مجید کیانپور با اشاره به این که بازار مسکن کشش بیش از این برای رشد قیمت را ندارد تصریح کرد: رشد ۹۰ درصدی قیمت مسکن زمانی اتفاق افتاد که دلار با نرخ ۷۵۰۰ تا ۸ هزار تومان معامله می شد از این رو چه قیمت دلار کم شود و چه گران، قیمت مسکن تغییری نخواهد کرد و کماکان ثابت خواهد ماند.

بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده توسط بانک مرکزی در خصوص سرعت رشد نقدینگی در آبان ماه ۹۷، این شاخص، ۲۱٫۱ درصد بوده است، که رقمی بیش از ماه های قبلش می باشد. به گفته فعالان اقتصادی چنانچه رشد حجم نقدینگی تداوم داشته باشد و به طور پیوسته افزایش یابد آن گاه قیمت مسکن هم فشار بیشتری را متحمل خواهد شد و کماکان شاهد رشد قیمت مسکن در بازار خواهیم بود. در چنین مواقعی است که برای گرانی مسکن نمی توان یک سقف تعیین کرد. با این حال سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است این است که آیا در سال ۹۸ هم شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود و آیا باز هم در سال ۹۸، رشد قیمت بر بازار مسکن خیمه خواهد زد؟

مجید کیانپور به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به این که بازار مسکن در حال دست و پنجه نرم کردن با رکود تورمی است، اظهار داشت: این رکود تورمی در سال ۹۸ بیشتر خواهد شد.

ارزش پول ملی به شدت کم شده است

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس صحبت هایش را این طور ادامه داد: چنانچه ۱۷۰۰ هزار میلیارد دلار حجم نقدینگی را بر اساس دلار ۴ هزار تومانی محاسبه کنیم، رقمی معادل ۴۲۰ میلیارد دلار به دست خواهد آمد، که همین میزان نقدینگی بر اساس دلار ۱۲ هزار تومانی به ۱۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این نشان می دهد ارزش پول و قدرت خرید پول به میزان زیادی کاهش یافته است، تا جایی که می توان عنوان کرد ارزش پول ملی به یک سوم رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار داشت: در سال جاری شاهد رشد ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن بوده ایم. وی افزود: عقیده بنده این است که ارزش واقعی دلار کمتر از ۱۲ هزار تومان است و ما بین ۷۵۰۰ تا ۸ هزار تومان می باشد و رشد قیمت مسکن که شاهدش هستیم بر مبنای دلاری با این قیمت صورت گرفته است و بیش از این رشد قیمت اتفاق نخواهد افتاد. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: قدرت خرید متقاضیان مسکن پیرو گرانی های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این عامل سبب می شود در سال آینده قیمت مسکن تغییر و رشدی را تجربه نکند.

کیانپور با تأکید بر این که وضع بازار اجاره هم مساعد نیست عنوان کرد: اگر پیش از این مستأجران ناچار بودند ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه خود را برای اجاره خانه کنار بگذارند این روز ها ناگزیرند ۷۰ درصد پولشان را برای این مهم لحاظ کنند. به گفته کیانپور این عوامل نویدبخش یک رکود تورمی شدید در بازار مسکن در آینده ای نه چندان دور هستند.

وی بار دیگر تأکید کرد، رشد ۹۰ درصدی قیمت مسکن در شرایطی رقم خورد که ارزش واقعی دلار بین ۷۵۰۰ تا ۸ هزار تومان بود از این رو بازار مسکن کشش رشد قیمت را ندارد و در سال آینده بیش از این گران نخواهد شد. وی این طور ادامه داد: حتی اگر قیمت دلار در بازار آزاد به کمتر از ۱۰ هزار تومان برسد، باز هم شاهد افت قیمت مسکن نخواهیم بود چون ارزش واقعی دلار حتی در شرایط فعلی هم از ۱۰ هزار تومان کمتر است. کیانپور اظهار داشت: امید است در روز های آتی، قدرت خرید متقاضیان رشد را تجربه کند تا از این طریق، شاهد رونق در بازار مسکن باشیم.

چه راه هایی برای خانه دار شدن مردم وجود دارد؟

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار داشت: یکی از راه هایی که توان مردم را برای خرید افزایش می دهد، رشد دستمزد و حقوق هاست. وی به لایحه بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و تصریح نمود: مقرر شده است حقوق کارمندان با افزایش ۲۰ درصدی همراه گردد که با توجه به افزایش قیمت ها، رشد تنها ۲۰ درصد حقوق در سال آینده به هیچ عنوان پاسخگو نیاز ها نخواهد بود.

وی ادامه داد: تسهیلاتی که از سوی بانک در اختیار متقاضیان قرار می گیرد نیز باید بگونه ای باشد که دست کم هفتاد درصد از هزینه آپارتمان و مسکن را شامل شود، از این رو رشد سقف تسهیلات مسکن ضرورتی اساسی است که اگر مغفول بماند، در آینده رکود تورمی در بازار را بیش از پیش برجسته خواهد ساخت.

  • منبع خبر : شهرخبر