وضعیت بازار مسکن

پیش‌بینی قیمت مسکن یکی از دغدغه‌هایی است که امروزه فکر همه‌ی مردم  را به خود درگیر کرده است.  این پیش‌بینی‌ها بر اساس نظر کارشناسان و واقعیت‌های موجود در بازار مسکن بهترین راهنما و مشاور در زمینه تصمیم گیری‌های خریداران و متقاضیان مسکن به شمار می‌آید. همانطور که می‌دانید بازارهای ارز و طلا دارای قابلیت نقدشوندگی بالایی هستند و در مقابل از ریسک بسیار بالای برخوردار می‌باشند که به نظر بیشتر کارشناسان گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود.

بهتر است بدانید که بازار مسکن امروزه از ریسک پایین‌تری برخودار می‌باشد و با خیالی آسوده و راحت می‌توانید در این بازار  اقدام به سرمایه‌گذاری کنید هرچند که از قابلیت نقدشوندگی پایین‌تری بهره می‌برد. به جرات می‌توان گفت که بازار مسکن بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری افراد به شمار می‌آید زیرا با سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌توان از کاهش دارایی‌های خود جلوگیری کرد. با توجه به پیش‌بینی‌های معتبر متخصصان انتظار می‌رود قیمت مسکن در ماه‌های پایانی افزایش پیدا نکند و با  وجود ثبات در بازارهای ارزی و مالی  این بازار نیز از یک ثبات قیمتی برخودار خواهد شد.

پیش‌بینی قیمت مسکن براساس آخرین وضعیت بازار مسکن

پیش‌بینی قیمت مسکن

همانطور که می‌دانید پیش‌بینی قیمت مسکن به طور دقیق امکان‌پذیر نمی‌باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما با توجه به وضعیتی که بر بازار مسکن در سال اخیر حاکم بوده است و همچنین  عوامل تاثیر‌گذار بر روی قیمت مسکن می‌توان به پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده پرداخت. بسیاری از متخصصان پیش‌بینی قیمت مسکن معتقد هستند با توجه افزایش قیمت مسکن در سال اخیر و به خصوص آذر ماه امسال که از یک رشد ۹۲ درصدی برخوردار بوده است و با توجه به وضعیت بازار در ماه‌های بعد از آن شاهد افزایش قیمت نباشید و در پایان سال به یک حالت ثبات خواهد رسید.

همچنین این کارشناسان معتقد هستند که در نیمه اول سال آینده نیز بازار مسکن از یک ثبات قیمتی برخوردار خواهد شد. همچنین طبق آمارهای معتبر تعداد معاملات در زمینه خرید و فروش مسکن در آذر ماه سال اخیر نسبت به سال گذشته ۶۱٫۷ درصد کاهش پیدا کرده است. در حالت کلی با توجه به قیمت مسکن در سال اخیر انتظار می‌رود قیمت مسکن در ماه‌های آینده از یک شیب مستقیم و حتی نزولی برخوردار شود.

عوامل موثر بر پیش‌بینی قیمت مسکن

پیش‌بینی قیمت مسکن به عوامل متعدد و مختلفی بستگی دارد. از مهم‌ترین عواملی که بر پیش‌بینی قیمت مسکن تاثیر بسیار چشمگیری دارد بازار سکه، طلا، ارز و همچنین سودهای بانکی می‌باشد. همچنین از دیگر عوامل مهم که تاثیر قابل توجهی را بر روی پیش‌بینی قیمت مسکن دارد میزان عرضه و تقاضا می‌باشد. همچنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی  نیز  به طور چشمگیری باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

 پیش‌بینی قیمت مسکن با توجه به تحریم‌های حاکم بر کشور

همانطورکه می‌دانید با توجه به تحریم‌های حاکم قیمت مصالح ساختمانی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است، این افزایش بر قیمت مسکن کلانشهر تهران و کل کشورمان ایران نیز تاثیرگذار بوده است، به جرات می‌توان گفت که تحريم‌هاي آمريكا توانسته است بر بخش مسكن كشور  تاثير  بسیار چشمگیری را داشته باشد و یک سال خاص با افزایش و رشد قیمت بی‌رویه به شمار آید، البته طبق نظر کارشناسان  و متخصصان ورود ارز به کشور می‌تواند بازار مسکن را به بهترین نحو بهبود ببخشد و به نوعی بازار مسکن را سامان ببخشد.

همچنین به دنبال این افزایش قیمت قدرت خرید مردم در زمینه خرید واحدهای مسکونی نیز به طور قابل توجهی  کاهش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که این افزایش قیمت باعث به وجود آمدن یک نوع رکود در بازار معاملات مسکن شده است. در واقع در طول این مدت شاهد یک نوع نابرابری بین عرضه و تقاضا بوده‌اید. با این وضعیت حاکم بر بازار مسکن کمتر کسی تمایل به خرید واحدهای مسکونی مسکن دارد که براساس این رکود حاکم بر بازار مسکن انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت مسکن نباشیم و قیمت مسکن از یک شیب ثابتی برخوردار شود.

پیش‌بینی قیمت مسکن براساس آخرین وضعیت بازار مسکن

بازار مسکن رونق

بیشتر کارشناسان معتقد هستند که اگر به مردم تسهیلات بیشتری داده شود و همزمان ساخت و ساز ادامه پیدا کند بازار مسکن رونق خود را دوبار پیدا خواهد و به نوعی شاهد برابری عرضه و تقاضا خواهید بود که این امر و ثبات بازار ارز و طلا پیش‌بینی قیمت مسکن از سوی کارشناسان بسیار امیدوار کننده خواهد بود و انتظار می‌رود در ماه‌های آتی شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن نباشید.

همچنین دولت با کنترل سرمایه‌های سرگردان در کل کشور به نوعی می‌تواند به بازار مسکن کمک کند و به نوعی آن را کنترل نماید. زیرا در غیر اینصورت عدم کنترل‌ها باعث نوعی تورم و افزایش قیمت مسکن‌ها خواهد شد. همچنین بازار سکه و ارز به دلیل جذابیت و زودبازده بودن بیشتر افراد را به سمت خود می‌کشاند تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و کمتر در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کند که این خود به نوعی موجب رکود و کاهش تعداد معاملات در زمینه خرید و فروش مسکن می‌شود.