رئیس سابق نظام مهندسی استان تهران، در خصوص طرح جامع مسکن توضیحاتی ارائه نمود و اظهار کرد: دولت توانایی تهیه این طرح را ندارد. ایشان در ادامه از کسری ۴٫۵ میلیونی بازار مسکن سخن به میان آوردند و عنوان کردند: برای جبران این کسری نیاز است دولت برنامه ای ده ساله طراحی کند و ساخت سالانه ۴۵۰ هزار مسکن را عملی سازد.

احمد خرم با تأکید بر این که در دهه گذشته ساخت و ساز مسکن با سرعت و پیشرفت مناسبی همراه نبوده است اظهار داشت: کاهش ساخت و ساز در سال های اخیر، بازار مسکن را با کسری ۴٫۵ میلیونی مواجه ساخته که جبران این کسری نیازمند صرف ده سال زمان و ساخت سالانه ۴۵۰ هزار مسکن می باشد.

وی در ادامه صحبت هایش پای خانه اولی ها را به میان کشید و تصریح نمود: همه ساله ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر خانه اولی به لیست متقاضیان مسکن اضافه می شوند، از این رو سالانه به ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی احساس نیاز می شود حال آن که در واقعیت این رقم ۳۵۰ هزار مسکن است.

خرم در خصوص خانه اولی ها توضیحاتی بیشتری ارائه نمود و این طور گفت: از میان خانه اولی هایی که تعدادشان را سالانه ۶۵۰ هزار نفر اعلام کردیم، تنها ۵۰ نفر از آن ها استطاعت مالی برای خرید و تهیه مسکن دارند. وی در ادامه اظهار داشت: بنابراین ۶۰۰ هزار نفر خانه اولی فاقد پول کافی برای خرید مسکن هستند و نیازمند پس انداز هستند.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران ادامه داد: برای این که زوج های جوان بتوانند هزینه لازم برای دریافت وام (حداکثر ۸۰ میلیون تومان)، را تأمین نمایند به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارند. خرم با اشاره به این که بازار مسکن در شرایط بدی قرار دارد و تولید مسکن وضعیت خوبی ندارد اذعان نمود: باید گفت بازار اجاره از همه این ها بحرانی تر و بدتر است.

وی در ادامه ضمن اشاره به بحرانی بودن بازار اجاره اظهار داشت: در ماه های اخیر، نرخ اجاره بها، روند رو به رشدی را داشته است تا جایی که در شرایط کنونی بسیاری از افراد حتی نمی توانند به جابه جا شدن فکر کنند. ایشان علت این امر را بیشتر بودن تقاضا از عرضه عنوان کردند و اذعان نمودند: با افزایش قیمت مسکن، تقاضا برای اجاره مسکن بیشتر شده است.

این مقام مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: آن جا که عرضه کم و تقاضا زیاد شود بی تردید رشد قیمت را شاهد خواهیم بود که این یک فرمول کلی است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی با تأکید بر این که دولت از برخی موارد غافل شده است اذعان نمود: این که دولت گمان کند می تواند همه امور را سر و سامان دهد و همه چیز را درست کند یک تصور اشتباه است.

خرم اذعان نمود: در بخش مسکن باید از تجربه دیگر کشور ها حتی کشوری چون ترکیه استفاده کرد و تلاش نمود شرایط را پیوسته بهبود بخشید. این مقام مسئول با تأکید بر این که در ایران نظر شخص مهم است و سلیقه ای در بخش مسکن عمل می شود اظهار داشت: این در حالی است که در دیگر کشور ها صرف نظر شخصی بخش مسکن را مدیریت نمی کنند.

وی مهم ترین راه حل برای نجات بازار مسکن از شرایط فعلی را استفاده از طرح جامع و برنامه های دقیق عنوان کرد و تصریح نمود: بر این باورم مطالعات جامع مسکن باید توسط یک مشاور غیردولتی صورت بگیرد.

ایشان با اشاره به این که دولت از شایستگی لازم برای تهیه طرح جامع مسکن برخوردار نیست گفت: دولت می تواند طرح را بررسی کرده و در نهایت آن را تصویب کند.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: حتی اگر دولت این توانمندی را داشته باشد باز هم باید بتواند از مشاوران خارجی برای این کار کمک بگیرد. وی در پایان اظهار داشت: زمانی که طرح جامع مسکن تهیه شود آن گاه می توان بر این گفته که کشور دارای ۲٫۵ میلیون خانه خالی است صحه گذاشت و برآورد کرد که چه تعداد مسکن در کشور وجود دارد و به چه تعداد مسکن دیگر نیاز است.

  • منبع خبر : فارس نیوز