: ساختمان سازی باید به دست بخش های خصوصی سپرده شود. این نماینده مجلس دهم به عنوان مثال پروژه مسکن مهر را نام برد و اظهار داشت: در این پروژه دولتی هم شاهد مشکلات و مسائلی بودیم که نشان می دهد ساختمان سازی را باید به بخش خصوصی واگذار کرد. به گفته این مقام مسئول، بهترین کار حمایت از بخش های خصوصی برای ساخت واحد های مرغوب و ارزان است.

دولت باید مسکن ارزان بسازد

وی با اشاره به این که در حال حاضر دولت در تلاش است واحد هایی با قیمت ارزان تهیه و در اختیار مردم قرار دهد، عنوان کرد: این امر با واگذاری اراضی ارزان محقق خواهد شد، به این صورت که دولت اراضی ارزان را به پیمانکاران واگذار می کند و آن ها تحت نظارتی دقیق، ساختمان سازی را پیش برده و واحد هایی ارزان در اختیار متقاضیان قرار خواهند داد.

  • منبع خبر : افکار نیوز