بازار مسکن

امروزه با توجه به اینکه تورم در حال افزایش است، بازار مسکن نیز از این تاثیر بی‌بهره نمانده و همچنان قیمت مسکن رو به افزایش است. این امر باعث شده تا خریداران و همچنین فروشندگان به نوبه خود در انتظار بهبود اوضاع باشند. با اینکه اینگونه گزارش می‌شود که قیمت مسکن در ماه‌های آتی رو به کاهش می‌رود اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این اوضاع رو به بهبود می‌رود وجود ندارد و همواره قیمت‌ها رو به افزایش است. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، قیمت مسکن در تهران از مرز ۱۰ میلیون تومان نیز گذشت که نسبت به سال گذشته حدود ۵ میلیون تومان و ۸۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

کارشناسان مسکن در این‌ باره می‌گویند که تا زمانیکه شاخص‌های اقتصادی بی‌ثباتی را کنار نگذارند و تصحیحی نشوند این میزان افزایش قیمت به آرامش نخواهد رسید و کمتر نخواهد شد.

بازار مسکن در بهمن ماه، طوفانی شد 1

آرامش دی ماه، طوفان بهمن ماه

بر طبق اطلاعاتی که از اداره آمار به دست آمده است، در ماه‌های ابتدایی سال رشد قیمت تا ۹٫۳ درصد نیز رسیده بود که این میزان در ماه‌های پایانی سال به ۱٫۵ درصد رسید. اما از دی ماه تا بهمن ماه مجدداً طوفانی در این افزایش قیمت‌ها ایجاد شد که آرامش نسبی بازار مسکن را برهم ریخت. این طوفان همچنین باعث شد تا عده بسیاری از ترس گران شدن املاک به خرید رو بیاورند و همچنین عده‌ای برای فروش دست نگه دارند.

آیا قیمت خودرو و ارز بر قیمت ملک اثر دارد؟

جالب است بدانید که اگرچه تصور شما این است که قیمت خودرو و ارز بر قیمت ملک تاثیری نمی‌گذارد اما این تغییرات چه به صورت عمده و چه جزئی باعث می‌شوند تا تعادل بازار بر هم بخورد. این تغییرات در بازارهای موازی نظیر مواردی که ذکر شد در نتیجه باعث افزایش تورم خواهد شد که این امر به نوبه خود باعث افزایش قیمت مسکن نیز می‌شود.

در این باره، نرگس رزبان می‌گوید؛ اثرگذاری تلاطمات بازار خودرو ناشی از تورم در بازارهای داخلی است. وی همچنین عوامل دیگری را در این طوفان افزایش قیمت مقصر دانست و اینگونه بیان داشت: معاملات در بازارهای مسکن چندین ماه بود که متوقف شده بود، این توقف اگرچه ناشی از عدم اطمینان از بازارهای اقتصادی بوده است اما باعث شد تا مردم بی‌خبر از شرایط بازار باشند. همین امر باعث شد تا در دی ماه میزان معاملات تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. اما در بهمن ماه، افزایش در ابتدا تدریجی قیمت مسکن باعث شد تا عده‌ای مجدداً رو به خرید بیاورند و بنابر شرایطی که ایجاد شد با افزایش تقاضا، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

اینکه در ده روز پایانی بهمن ماه قیمت به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرد امر غیرقابل انکار است. یکی از کارشناسان اقتصاد و مسکن در این زمینه می‌گوید: اینکه بازار را نمی‌توان پیش‌بینی کرد یکی از دلایلی است که باعث شده تا قیمت‌ها نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا کنند. وی همچنین در ادامه گفت: این افزایش باعث شده است تا یک عدم تعادل کاملاً واضح در قیمت‌ها پدید بیاید که این امر به نوبه خود یک اثر روانی بر قیمت‌ها خواهد گذاشت. همچینی این شوک‌های وارد شده بر بازار نیز باعث می‌شود تا پیش‌بینی آینده بازار تا حد بسیار زیادی سخت و حتی ناممکن شود.

نفت و مسکن؟

شاید تصور کنید که نفت بر قیمت مسکن تاثیرگذار نخواهد بود. به گفته زربان اما، تصویب برخی از قوانین نیز بر قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. این چکه قیمت مسکن رو به کاهش برود و یا حتی به یک ثبات نسبی برسد نیازمند عوامل بسیاری است که یکی از همین عوامل تصویب نشدن قوانین جدید است. قیمت نفت به نوبه خود بر قیمت ارز تاثیرگذار است و همانطور که می‌دانید در نهایت قیمت ارز باعث می‌شود تا بازار مسکن نیز زیرورو شود و عدم اطمینان به وجود بیاید. وی همچنین بیان داشت که با توجه به افزایش قیمت‌ها، بازار در چندین ماه آینده به یک ثبات و سکون نسبی خواهد رسید و دیگر جهش قیمتی را بدین صورت شاهد نخواهیم بود.

بازار مسکن در بهمن ماه، طوفانی شد 2

سود ساخت و ساز

شاید یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت مسکن سود ساخت و ساز بوده است که به نوبه خود باعث شده تا کسانی که به صورت انبوه ساختمان می‌ساختند دیگر علاقه‌ای به این کار نشان ندهند. از سوی دیگر افزایش خواسته‌ها و به طور کل افزایش تقاضا باعث شده است تا میزان ساخت و ساز به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کند. دیگر ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای مردم کافی نیست بلکه یک میلیون مسکن قابل زندگی نیاز است تا بتواند نیازهای مردمان عزیز کشورمان را برطرف کند. امید می‌رود که در ماه‌های آتی و با سکون بازار این افزایش قیمت و کمبود مسکن جبران شود.