ناصر چمنی به عنوان یکی از مقامان مسئول کارگری ضمن اشاره به این که مزد ۹۸ بایستی ترمیم گردد اظهار داشت:

این روز ها کارگران قدرت خرید خود را به میزان ۷۰ درصد از دست داده اند که دلیل این امر را می توان اختلاف دستمزد کارگران و هزینه های زندگی دانست.

این مقام مسئول با اشاره به این که حق مسکن کارگران را قرار است با رشد ۶۰ هزار تومانی همراه سازند عنوان کرد: با این رقم حتی نمی توان یک اتاق اجاره در حواشی شهر اجاره کرد چه رسد به این که انتظار حل مشکل مسکن از این رقم داشته باشیم.

چمنی این طور صحبت هایش را ادامه داد: اگر تصمیم داریم قدرت خرید کارگران را بهتر کنیم لازم است برای ترمیم مزد ۹۸ گام برداریم و در این راستا به تصمیم گیری دست بزنیم. وی بار دیگر تأکید کرد: در حال حاضر آن چه مهم و حیاتی است افزایش قدرت خرید کارگران می باشد چرا که در شرایط کنونی به واسطه گران شدن هزینه های زندگی، قشر کارگر چیزی حدود به ۷۰ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده اند.

به گفته این مقام مسئول لازم است دستمزد کارگران در سال ۹۸ را با در نظر گرفتن سبد معیشت خانوار و هزینه های زندگی برآورد کنیم و مقرر نماییم.

چمنی درباره رساندن حداقل دستمزد کارگران به ۴ میلیون تومان و این موضوع که فراکسیون کارگری لازم است میزان سبد هزینه معیشت کارگران را مبنا قرار دهد، عنوان کرد: آن چه ما از فراکسیون کارگری انتظار داریم این است که تمهیدات لازم را برای رشد دستمزد کارگران به کار بگیرد و در این راستا به ماده ۴۱ قانون کار توجهی ویژه داشته باشد.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در خصوص منطقه ای شدن دستمزد ها هم توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: مزد بدون مبنا در هیچ جایِ جهان مطرح نیست، هر کشوری را نگاه کنید حداقل هایی را برای تعیین میزان دستمزد در نظر می گیرد تا اگر در شهری هزینه برای زندگی بالاتر است، درآمد بیشتری برای افراد لحاظ گردد.

چمنی با اشاره به این که رشد قیمت در تمام شهر ها نمود پیدا کرده است و در تمام مناطق مشهود است اظهار داشت: در همه جای کشور ردِ تورم به وضوح به چشم می خورد و آن چه به عنوان تفاوت قیمت ها نگاه ها را به خود جذب می کند، اختلافی است که به دلیل هزینه ایاب و ذهاب بر برخی کالا ها تحمیل می شود با این حال، نمی توان ادعا کرد بخشی از ایران با گرانی دست به گریبان است اما قسمتی دیگر ارزانی است.

چمنی افزود: کمیته دستمزد شورای عالی کار، بر اساس گزارشی هزینه سبد معیشت خانواده را ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرده است، بر این اساس لازم است میانگین رقم هزینه سبد خانوار در کل کشور را برای برآورد دستمزد در سال آینده مدنظر قرار داد، و بر این اساس افزایش مزد را به طوری در پیش گرفت که شکاف میان هزینه های زندگی و دستمزد کارگران به حداقل برسد.

وی با بیان این که ازدیاد حق مسکن کارگران نقشی در پرداخت اجاره بهای واحدی های مسکونی ندارد اظهار داشت: کمک هزینه مسکن کارگران برای سال های متمادی ۴۰ هزار تومان بود که بر اساس آنچه طی روز های اخیر مقرر گشته قرار است این رقم به ۱۰۰ هزار تومان برسد. به گفته چمنی با این رقم حتی نمی توان اتاقی را در حاشیه تهران اجاره کرد چه رسید به این که با این مبلغ به فکر درمانی برای اجاره مسکن باشیم. وی ادامه داد: به علاوه این طرح کماکان به تصویب دولت نرسیده است و تکلیف آن برای اجرایی شدن کماکان در هاله ای از ابهام است.

  • منبع خبر : شهرخبر