عقیل یزدان پناه، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز، از تعطیلی بسیاری از بنگاه های معاملاتی املاک در شیراز خبر داد و اظهار داشت: دلیل این اتفاق، عدم توجه اداره امور مالیاتی به ضوابط و منطقه بندی ها بوده است. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: طی ماه های اخیر شاهد تعطیل شدن بیش از ۱۵۰ واحد صنفی مشاور املاک در شیراز بوده ایم.

یزدان پناه با بیان این که در بازار مسکن شیراز، در حال حاضر فروشنده ای برای عرضه واحد های مسکونی وجود ندارد، اظهار داشت: بازار مسکن با توجه به شرایط کشور از جمله تحریم ها، نوسانات قیمت، گران شدن سکه، ارز و …. در دوره رکود به سر می برد. وی ادامه داد: به رغم این که در شیراز خریدارانی وجود دارند که مایلند دست به خرید و تهیه ملک بزنند اما فروشنده ای در حال حاضر وجود ندارد و سمت عرضه واحد های مسکونی واقعا ضعیف است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به این که بسیاری از افراد واحد های خود را به فروش می رسانند با این هدف که واحد هایی با قیمت های گران تر خریداری نمایند، عنوان کرد: اما شرایط کنونی بازار مسکن به نوعی است که افراد نمی توانند ریسک فروش مسکن را به جان بخرند و ترجیح می دهند برای مدتی از فروش واحد هایشان امتناع ورزند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این که بازار مسکن در شرایط فعلی در حال دست و پنجه نرم کردن با یک رکود نسبی است اظهار داشت: به رغم کاهش تعداد فروشندگان اما شمار خریداران و آن ها که در جستجوی مسکن برای خرید هستند پیوسته در حال افزایش است.

وی از افت شدید معاملات مسکن در شیراز سخن به میان آورد و اظهار داشت: قیمت مسکن در مقایسه با ۷ الی ۸ ماه پیش، رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه نموده است که به واسطه این امر، قدرت خرید متقاضیان به میزان زیادی تحت تأثیر قرار گرفته است.

این فرد مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: با بررسی دقیق وضعیت مردم و شرایط اقتصادی جامعه مشخص می شود چیزی حدود به ۴۰ درصد قیمت هایی که در حال حاضر اعلام می شوند غیرواقعی هستند.

ایشان در ادامه صحبت هایشان از سیاست های نادرست دولت، گله کردند و تصریح نمودند: دولت طرح هایی همچون مسکن اجتماعی و مسکن مهر را در پیش گرفت اما نتوانست آن طور که باید از آن ها خروجی بگیرد و در این زمینه = به نتیجه ای موفق برسد. وی این طور ادامه داد: تکیه دولت به چنین سیاست هایی راه به جایی نبرد و زمینه را برای خانه دار شدن خانواده ها فراهم نساخت.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این که سیاست های بکار گرفته شده از سمت دولت، تنها بخشی از افراد را صاحب خانه کرد افزود: چیزی نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم ایران مستأجر هستند و در خانه های استیجاری به سر می برند که این رقم در شیراز به ۳۰ تا ۳۵ درصد می رسد.

وی در پایان بار دیگر از تعطیلی بسیاری از بنگاه های املاک سخن به میان آورد و تصریح کرد آن چه این اتفاق را رقم زده، راکد شدن بازار مسکن و همچنین افزایش هزینه مغازه ها و حامل های انرژی همچون برق و گاز است.

  • منبع خبر : تی نیوز