محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی برای بار چندم اعلام کرد، افزایش وام مسکن عملی نخواهد شد و با این پیشنهاد مخالف است. به گفته این مقام مسئول، افزایش وام مسکن تنها به بدتر شدن وضعیت دامن می زند و قیمت مسکن را بیش از پیش بالا می برد.

محمد اسلامی ضمن اشاره به این که در کوی کوثر اراک، ۵۲۸ واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد به مرحله افتتاح رسیده اند اظهار داشت: دولت در نظر دارد واحد هایی را برای این افراد جامعه تهیه نماید و شرایط را برایشان بهتر کند. وی با تأکید بر این که یکی از مهم ترین اهداف دولت دوازدهم، ساخت و تولید مسکن می باشد اظهار داشت: ساخت مجتمع کوثر اراک نیز با همین هدف بوده است که مورد بهره برداری قرار گرفت. وی از برنامه های جدید سخن به میان آورد و اظهار داشت: این پروژه را در قالب ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و با استفاده از اراضی و زمین هایی که در کنار این مجموعه واقع شده اند، ادامه خواهیم داد.

اسلامی با اشاره به این که بر اساس پیش بینی های انجام شده انتظار می رود ساخت ۸ هزار واحد در چنین مکانی شدنی باشد گفت: توأمان می توان اقشار کم درآمد و خانوار هایی با درآمد های متوسط را در چنین واحد هایی اسکان بخشید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مکان را می توان به عنوان یکی از بهترین و خوش موقعیت ترین مکان ها دانست که به یمنِ جاذبه های مناسبی که دارند می توانند ضامن کیفیت مطلوب برای زندگی باشند. وی در ادامه از نکاتِ مثبتی یاد کرد که بنیاد مسکن آن ها را در دستور کار قرار داده است و اذعان نمود: از جمله استاندارد هایی که بنیاد مسکن خود را ملزم به رعایتشان نموده می توان به استاندارد های معماری و شهرسازی اشاره کرد و استاندارد های مربوط به عدم اشراف به یکدیگر، تناسب فضا و همچنین نرخ پراکندگی بلوک ها را نام برد. به گفته اسلامی، رعایت چنین مواردی سبب حفظ شئونات فرهنگی در معماری اسلامی می شود.

به گفته این مقام مسئول، ساخت برخی سرانه ها بر دوش بنیاد مسکن بوده است که از جمله آن ها می توان به مسجد و مدرسه اشاره کرد، حال آن که ساخت دیگر قسمت ها را با مشارکت های همه جانبه، خیرین، مردم و استاندار مرکزی صورت خواهد گرفت. وی افزود: همه هدف ما این است که مردم تمام امکانات لازم برای زندگی را در اختیار داشته باشند.

ایشان در ادامه ضمن تبریک به آن هایی که موفق شده اند خانه هایشان را دریافت نمایند اظهار داشت: امید است تمام آن هایی که از نعمت خانه بی بهره اند طی روز ها و یکی دو سال آینده بتوانند صاحب خانه شده و در واحد های خود اقامت کنند.

این مقام مسئول بار دیگر اشاره ای داشت به برنامه هایی که دولت برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته است و اظهار داشت: برای حمایت از آن ها که تحت حمایت سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند نیز برنامه هایی در نظر گرفته ایم و زمین هایی را برای ساخت خانه این دست از افراد در اختیار سازمان های نام برده شده قرار داده ایم یا به زودی قرار خواهیم داد.

ایشان در ادامه از اعداد و ارقام کمک گرفتند و تصریح کردند: تعداد واحد های مسکونی مهری که در اختیار کمیته امداد قرار گرفته است ۶۰ هزار واحد بوده که از این تعداد کمیته امداد آمادگی خود را برای تحویل و تکمیل ده هزار واحد مسکونی اعلام کرده است با این هدف که واحد ها را پس از تکمیل در اختیار واجدین شرایط قرار دهد. به گفته اسلامی، قراردادی بین بنیاد مسکن و کمیته امداد امضا شده است که حاکی از حمایت های سازمان بودجه و برنامه است.

وی در ادامه چنین برنامه هایی را کاملا غیر اتفاقی و مستمر خواند و تصریح کرد: این سازمان ها دهک های یک و دو را با این اوصاف تحت پوشش و حمایت های خود قرار خواهند داد.

ایشان از دیگر برنامه ها نیز سخن گفتند و اظهار داشتند: در نظر داریم دهک، های سه تا هفت را هم بدین شیوه تحت پوشش قرار دهیم. به گفته اسلامی شیوه کار به این صورت است که وزارت، زمین را تأمین می کند سپس با استفاده از تسهیلات و خدماتی که موجود است و تلاشی که انبوه سازان و تولید کنندگان در مرکز توجه قرار می دهند، ساخت واحد ها عملی می گردد و خانه دار شدن خانواده ها محقق می شود.

ایشان در ادامه در خصوص تسهیلات مسکن سخنانی به میان آوردند و تصریح کردند: تسهیلات مسکن را افزایش نخواهیم داد، چرا که به واسطه رشد وام مسکن، قیمت مسکن هم روندی صعودی به خود می گیرد و گران تر از قبل می شود. وی افزود: با این کار باز قشری که برای آن ها خانه ساخته ایم و هدفمان را حمایت از آن ها قرار داده ایم با مشکلاتی دست به گریبان خواهند شد. اسلامی عنوان کرد: در نظر داریم با تدابیر و برنامه هایی که چیده ایم، قیمت فعلی مسکن را کنترل کنیم که فکر می کنیم اثرگذار و مثمرثمر باشد.

وی درباره ورود به نوروز و سال جدید گفت: در این ایام، بهترین لحظات و اوقاتِ خوش را برای همه مردم آرزو داریم، ستاد های مورد نظر و مقدمات ورود به نوروز در حال آماده سازی هستند ضمن این که سازمان راهداری ما طی اقدامات مشترک با پلیس و واحد های مردمی در تلاش است تا عملیاتی همچون روکش، ترمیم خط کشی ها و آماده سازی و تمام علائم و تجهیزات مربوط به هوشمند سازی را پیاده سازی نموده و به بهترین شکل ممکن عملیاتی سازد.

اسلامی در پایان عنوان کرد: امید است با مقدماتی که فراهم شده است و رعایت اصول و مقررات رانندگی توسط مردم، ایام نوروز شاهد بهترین اتفاقات باشیم و نوروز امسال، نوروز بی خطر و بی حادثه ای باشد.

  • منبع خبر : مشرق نیوز