نوسانات بازار مسکن 

بازار مسکن در ایران در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات و نوسانات شدیدی بوده است. از رکود تورمی تا رونق نسبی در سال‌های اخیر، معاملات مسکن قعر و اوج زیادی را تجربه کرده است. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ و سال‌های مشابه قبلی آن‌ها، به دلیل طرح‌های گسترده‌ای همچون مسکن مهر و واگذاری واحدها در تعداد فراوان، بازار معاملات مسکن، افت نسبی و رکود قابل توجه و بلند مدتی را تجربه کرد. البته نمی‌توان گفت که رکود بازار در سال‌های مذکور تنها متاثر از مسکن مهر بوده است. بلکه عواملی همچون کمبود نقدینگی، راکد بودن معاملات و شرایط رکود مطلق حاکم بر بازار در تمامی حوزه‌ها، یکی از اصلی ترین عوامل این روند بوده است. در این مطلب می‌خواهیم ابتدا به وضعیت بازار روز مسکن پرداخته و سپس یک پورتال اطلاع رسانی روزانه را برای اطلاع از اخبار مسکن به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بازار مسکن روز 2

بازار مسکن روز

پس از عبور از رکود مطلق مسکن در سال های ۹۵ و ۹۶، سال ۹۷ شوک بسیار شدیدی به وضعیت معاملات و قیمت مسکن وارد شد. عامل اصلی این شوک نوسانات شدید ارزی و تغییر شرایط ساخت و ساز و همچنین کاهش عرضه مسکن‌های نوساز بوده است. البته نباید فراموش کنیم که نوسانات و عوارض ناشی از رکود شدید معاملات در سال‌های قبل نیز در این مدت جمع شده و همراه با شوک سنگین ارزی به بازار معاملات مسکن وارد می شود.

در سال ۹۷ تحویل واحدهای مسکونی مسکن مهر به مراحل پایانی خود نزدیک می شود. در کنار این عامل، افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی و همچنین عدم ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن باعث شده است تا نوسازان و انبوه‌سازان اشتیاق کمتری از خود برای ساخت ساختمان‌های جدید نشان دهند. در بهترین حالت البته این شرایط حداقل باعث می‌شود تا سازندگان و پیمانکاران تحت شرایط خاص و احتیاط بسیار بیشتری اقدام به ساخت و ساز کنند.

از طرفی عدم ثبات و قیمت روزافزون مسکن باعث خودداری و انتظار برای افزایش قیمت بیشتر از طرف مالکان برای عرضه واحدهای مسکونی خود شده است. مجموع این عوامل منتج به کاهش شدید عرضه واحدها در بازار مسکن می‌شود. این عامل در کنار کاهش تحویل واحدهای ساختمانی متاثر از افزایش قیمت‌ها و پایان تحویل واحد‌های مسکن مهر، باعث شده است تا در پایان سال ۹۷، بازارمسکن بیشترین افزایش قیمت در سال‌های اخیر را تجربه کند. به طوریکه با افزایش بیش از ۹۰ درصدی قیمت در سال های اخیر در مدت زمان چند ماه، رکورد عجیبی از خود به جای گذاشته است.

با وجود تمامی این مسائل، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۹۷، درصد رشد قیمت‌ها به شدت کاهش یافته و ثبات نسبی در بازار مسکن در حال برقراری است. دلیل این عامل نیز آن است که بازار مسکن نهایت کشش خود را به افزایش قیمت نشان داده است و حتی از مقدار مجاز خود به صورت حباب فراتر رفته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در صورت ثبات نسبی قیمت ارز در سال بعد، حباب قیمت‌های مسکن نیز شکسته شود و قیمت‌ها به قیمت واقعی نزدیک تر شود.

پیش‌بینی‌ها از بازار مسکن روز در سال ۹۸

به گفته اکثر بزرگان و فعالان حوزه مسکن در ایران، در سال ۹۸ به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها در سال قبلی و کاهش سطح معاملات و برگشت بازار به شرایط رکود تورمی، قیمت‌ها شکسته شده و حباب قیمت‌های غیرواقعی خواهد ترکید. به گفته نایب رئیس اول صنف مشاوران املاک کشور، روند افزایش‌ها به زودی و با حاکم شدن رکود تورمی مطلق متوقف می‌شود. با بازگشت بازار به شرایط قبل از سال ۹۷، قطعا شاهد ریزش‌ها به مرور زمان در قیمت خواهیم بود. حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک در این باره می‌گوید: در صورت ثبات قیمت دلار تا سال آینده، تمامی قیمت‌های نامتعارف بازار مسکن تحت تاثیر قرار گرفته و با کاهش قابل توجه به سطح واقعی خود خواهد رسید. البته این روند جهشی نبوده و به مرور زمان و با افزایش حاکم شدن رکود بر بازار انجام خواهد گرفت.

shutterstock 82636408

سایت اطلاع رسانی بازار مسکن ملکانا

شما می‌توانید با مشاهده و بررسی روزانه سایت گروه ملکانا از تمامی اخبار حوزه مسکن و بازار آن مطلع شوید. اخبار مسکن در این سایت به طور تحلیلی و دقیق مورد بررسی قرار گرفته و به شما برای حضور در معاملات مسکونی در روزهای آینده راهبرد درست می‌دهد.

ملکانا یکی از بزرگ‌ترین و با سابقه‌ترین مجموعه های مشاور املاک در ایران است. طبیعتا شرکتی با چنین سابقه و عقبه‌ای بسیار بیشتر از سایر پایگاه های اطلاع رسانی، اخبار مسکن را به طور دقیق و تحلیلی در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از شرایط و بازار املاک تهران، اقدام به بررسی پیشنهادات ویژه این گروه برای معاملات مسکونی خود در نقاط مختلف شهر تهران کنید.