جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه سازان، ضمن اشاره به این که سازندگان نباید ساختمان ها را پیش فروش کنند اظهار داشت: این اتفاق به ضرر سازندگان تمام خواهد شد. وی با انتقاد از قانون های مالیاتی که عرصه را بر سازندگان مسکن تنگ کرده است، گفت: قوانین خلق الساعه تمایل تولیدکنندگان به ساخت و ساز را کاهش داده و سبب شده تولید مسکن بیش از پیش کمرنگ شود.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این که ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط اقتصادی دشواری است اظهار داشت: تمام حوزه ها به جز آن ها که با رانت و فساد در آمیخته اند، دشوار بودن شرایط را ملموسا درک می کنند.

ایشان این طور صحبت هایشان را ادامه دادند: سؤالی که برای ما مطرح است و به دنبال پاسخش هستیم این است که چرا نتوانستیم قابلیت ها را به کار بگیریم و از پتانسیل ها استفاده کنیم؟ وی چنین پاسخ داد: مهم ترین دلیلش عدم توجه به قوانین و مقررات وضع شده بود، هیچگاه بخش خصوصی آن طور که باید در کانون توجه قرار نگرفت و بدان بها داده نشد.

برزگر در ادامه از ورشکسته شدن سازندگان مسکن سخن به میان آورد و اذعان نمود: سازندگان مسکن برای نخستین بار در سال ۹۱ ورشکسته شدند، که قیمت مصالح رشد ۴ درصدی را تجربه کرد و سازندگان در چنین شرایطی ناچار شدند واحد ها را تحویل دهند، یک بار هم در سال ۹۶ و ۹۷٫ وی افزود: می توان ادعا کرد، هر دو بار، سازندگان مسکن بی گناه بودند و نقشی در ورشکستگی شان نداشتند.

برزگر اظهار داشت: آنان که ساختمان هایشان را پیش فروش کرده بودند ناچار بودند با هزینه های بیشتری ساختمان را به پایان برده و در اختیار خریدار قرار دهند.

ایشان در ادامه صحبت هایشان به مقایسه بازار مسکن و بازار خودرو پرداختند و اظهار داشتند: این دولت است که بازار خودرو را در دست دارد، بنابراین زمانی که خودرو را پیش فروش می کند به قیمت روز آن را به فروش می رساند اما این همان چیزی است که نبودش در بازار مسکن عمیقا حس می شود.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این که بخش مسکن، تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور دارد، اظهار داشت: ۹۷ درصد از این بازار، وابسته به تولیدات داخلی است. ایشان از گران شدن ناگهانی مصالح ساختمانی سخن به میان آوردند و عنوان کردند: در بازه ای ده روزه، قیمت میلگرد از ۳۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو به ۴۷۰۰ تومان رسید. وی ادامه داد: در چنین شرایطی که به یکباره قیمت مصالح رشد کرد و نجومی بالا رفت چطور می شود از پیش فروش کردن ساختمان گفت.

برزگر بار دیگر نام قانون ساماندهی کشور را به میان آورد و از این که مورد توجه قرار نمی گیرد و مغفول می ماند ابراز ناراحتی کرد. وی ادامه داد: به واسطه وجود قوانین مالیاتی سخت و ساعه الخلقه، بسیاری از سازندگان تمایل خود را برای ساخت واحد های مسکونی از دست داده اند و نسبت به تولید مسکن بی رغبت شده اند.

رئیس کانون انبوه سازان از احضاریه هایی که برای کمیسیون عمران مجلس صادر شده صحبت کرد و اذعان نمود: چرا به زعم تمام این احضاریه ها، کمیسیون عمران کاری نمی کند و رسیدگی به اجرای این قوانین را جدی نمی گیرد؟

وی با اشاره به این که قانون پیش فروش ساختمان ها به گونه ای است که سازنده همیشه بازنده است و متضرر می شود. این مقام مسئول افزود: قوانین پیش فروش ساختمان به سازندگان اجازه نمی دهد تسهیلات را تا پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی ساختمان ها دریافت نماید.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود چنین قوانینی ساخت مسکن مداوم سخت تر می شود. برزگر با تأکید بر این که چنین قواعدی ساخت مسکن را بسیار صعب ساخته اند افزود: با وجود این قوانین چطور می توان برای ۲۰ میلیون خانواده بد مسکن، به همین تعداد، مسکن احداث کرد و در اختیارشان قرار داد؟

برزگر ادامه داد: همه دستگاه ها باید مشارکت را در پیش بگیرند و از فرصت ایجاد شده برای بازسازی و احیای بافت فرسوده استفاده نمایند.

  • منبع خبر : افکار نیوز