فروش مسکن

همه بارها حداقل یکبار در زندگی با موضوع فروش مسکن، دست به گریبان شده‌ایم یا خواهیم شد.

هرچند واسطه‌های ملکی قیل و قال به راه می‌اندازند و گاه ادعا می‌کنند، اوضاع گل و بلبل است، زیر ذره‌بین بردن شرایط فعلی، خلافش را به سادگی ثابت خواهد کرد. در بلبشوی کنونی و در سونامی به راه افتاده در بازار مسکن، بارها شنیده‌ایم که می‌گویند سوداگران کارشان را خوب بلدند و ماهرانه در حال موج‌سواری بر وضعیت پیش آمده هستند. ما اما کمی با این واژگان نامأنوس، گویی جان کلام را آنطور که باید متوجه نمی‌شویم.

با ما همراه باشید تا از فروش مسکن بگوییم و آنچه لازم است قبل از فروش مسکن، جزء دانسته‌هایشان باشد را با هم مرور کنیم.

فروش مسکن سخت اما آسان 2

در بلبشوی کنونی، چگونه مبادرت ورزیم به فروش مسکن؟

عبارت “گران شن قیمت مسکن” به چشممان تکراری است، آن زمان که پا می‌گذاریم به دنیای خرید و فروش مسکن، ملموس‌تر با این عبارت گلاویز می‌شویم و وخیم بودن بازار مسکن را بیش از پیش در می‌یابیم.

قرار است در نقش فروشنده مسکن، در این بازار به ایفای نقش بپردازیم.

بی‌تردید مایلیم ملک‌مان را در بازه‌ای کوتاه، با مناسب‌ترین قیمت به فروش برسانیم، کاری که در شرایط فعلی چندان ساده به نظر نمی‌رسد. آمارها ناشی از آن است که خریداران مسکن رغبت چندانی به خرید مسکن ندارند و ماه‌ها است از این بازار فاصله گرفته‌اند. می‌دانید دلیلش چیست؟

چرا خریداران مسکن، از خرید دست کشیده‌اند؟

اواخر سال ۹۶ و ماه‌های ابتدایی سال جاری، زمزمه‌هایی از گران شدن مسکن به گوش رسید، دیری نپایید که بر در و دیوار شهر قیمت‌هایی دیدیم باور نکردنی و دریافتیم شرایط از آن چه گمان می‌کرده‌ایم جدی‌تر است. در مقابل نگاه‌مان قیمت مسکن بی‌محابا اوج می‌گرفت تا جائیکه از ۹۰ درصد هم گذشت و در حال حاضر رشد قیمت مسکن حتی از مرز ۱۰۰ درصد هم عبور کرده است. در شرایطی که برخی خانواده‌ها، سرمایه چند ساله‌شان را کنار گذاشته بودند بلکه در نخستین فرصت به رؤیای خانه‌دار شدن، جامه عمل بپوشانند، قیمت نجومی بالا رفت و خانواده‌ها به یکباره احساس کردند همه چیزشان را توأمان از دست داده‌اند و خود را از خرید مسکن عجیب عاجز یافتند.

بازار مسکن به جولانگاه قیمت بدل شد بی آنکه درآمد مردم رشد را تجربه کند یا تسهیلات مسکن روندی صعودی داشته باشد. به زبان ساده، دخل مردم همان بود اما خرجشان …

در بوق و کرنا فریاد زدند بازار مسکن وارد رکود تورمی شده است. رکود تورمی به این معنی است که قیمت، تورمی بالا می‌رود اما حجم خرید و فروش مسکن کامل راکد و رو به نزول است. رکود تورمی بدترین برچسبی است که بر پیشانی مسکن حک می‌کنند، وقتی این مدال را به گردن مسکن می‌آویزند باید بدانیم شرایط بحرانی‌تر از این حرف‌ها است.

به حرف نخستمان بر می‌گردیم، به اینکه فروش مسکن در شرایط کنونی که خریداران دست رد به سینه خرید مسکن زده‌اند و خود را از این بازار کنار کشیده‌اند، کمی دشوار به نظر می‌رسد. اما سوسوی امیدی به چشم می‌خورد، بهتر است گوشمان را تیز کنیم و حواسمان را جمع.

فروش مسکن سخت اما آسان 4

با قیمت‌گذاری منصفانه برنده این میدان باشید!

واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند، هنوز هم هستند کسانیکه لیست فایل‌های عرضه شده به بازار مسکن را رصد می‌کنند و قاطعانه تصمیم به خرید دارند اما مشاهده قیمت‌ها، آن‌ها را از خرید منصرف می‌سازد.

جان کلام اینکه خریدار برای مسکن وجود دارد اما عموماً قیمت‌هایی که به چشم می‌خورند دور از انتظار و نجومی هستند. چنانچه به عنوان فروشنده واحد مسکونی بتوانید بازی را به دست بگیرید و با شمّی زیرکانه به قیمت‌گذاری منصفانه بپردازید، آنگاه در کوتاه‌ترین زمان شاهد فروش مسکن خود خواهید بود، بی آنکه نیاز باشد دست به اقدام خاصی بزنید یا حتی کاری کنید کارستان.

قیمت‌گذاری درست، همان برگ برنده‌ای است که شما را از دیگر رقیبانتان در این بازی جلو می‌اندازد و سبب می‌شود در شرایطی که رکود بر بازار مسکن حاکم است و کمتر کسی می تواند ملک خویش را به فروش برساند، شما آن چه در چنته دارید را عرضه کنید و به دست خریداران برسانید.

صحبت پایانی

فروش مسکن اگرچه به گفته برخی‌ها دشوار است اما به عقیده ما سهل است و ساده.

کافی است ترازویی بنا نهیم بر مدار شرایط فعلی و پس از آن که وضعیت را مدبرانه سبک سنگین کردیم، در راهی قدم بگذاریم که عاقلانه است و زیرکانه. شاه کلید فروش مسکن، در جیب قیمت‌گذاری صحیح است.