محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به این که تولید مسکن در کشور روند نزولی دارد اظهار داشت: میزان ساخت و ساز مسکن ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار واحد در سال کاهش یافته است. ایشان در ادامه از کسری مسکن در کشور سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: در حال حاضر کسری مسکن ۴ میلیون واحد اعلام شده است.

این مقام مسئول ضمن حضور در همایش سراسری انبوه سازان عنوان کرد: صادرات خدمات فنی مهندسی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در حال حاضر از نظر ها دور مانده و مورد بی توجهی قرار گرفته است. وی با تأکید بر این که این فرآیند به عنوان فرآیندی درآمدزا شناخته می شود اذعان نمود: با اتکا به این فعالیت می توان کشور را سالانه به درآمد دو میلیارد دلاری رساند و زمینه اشتغال را فراهم ساخت با این وجود مدت هاست از نظر دور مانده و بدان توجه نمی شود.

ایشان در ادامه این طور گفتند: کمیسیون عمران مجلس دلیل این کم کاری را از متولیانش همچون وزارت نیرو، وزرای خارجه، اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی جویا شده است.

وی با اشاره به این که صادرات خدمات فنی مهندسی از سال ۷۳ استارت خورده است، اذعان نمود: چنین خدماتی در سال ۹۵ به ۵۰ کشور جهان صادر می شدند که درآمد حاصله از آن ۳۵ میلیارد دلار اعلام شده است. وی افزود: شروع تحریم ها و حذف مشوق های مالی از دولت دهم، تیشه به ریشه این نوع صادرات زد و باعث گردید صادرات خدمات فنی مهندسی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این مقام مسئول در ادامه از برنامه ریزی های انجام شده سخن به میان آورد و اظهار داشت: تصمیم داریم ظرف سه سال آینده، سودآوری این بخش را به ۱۰۲ میلیارد دلار برسانیم، اما در مقابل، دستگاه دیپلماسی و و وزارت خارجه نیز بایستی حمایت های خود را از شرکت ها و پیمانکاران ایرانی حاضر در کشور های دیگر دریغ نکند.

رضایی قوچی از بافت های فرسوده موجود در کشور سخن گفتند و تصریح نمودند: میزان بافت های فرسوده در کشور بسیار زیاد است که به واسطه چنین فرسودگی، شاهد فقر شهری هستیم. وی افزود: علت این امر را می توان مهاجرت های نامتعارف دانست و از تمرکز جمعیت در این قسمت ها یاد کرد.

وی پیرامون برنامه هایی که برای بازآفرینی مناطق فرسوده در نظر گرفته شده صحبت کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده انتظار می رود به مدت ده سال، سالانه احیا و بازسازی ۲۷۰ محله در دست انجام قرار بگیرد که به پشتوانه این عملکرد پس از ده سال، ۲۷۰۰ محله بازسازی و احیا خواهد شد.

نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به این که ستاد ملی بازآفرینی سال هاست ایجاد شده و فعالیتش را آغاز نموده تصریح کرد: باید عملکرد آن را بررسی نمود و میزان موفقیتش را سنجید. وی از تفاهم هایی که با شهرداری به عمل آمد صحبت کرد و اذعان نمود: بر اساس این تفاهم ها قرار شد دستگاه های مدیریت شهری هنگام صدور پروانه ساخت واحد های فرسوده، ۵۰ درصد هزینه را از افرادی که دست به نوسازی زده اند، دریافت نکند، این درحالی است که سه سال از آن ماجرا می گذرد اما کماکان شهرداری نتوانسته طلب خود را از ستاد بازآفرینی ملی اخذ نماید. ایشان در ادامه مثال دیگری ارائه نمودند و این طور گفتند: مردم نیز در این راستا به سهم خود گام برداشتند و وام نوسازی بافت فرسوده را دریافت کردند با این امید که دولت نیمی از این وام را پرداخت کند حال آن که دولت زیر قولش زد و این خود مردم بودند که سود وام پرداخت شده را تمام و کمال پرداخت نمودند.

نماینده مردم جهرم در مجلس، ضمن اشاره به این که دفتر پژوهش های مجلس در گزارشی، نیاز کشور به مسکن را ۴ میلیون واحد اعلام کرده است گفت: این امر به خوبی افت ساخت و ساز مسکن را نشان می دهد که بیکاری مهندسان ساختمان را به دنبال داشته است. وی با تأکید بر این که درآمد شهرداری ها از محل صدور پروانه ساخت کم شده اظهار داشت: به تبع این امر، شهرداری به فروش شهر روی آورده که می توان نتایج و عواقب آن را ثقیل و سنگین دانست.

وی در پایان بار دیگر از ارقام و اعداد کمک گرفت و اظهار داشت: در کشور ساخت مسکن ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافته که انتظار می رود تا دو سال آینده، ساخت دو میلیون واحد مسکونی محقق گردد.

  • منبع خبر : افکار نیوز