دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، جدیدترین اخبار مرتبط با بازار مسکن در بهمن ماه سال جاری را منتشر کرده است، بر این اساس، متوسط قیمت مسکن در بهمن ماه امسال در تهران مرز ده میلیون تومان را هم پشت سر گذاشته و به ۱۰ میلیون و ۶۶ هزار تومان رسیده است.

بر اساس آنچه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، حجم معاملات مسکن در بهمن ماه امسال ۹ هزار و ۵۳۱ فقره بوده، که در مقایسه با دی ماه که ۶ هزار و ۸۶۵ فقره معامله برای آن به ثبت رسیده رشد ۳۸٫۸ درصدی را شاهد بوده است. این رقم در مقایسه با معاملات درج شده برای بهمن ماه سال ۹۶ که ۱۸ هزار و ۶۲ مورد اعلام شده، کاهش ۴۹ درصدی را نشان می دهد.

میانگین قیمت اعلام شده برای فروش هر متر واحد مسکونی در بهمن ماه امسال ۱۰ میلیون و ۶۶ هزار تومان بوده است، که در مقایسه با قیمت درج شده برای دی ماه سال جاری (۹ میلیون و ۷۷۸ هزار تومان) از رشد ۲٫۹ درصدی خبر می دهد. این رقم در مقایسه با بهمن ماه پارسال با میانگین قیمت ۵ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان به ازای هر متر واحد مسکونی در تهران، ۸۶ درصد رشد را تجربه نموده است.

منطقه ۵ بیشترین حجم معاملات را در بر گرفته است، به طوری که حجم معاملات مسکن برای منطقه ۵ تهران، ۱۱۷۹ فقره به ثبت رسیده است. منطقه ۴ و ۲ در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند که حجم معاملات برای آن ها به ترتیب ۷۵۶ و ۶۴۹ فقره اعلام شده است. منطقه ۱۹ عنوان کم ترین معاملات تهران را از آن خود نموده لازم به توضیح است که حجم معاملات مسکن در این منطقه از تهران در بهمن ماه، ۶۰ فقره اعلام شده است. دو سکوی بعدی تعلق گرفته است به منطقه ۲۲و ۹ که حجم معاملات ثبت شده برای آن ها ۹۲ و ۱۲۰ فقره بوده است.

منطقه یک باز هم به عنوان گران ترین منطقه تهران شناخته شد چرا که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه ۱۷ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان برآورد شده است. منطقه دو تهران با میانگین قیمت ۱۵ میلیون و ۳۷۹ هزار تومان به ازای هر متر مربع در جایگاه سوم قرار دارد. منطقه ۱۸ عنوان ارزان ترین منطقه تهران را با میانگین قیمت ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تومان از آن خود کرده است. منطقه ۲۰ و منطقه ۱۷ در دو جایگاه بعدی قرار گرفته اند که میانگین قیمت برای این دو به ترتیب ۴ میلیون و ۹۲۷ هزار تومان و ۵ میلیون و ۹۹ هزار تومان اعلام شده است.

منطقه یک تهران با افت ۱٫۵ میلیون تومانی قیمت به ازای هر متر مربع همراه بوده است، این درحالی است که در دیگر مناطق تهران، آنچه مشاهده شده است رشد قیمت بوده است، با این حال شیب رشد قیمت در این مناطق در مقایسه با ماه های گذشته افت زیادی را تجربه کرده است.

  • منبع خبر : مشرق نیوز