بار ها مشاهده شده خریدارانی که پس از انجام معامله مسکن حس پیروزی و موفقیت دارند بعد از مدتی از آن چه خریداری کرده اند پشیمان می شوند!

بر اساس بررسی های انجام شده، آن چه باعث می شود خریداران پس از مدتی از آن چه خریداری می کنند رضایت واقعی نداشته باشند، فریب خوردن از نام محله است. بررسی ها نشان می دهد بیشتر افرادی دچار پشیمانی و نارضایتی از خرید مسکن می شوند که قصد اصلی اشان فروش مسکن و خرید یک مسکن بهتر و احسن تر است. تحقیقات میدانی حاکی از آن است که خانه اولی ها و آن هایی که برای نخستین بار است به خرید و تهیه مسکن مبادرت می ورزند عموما این اتفاق را تجربه نمی کنند. داستان واقعی از چه قرار است و چرا کسانی که به دنبال واحد های بهتر هستند عموما اسیر دامی تحت نام اسمِ محله می شوند؟

متقاضیانی که به دنبال خرید مسکن هستند نخست نامِ محله را به دقت جستجو می کنند و همواره به دنبال محله ای مناسب هستند و سپس فایل های عرضه شده را مشاهده می کنند و قیمت ها را دنبال می نمایند. عموما محله هایی فریبنده هستند که دارای پهناوری زیادند و تعداد معابر تعریف شده برای آن ها عدید است، ضمن این که تراکم مسکن در این مناطق در مقایسه با مناطقی که از شهرت کمتری برخوردارند، بیشتر است. زمانی خریدار در خرید خود اشتباه می کند که تمام قسمت های محله مورد نظر را یکسان می پندارد و مشابه هم فرض می کند. به رغم این که باید وضعیت محله را در قسمت های مختلف زیر ذره بین برد اما مشاهده می شود خریداران وضعیت محله را در تمام قسمت ها مشابه فرض می کنند و بدین واسطه فریب می خورند. منظور از وضعیت محله این است که شرایط ساخت و ساز، نزدیکی به مدارس یا مجتمع های شلوغ، میزان خدمات شهری، میزان تردد خودرو در خیابان های مجاور و مواردی از این دست را مدنظر قرار نمی دهند و همین عامل سبب می شود در انتخاب دچار مشکل شوند.

آن چه به این شرایط دامن می زند و سبب می شود خریداران دست به انتخاب واحد های اشتباه بزنند این است که عموما قیمت هایی که برای هر کدام از این واحد ها لحاظ می گردد شباهت زیادی به یکدیگر دارد و همین امر سبب می شود مشتری موقعیت و شرایط آن ها را مشابه هم فرض کند. بررسی ها حاکی از آن است که این اشتباه در محله های گران قیمت تهران بیشتر اتفاق می افتد.

به عنوان نمونه می توان به محله سعادت آبا تهران اشاره کرد که در منطقه ۲ تهران قرار دارد. در این محله گران قیمت تهران، قیمت مسکن دارای افت و خیز زیادی است به طوری که از نظر شرایط جغرافیایی می توان آن را در ۴ گروه مختلف تقسیم بندی کرد. آن طور که اعلام می شود وضعیت زندگی و سطح رفاه در هر کدام از این ۴ قسمت تفاوت فاحشی با دیگری دارد این در حالی است که بسیاری از خریداران گمان می کنند خانه های موجود در تمام این قسمت ها مشابه یکدیگرند و عموما از این نظر دچار خبط و اشتباه می شوند. قیمت مسکن های سعادت آباد که در زمین های مرغوب قرار گرفته اند در مقایسه با آن ها که در زمین های نامرغوب جا خوش کرده اند چیزی نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر است.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد