سید ابوالفضل موسوی بیوکی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به این که بانک مسکن توانایی افزایش سقف تسهیلات را ندارد اظهار داشت: بانک مسکن با مشکلات بودجه ای دست به گریبان است و نمی تواند تسهیلات مورد نیاز پیمانکاران را برای افزایش ساخت و ساز افزایش دهد.

ایشان در ادامه به سخنان وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این که رشد سقف تسهیلات سبب افزایش تورم می شود اشاره کردند و اظهار داشتند: این احتمال وجود دارد که رشد وام، تورم را بالا ببرد اما در شرایط کنونی بهترین شیوه ای است که با استفاده از آن می توان خانه اولی ها را صاحب خانه کرد و به آرزوی آن ها جامه عمل پوشاند.

مهم ترین سیاست وزارت راه و شهرسازی متعادل سازی عرضه و تقاضاست

نماینده مردم صدوق و یزد در مجلس شورای اسلامی این طور ادامه داد: مهم ترین سیاست وزارت راه و شهرسازی باید متعادل سازی عرضه و تقاضا و تمرکز بر ساخت واحد های بیشتر باشد.

در سال ۹۸، اعتبار ۵ هزار میلیاردی به بانک ها تعلق می گیرد

ایشان از دیگر اولویت های دولت و مجلس سخن به میان آوردند و تصریح کردند: انتظار می رود افزایش سرمایه بانک ها در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد. وی نام لایحه بودجه ۹۸ را به میان آورد و اظهار داشت: در این لایحه مجلس بیش از ۵ هزار میلیارد تومان را به بانک مسکن اختصاص داده است تا بتواند بدهی هایش به بانک مرکزی را صاف نماید.

بانک مسکن با کمبود بودجه و اعتبار همراه است

گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که بانک ها اعتبار لازم برای افزایش تسهیلات پیمانکاران جهت ساخت و ساز بیشتر مسکن را در اختیار ندارند. از این رو لازم است تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود و سرمایه بانک مسکن با رشد همراه گردد.

این مقام مسئول اذعان نمود: برخی از اقدامات باید به طور همزمان اتفاق بیفتند تا اثربخش واقع شوند که از جمله آن ها می توان به افزایش وام مسکن، متعادل سازی عرضه و تقاضا و ازدیاد سرمایه بانک مسکن اشاره کرد. وی ادامه داد: توجهات یک جانبه به این موارد کمک کننده نخواهد بود و راه به جایی نخواهد برد.

رشد تسهیلات، تورم را افزایش خواهد داد

این مقام مسئول در ادامه اذعان نمود: اقتصاد کشور در شرایط فعلی به گونه ای است که رشد سقف تسهیلات در هر صورت منجر به افزایش تورم می شود با این حال در شرایط کنونی مردم برای این که بتوانند به مسکن دست یابند نیاز به حمایت هایی از جانب دولت دارند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: یکی از مهم ترین نکاتی که باید در کانون توجه قرار بگیرد این است که توأمان با افزایش وام مسکن، کنترل تورم را در دستور کار قرار دهد تا بدین سان نتیجه مناسب تری رقم بخورد.

  • منبع خبر : افکار نیوز