بررسی بازار مسکن حاکی از آن است که حتی آنان که دارای بودجه کافی برای خرید مسکن هستند هم از خرید امتناع می ورزند و معتقدند تا برگشتن ثبات به بازار مسکن باید صبر کرد و دست نگه داشت.

حسام عقبایی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، آینده بازار مسکن را این طور برآورد می کند: به زعم این که در روز های آتی شاهد کاهش قیمت مسکن نخواهیم بود، اما رشد قیمت را هم مشاهده نخواهیم کرد مگر این که ارز مجددا گران شود. عقبایی با اشاره به این که در ۸ ماه گذشته، حجم معاملات مسکن، افت محسوسی را تجربه نموده است اظهار داشت: دلیلش را می توان گران شدن ناگهانی مسکن و افت قدرت خرید متقاضیان دانست. به گفته این مقام مسئول، افت حجم معاملات در دی ماه سال جاری ۶۷ درصد گزارش شده است که به خوبی گفته هایمان را تأیید می کند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که رشد قیمت مسکن در برخی مناطق حتی از ۱۰۰ درصد هم فراتر رفته است اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته انتظار می رود بازار مسکن تا اردیبهشت ماه سال آینده شاهد نوسان خاصی نباشد. با این حال بازار مسکن تابع بازار ارز است و اگر ارز تغییر کند بی تردید قیمت مسکن هم دستخوش تغییر خواهد شد. عقبایی با اشاره به این که مسکن کشش رشد قیمت را ندارد اظهار داشت: چنانچه قیمت ارز تغییرات فاحشی را متوجه نشود، قیمت مسکن نیز تا مهر ماه سال آینده ثابت خواهد ماند.

عطا آیت اللهی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن در این باره می گوید: چنانچه مروری داشته باشیم بر تاریخچه ساخت و ساز مسکن در کشور پس از انقلاب اسلامی، متوجه خواهیم شد مسکن همیشه پس از رکودی ۴ ساله، رشد ناگهانی قیمت را تجربه کرده، سپس در دوره ای کوتاه، به تعادل و ثبات رسیده است.

ایشان با اشاره به این که قیمت مسکن رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی را شاهد بوده اذعان نمود: بر این اساس، انتظار می رود در سال آتی شاهد رشد قیمت مسکن در کشور نباشیم. به گفته آیت اللهی قیمت مسکن در سال آینده ثبات را تجربه خواهد کرد و در محدوده ای ثابت باقی خواهد ماند.

این کارشناس حوزه مسکن تأکید کرد: در شرایط کنونی، بازار مسکن وضعیت خوبی ندارد و در رکود به سر می برد چرا که نه خریداری مایل به خرید مسکن است و نه فروشنده ای تمایل دارد ملک خویش را به فروش برساند. به گفته آیت اللهی، شرایط پیش آمده فاصله قیمتی را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار داده است و تطبیق با شرایط فعلی کمی زمانبر به نظر می رسد.

وی با اشاره به این که نیاز است شرایط اقتصادی کشور را مدنظر قرار دهیم اظهار داشت: در وضعیت فعلی رونقی در بازار مسکن به چشم نمی خورد و به واسطه این امر انتظار می رود آرامش در سال جدید به بازار مسکن برگردد.

مهدی روانشادنیا، به عنوان یکی دیگر از کارشناسان حوزه مسکن اظهار داشت: بعید است رشد قیمت مسکن در سال آینده محسوس و همچون گذشته باشد. وی تصریح کرد: رشد قیمت مسکن در سال ۹۸، هم پا با رشد قیمت دیگر کالا ها خواهد بود با این حال، افت قدرت خرید متقاضیان به گونه ای بوده که اگر قرار باشد رشد قیمتی هم در حوزه مسکن صورت بگیرد این رقم بی تردید از نرخ عمومی تورم که توسط بانک مرکزی رسما اعلام شده، کمتر خواهد بود.

