مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، عنوان کرد: قرارداد اجاره مسکن با افت ۱۶ درصدی همراه بوده است. به گفته این مقام مسئول، بازار مسکن ثبات را تجربه می کند منوط بر این که دو بازار سکه و ارز آرامش و ثبات را تجربه کنند.

قلی خسروی آینده بازار مسکن را پیش بینی کرد و تصریح نمود: انتظار می رود در روز های پیش رو، معاملات مسکن کم توان ادامه پیدا کند. وی افزود: شرط برقراری تعادل و ثبات در بازار مسکن، برگشتن آرامش به بازار سکه و ارز است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه به اعداد و ارقام متوسل شد و تصریح کرد: کل معاملات مربوط به مسکن از ابتدای سالِ جاری، افت ۴ درصدی را تجربه کرده حال آن که کاهش تعداد مبایعنامه ها ۷ درصد گزارش شده و کاهش حجم اجاره نامه ها ۱۴ درصد برآورد شده است.

ایشان در ادامه در خصوص قرارداد های تنظیم شده در بازار مسکن سخن به میان آوردند و عنوان کردند: در تهران، قرارداد های مسکن با افت ۲۴ درصدی همراه بوده ضمن این که میزان ریزش ثبت شده برای بخش مبایعنامه ۳۱ درصد گزارش شده است.

وی در خصوص قرارداد های اجاره مسکن نیز توضیحاتی ارائه نمود و کاهش قرارداد های اجاره در تهران را ۱۶ درصد اعلام کرد. این مقام مسئول ادامه داد: این کاهش را می توان با علت تغییر فصل، توجیه کرد چرا که در فصول سرد سال تمایلی به جابه جایی وجود ندارد که = یک قاعده کلی است و ربطی به سال جاری ندارد.

قلی خسروی آمار و ارقام ارائه شده تا ۲۲ بهمن را نیز روایت نمود و اعلام کرد: بر اساس آمار های منتشر شده، حجم مبایعنامه ها در بهمن ماه امسال، افت ۲۲ درصدی را شاهد بوده = حال آن که این رقم در بازار اجاره به ۱۸ درصد تقلیل می یابد و در کل معاملات مسکن به ۲۱ درصد تغییر پیدا می کند.

ایشان اشاره ای هم به وضعیت معاملات مسکن در دی ماه سال جاری نمودند و اظهار داشتند: در دی ماه، افت مربوط به معاملات مسکن ۲۲ درصد بوده حال آن که در بخش مبایعنامه = این رقم به ۲۷ درصد افزایش

یافته است.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز