محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که افزایش سقف تسهیلات مسکن کمک کننده است و می تواند بازار مسکن را با شرایط بهتری همراه سازد اظهار داشت: چنانچه دولت در این مسیر به تلاش های همه جانبه مبادرت ورزد آن گاه شاهد بهبود وضعیت مسکن در سال آینده خواهیم بود و ثبات قیمت را مشاهده خواهیم کرد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی در خصوص وضعیت بازار مسکن و نقش دولت و مجلس در بهبود شرایط ارائه نمود و این طور گفت: مهم ترین فعالیتی که باید در کانون توجه قرار گیرد، افزایش ساخت مسکن است و تأکید ما بر تکمیل واحد های باقی مانده مسکن مهر می باشد. این مقام مسئول از ملاقات با وزیر راه و شهرسازی خبر داد و تصریح نمود: محمد اسلامی از تحویل ۵۰ هزار مسکن مهر تا شب عید خبر داده است.

رضایی کوچی در ادامه با تأکید بر این که واحد های مسکونی مهر در حال تکمیل هستند و به دست متقاضیان خواهند رسید اظهار داشت: بر اساس آنچه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، تمام واحد های مسکونی مهر باقیمانده در پرند و پردیس که به دلایلی همچون انشعابات مختل و متوقف شده اند تا شب عید به متقاضیان واگذار خواهند شد. رضایی کوچی ضمن اشاره به این که این واحد ها دارای مالک شخصی هستند تصریح کرد: از آن جا که تعدادی از واحد ها کماکان تکمیل نشده اند، امید است با تلاش همه جانبه، این واحد ها در سریع ترین حالت ممکن به دست متقاضیان برسند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس، مهم ترین اولویت این کمیسیون را تمرکز بر ساخت و تولید مسکن اعلام کرد و تصریح نمود: بر اساس آنچه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده این وزارت ظرف دو سال آینده از ۴۰۰ هزار مسکن رونمایی خواهد کرد، هرچند این رقم در مقایسه با نیاز واقعی کشور که ۴ میلیون واحد برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه برآورد شده، اندک به نظر می رسد. رضایی کوچی با اشاره به این که لازم است در زمینه مسکن قدم های پررنگ تری برداشته شود و تصمیمات مهم تری اتخاد گردد، اظهار داشت: ارائه تسهیلات مناسب به مردم یکی از همین تمهیدات است که راه را برای خریداران واحد های مسکونی هموار می سازد و سبب می شود با دریافت تسهیلاتی که بازپرداخت مناسب برایشان تعریف شده، خرید مسکن محقق شود.

ایشان در ادامه تولید مسکن را برای بار دیگر به عنوان مهم ترین اولویت کمیسیون عمران اعلام کردند و تصریح نمودند: مبادرت به ساخت و تولید مسکن می تواند شرایط را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار دهد و بهبود ببخشد. وی به دو موضوع حمایت از انبوه سازان و ارائه تسهیلات مناسب اشاره کرد و اظهار داشت: چنانچه این دو فاکتور در کانون توجه قرار بگیرد آن گاه دور از انتظار نخواهد بود که به زودی شاهد بهبود شرایط و بهتر شدن وضعیت مسکن باشیم. ایشان پیرامون حمایت بانک ها نیز صحبت کردند و تصریح نمودند: برای فعال سازی بازار مسکن لازم است دولت تمهیداتی بیندیشد و به فاکتور هایی دقت اساسی نماید.

نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به این که بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی شناخته می شود اظهار داشت: این بانک موظف است از تولید و ارائه واحد های مسکونی حمایت نماید این درحالی است که متأسفانه بانک مسکن آن طور که باید نتوانسته به ایفای نقش بپردازد و رسالتش را تمام و کمال به پایان ببرد.

رضایی کوچی با اشاره به این که پرداخت تسهیلات مناسب می تواند شرایط را بهبود ببخشد و بازار مسکن را با رونق همراه سازد اظهار داشت: چنانچه دولت از این پیشنهاد حمایت کند و افزایش سقف تسهیلات را در دستور کار قرار دهد آن گاه در سال آینده شاهد ثبات و بهبود بازار مسکن خواهیم بود. نماینده مردم جهرم عنوان کرد: چنانچه روند فعلی ادامه پیدا کند و بانک ها حمایتی از بخش تولید مسکن نداشته باشند آن گاه دور از انتظار نخواهد بود که در سال آینده باز هم شاهد رشد قیمت مسکن باشیم.

این مقام مسئول در ادامه از طرح جدید دولت مبنی بر طرح مسکن کم درآمد ها سخن به میان آورد و تصریح نمود: این طرح به واسطه مشارکت دولت و بخش های خصوصی محقق می شود به این صورت که دولت اراضی و زمین را به بخش های خصوصی واگذار می کند و بخش های خصوصی ساخت واحد های مسکونی را پیش می برند. به گفته رضایی کوچی، طرح حمایت از کم درآمد ها مختص شهر های جدید است و در این شهر ها اجرایی می گردد. رضایی کوچی عنوان کرد: چنانچه زمین از سوی دولت ارائه گردد و توأمان بخش های خصوصی هم برای ساخت مسکن مورد حمایت قرار بگیرند آن گاه انتظار می رود شرایط بهبود یابد.

وی با اشاره به این که طرح مسکن مهر همراه با ایرادات و مشکلاتی بوده است تصریح نمود: با این حال این طرح به عنوان یک طرح مناسب و ایده آل، قابل تقدیر است. رضایی کوچی ادامه داد: دولت باید برنامه های آتی خود را هم راستا با طرح مسکن مهر پیاده سازی کند. ایشان از لزوم تداوم و تکمیل واحد های مسکن مهر سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: به عقیده بنده تداوم این طرح بایست با توجه به استاندارد ها و شاخص های کیفیتی رقم بخورد ضمن این که ارائه وام های مناسب، حمایت از جامعه انبوه سازان و ارائه اراضی توسط دولت نیز در کانون توجه قرار گیرد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز