معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: بودجه ای به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل واحد های مسکونی مهر در سال آینده در نظر گرفته شده است که محل تأمین این اعتبار، منابع داخلی و تهاتر اراضی و زمین ها می باشد.

مهران کفاش صحبت هایش را این طور ادامه داد: کماکان گزارشات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ در خصوص لایحه بودجه ۹۸، در حال رسیدگی و بررسی می باشد. وی افزود: در جلسه علنی تشکیل شده مجلس در ۲ اسفند ماه، نمایندگان مجلس با طرح واگذاری هزار میلیارد تومان املاک این وزارت به دانشگاه تهران، موافقت نکرده و آن را رد نمودند.

مهران کفاش از نامه معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به شماره ۸۷۷۶۷٫۳۰۰ سخن به میان آورد که در چهارمین رو از مهرماه سال جاری، به رشته تحریر در آمده بود. وی افزود: بر اساس این نامه طرح ساماندهی دانشگاه تهران و همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکنون فاقد هرگونه سند مصوب ابلاغی بوده است به این معنی که هیچ مصوبه نهایی نداشته و این طرح به کلی مشروط بوده است.

به گفته کفاش قرار بود جزئیات این طرح در تاریخ ۲۴ دی ماه سال جاری در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری زیر ذره بین برود و مورد بازبینی قرار بگیرد که به دلیل عدم گزارش جزئیات طرح، مورد رسیدگی قرار نگرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: نمایندگان مردم با طرح انتقال بلاعوض املاک وزارت راه با اعتبار حداکثر هزار میلیارد تومان به دانشگاه تهران، عدم موافقتشان را اعلام کردند. وی جزئیات آرا را تشریح نمود و این طور گفت: از جمع ۱۹۴ نماینده مجلس، ۱۰۸ نماینده با بند الحاقی ۲ تبصره ۸ ماده واحده این لایحه موافقت کردند ضمن این که ۵۵ نفر مخالفتشان را اعلام نمودند و رأی دو نفر نیز به صورت ممتنع به ثبت رسید.

وی از عدم اعلام این بند الحاقی در لایحه بودجه دولت و تخصیص این ردیف اعتبار توسط کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸، سخن به میان آورد و تصریح کرد: بر اساس آن چه در بند الحاقی ۲ تبصره ۸ عنوان شده، وزارت راه و شهرسازی بایستی ۱۰ هزار میلیارد ریال از از املاک مسکونی که در اختیار دارد را به دانشگاه تهران واگذار نماید، که این املاک به صورت بلاعوض و به عنوان تأمین منابع مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران به آن ها اختصاص می یابد، که بر اساس این بند اسناد این املاک می بایست منتقل می شد که نمایندگان آن را نپذیرفتند و با آن مخالفت کردند.

چنانچه مالکان درخواست دهند زمین های ۹۹ ساله مسکن مهر به آن ها واگذار می شود

وی از دیگر طرح های بررسی شده در جلسه علنی مجلس در دومین روز از اسفند ماه سخن به میان آورد و اظهار داشت: نمایندگان مردم با بند ۳ تبصره ۸ ماده واحده از لایحه بودجه سال ۹۸ موافقت نمودند. بر اساس این بند، چنانچه مالکان اعیانی واحد های مسکونی مهر، درخواست نمایند شرکت مادر تخصصی شرکت عمران شهر های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن لازم است زمین های اجاره ای ۹۹ ساله متعلق به خودشان را در اختیار آن ها بگذارند.

با دریافت وام ۳ هزار میلیارد تومانی موافقت شد

ایشان در خصوص مصوبات بودجه ای مربوط به این وزارتخانه نیز توضیحاتی ارائه نمودند و این طور گفتند: نمایندگان مجلس با جز ۴ بند ب تبصره ۸ ماده واحده از لایحه بودجه سال ۹۸ موافقت خود را اعلام کردند از این رو وزارت راه و شهرسازی می تواند بر اساس قرارداد هایی با استفاده از زمین هایی که متعلق به شرکت مادرتخصصی شرکت عمران شهر های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن است که ارزشی تا سقف سی هزار میلیارد ریال برایشان به ثبت رسیده، را در رهن بانک های عامل و صندوق های تأمین مالی قرار داده و بر این اساس از وام های لازم بهره مند شوند تا از این طریق بتوانند طرح های جامع، آماده سازی مصوب و تفصلی را دریافت نمایند.

۱۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل واحد های مسکونی مهر در سال آینده اختصاص یافت

کفاش این طور ادامه داد: نمایندگان با بند دیگری از لایحه بودجه سال ۹۸ نیز موافقت کردند که مشخصات دقیقش جز ۲ بند ب تبصره ۸ ماده واحده از این لایحه می شود. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی می تواند حداکثر ۱۵۰۰ میلیارد تومان را از طریق تهاتر اراضی و از محل منابع داخلی برای اجرایی کردن طرح مسکن مهر مورد استفاده قرار دهد.

وی ادامه داد: در جز ۲ بند ب تبصره ۸ ماده واحده این طور آمده: وزارت راه و شهرسازی می تواند از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهر های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، حداکثر ۱۵۰۰ میلیارد تومان، اعتبار را به وسیله مزایده یا ساز و کار گردش خزانه برای پیاده سازی طرح های مورد نظر بکار بگیرد که این مهم با تهاتر اراضی و املاک و یا از منابع داخلی عاید می شود.

  • منبع خبر : شهرخبر