افزایش قیمت مسکن در بازار مسکن

افزایش قیمت مسکن در هر منطقه تابع عوامل خاصی است. در کشور ما تا قبل از شوک‌های ارزی مقطعی در هر دوره از سال‌های گذشته، بازار مسکن و قیمت‌های آن شرایط راکد و ساکنی را تجربه کرده است. برای مثال در سال‌های ۹۵ و ۹۶، بازار مسکن دارای رکود و قیمت‌های راکد بود. اما در سال ۹۷ و به دنبال شوک‌های ارزی که در کشور به وجود آمده بود، از ماه‌های ابتدایی تابستان روند افزایش قیمت مسکن به مرور زمان در بازار مسکن شروع شد. این روند با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال با رشد سریع‌تری همراه شد. در این مطلب به عوامل مهم در افزایش قیمت در بازار مسکن و همچنین معرفی ابزار آنلاین گروه مسکن ملکانا برای سنجش قیمت ملک شما خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

افزایش قیمت مسکن 3

عوامل مهم در افزایش قیمت مسکن

در نقاط مختلف جهان، عوامل خاصی در افزایش قیمت ملک و مسکن وجود دارد. هر کشور و شهر با توجه به شرایط مختلف هزینه‌های مسکونی و ملک، قیمت مسکن متغیر بوده و معمولاً افزایش می‌یابد. در سال‌های اخیر و در ایران قیمت مسکن در بیشتر مواقع نوسانی، رو به افزایش بوده و کاهشی را تجربه نکرده است. عوامل مختلفی در این افزایش قیمت دخیل هستند. مهم‌ترین این عوامل را با تاثیرات هر کدام بازار مسکن بررسی می‌کنیم:

۱- تورم: این عامل یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن در سال‌های رونق است. در شرایط رکودی این عامل به صورت نامحسوس انباشته شده و در شرایط رونق آزاد شده و به شدت روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد. تورم دقیقاً با همان ساز و کاری که بر روی قیمت کالاها در دوران بعد از رکود تاثیر می‌گذارد، به طور مشابه در قیمت مسکن نیز تاثیر خواهد گذاشت. این عامل را در قیمت مسکن در سال ۹۷ و مقایسه آن با دو سال قبلی آن به خوبی می‌توان درک کرد.

۲- نوسانات قیمت ارز: یکی دیگر از عوامل کلان افزایش قیمت در بازار مسکن ایران، افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی است. در چنین شرایطی تحت شرایط خواسته یا ناخواسته، مصالح ساختمانی گران شده و در چنین شرایطی هزینه‌های ساخت خانه و مسکن جدید، تا چندین برابر افزایش می‌یابد. این افزایش ممکن است بسیاری از ساخت ملک جدید منصرف کرده و به سوی خانه‌های آماده و یا اجاره، رهن و… سوق دهد. طبیعی است که با افزایش تقاضاها برای خرید مسکن در هر شهر یا منطقه، به طور طبیعی باعث افزایش قیمت مسکن در منطقه یا شهر مذکور خواهد شد.

۳- طرح‌های ملی در حوزه مسکن مانند مسکن مهر: یکی از اصلی‌ترین عوامل تعدیل و رکود در بازار مسکن در سال‌های اخیر، بدون شک طرح ملی مسکن مهر بوده است. از سال‌های ابتدایی واگذاری گسترده واحد‌های آماده مسکن مهر، سطح تقاضاها برای سایر انبوه‌سازی‌ها و یا مسکن‌های شهری به شدت پایین آمد. اما اکنون و در زمان نگارش این مقاله، با روند رو به اتمام واگذاری این واحدها، خیز افزایش قیمت مسکن در سراسر شهرهای ایران آغاز شده است.

۴- عدم تمایل انبوه‌سازان و یا اشخاص برای ساخت خانه‌های جدید: در سال ۹۷ به دنبال رشد یکباره تورم و افزایش سرسام‌آور قیمت دلار، قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های جانبی ساخت مسکن جدید به شدت افزایش یافت. این افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه نه مقطعی بلکه به طور ماهانه وجود داشته و تا این لحظه نیز متوقف نشده است. این عدم توقف و افزایش پیوسته قیمت‌ها باعث شده است تا هیچ پیمانکار و یا انبوه‌سازی، ریسک شروع یک پروژه جدید را قبول نکند. در چنین شرایطی و با کاهش شدید ساخت و سازها، طبعاً بازار به سمت مسکن‌های آماده و از پیش ساخته تمایل نشان می‌دهد.

۵- عدم عرضه واحدهای مسکونی: این مورد به عنوان یکی از محرک‌های افزایش قیمت مسکن، یک عامل وابسته به بازار است. یعنی تحت شرایط خاص این عامل به وجود آمده و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. در شرایطی که روند افزایشی قیمت مسکن به صورت ماهانه و یا روزانه ادامه دار باشد، به طور طبیعی واحد‌های عرضه شده توسط صاحبان املاک به شدت کاهش می‌یابد. این کاملاً یک امر طبیعی است زیرا مالکان واحد‌های مسکونی می‌توانند در صورتیکه قصد فروش را دارند، صبر کنند تا قیمت بیشتر افزایش یابد. البته افرادی نیز که در این شرایط ملک مسکونی خود را بفروشند باید بدانند که با قیمت بسیار بالاتر از خواهند توانست واحد مسکونی جدید خریداری با همان ابعاد تهیه کنند.

افزایش قیمت مسکن 2

ابزار آنلاین سنجش افزایش قیمت مسکن

گروه املاک ملکانا با توجه به توانایی ویژه خود در قیمت‌گذاری به روز و روزانه مسکن در تهران و مناطق مختلف، اقدام به راه‌اندازی سامانه اینترنتی تعیین قیمت مسکن برای شما کرده است. در این سامانه شما می‌توانید با توجه به شرایط زیربنایی، متراژ و سایر عوامل مانند منطقه ملک مسکونی، محدوده قیمت درست و واقعی آن را بدست آورید. لازم به ذکر است که این ابزار با توجه به قیمت روز مسکن در هر منطقه تهران به شما قیمت‌های واقعی را خواهد داد. با استفاده مقطعی از این ابزار در فاصله‌های زمانی مختلف می‌توانید نرخ درصدی افزایش قیمت مسکن خود را محاسبه کنید.