وی در خصوص جزئیات قیمت مسکن در تهران توضیحاتی ارائه کرد و تصریح نمود: بیشترین رشد قیمت مسکن در تهران متعلق به منطقه ۱ و ۲۱ بوده است و درست در همین دو منطقه کمترین حجم معاملات مسکن مشاهده شده است. این کارشناس بازار مسکن این طور ادامه داد: بررسی این قیمت ها نشان می دهد گروهی از خریداران موجود در بازار، مصرف کنندگان واقعی هستند که به دلیل کاهش قدرت خرید تنها توانایی خرید واحد های کوچک متراژ در مناطق ارزان را دارند، حال آن که در مقابل دسته دیگری از خریداران حضور دارند که به معامله مسکن در مناطق شمالی تهران مشغولند و بدین واسطه به فعالیت های سوداگرانه دامن می زنند، از این رو منحنی موجود برای فروش واحد های مسکونی نرمال و ایده آل نیست.

به گفته این کارشناس حوزه مسکن رشد قیمت مسکن در سال آینده دور از انتظار است و اگر هم رشد قیمت رقم بخورد میزان رشد از نرخ تورم عمومی که توسط بانک مرکزی اعلام می گردد و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است کمتر خواهد بود.

روانشادنیا نیز به عنوان بهترین روش موجود برای کنترل بازار مسکن به افزایش ساخت و تولید مسکن اشاره نمود و اظهار کرد: دولت می تواند با افزایش تسهیلات مسکن به سازندگان، تمایل و رغبت آن ها را برای افزایش ساخت مسکن ارتقا بخشد. این کارشناس مسکن از قوانین مالیاتی نیز سخن به میان آورد و اظهار داشت: چنانچه طرح های مالیاتی بر خانه های خالی اعمال شوند آنگاه آنان که خانه های گران قیمت خریداری می کنند تا در گذر زمان بتوانند با قیمت گران تری آن را به فروش برسانند دیگر رغبتی به خالی گذاشتن و احتکار واحد های مسکونی خود نخواهند داشت.

ایرج رهبر به عنوان نایب رئیس اتحادیه انبوه سازان مسکن اظهار داشت: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که قیمت فعلی مسکن حباب گونه است باز هم باید بپذیریم که مسکن در حال حاضر با همین قیمت حباب گونه معامله می شود. ایشان رشد قیمت مسکن را عاملی طبیعی خواندند و اظهار داشتند: با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی، رشد قیمت تمام شده مسکن امری کاملا طبیعی و معقول است. رهبر ادامه داد: چنانچه عرضه واحد های مسکونی افزایش یابد، آنگاه شاهد بهبود شرایط خواهیم بود و تعادل در بازار مسکن را مشاهده خواهیم کرد. به گفته رهبر تنها در صورتی تولید واحد مسکونی رشد را تجربه خواهد کرد و بهبود خواهد یافت، که دولت تدابیری را برای رشد تولید و ساخت و ساز مسکن در نظر بگیرد. ایشان بازار مسکن را بازار سرگردانی در وضعیت فعلی خواندند و تصریح کردند: وضعیت قیمت مسکن در بخش رهن و اجاره کماکان مشخص و واضح نیست.

نقطه نظرات کارشناسان حاکی از آن است که همزمان با کاهش قدرت خرید متقاضیان، رکود بر بازار مسکن حاکم شده است و این رکود را در سال ۹۸ هم در بازار مسکن مشاهده خواهیم کرد. بر اساس نظرات ارائه شده انتظار می رود بازار ارز مهم ترین فاکتور تعیین کننده وضعیت مسکن در سال آینده باشد. بازار مسکن مدت هاست در رکود به سر می برد چرا که رشد قیمت مسکن به گونه ای بوده که خریداران قدرت خرید خود را از دست داده اند و از تهیه واحد های مسکونی عاجزند. این طور که به نظر می رسد روز های پیش رو روز های مهمی برای بازار مسکن خواهد بود، چرا که اگر قیمت مسکن باز هم افزایش یابد رکود بی سابقه ای این بازار را فرا خواهد گرفت.

  • منبع خبر : تی نیوز