قیمت مسکن 

غایت مقاله پیش‌رو، دست و پنجه نرم کردن با قیمت مسکن در روزهای اخیر است. روزها می‌گذرد از زمانیکه با نگرانی قیمت مسکن را دنبال می‌کردیم و از رشد مداوم آنجا می‌خوردیم. این روزها هرچند شتاب رشد قیمت مسکن کمی آرام گرفته یا به قول مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، این بازار از تب و تاب افتاده است، اما بررسی آخرین آمارهای منتشر شده ثابت می‌کند رشد قیمت مسکن هرچند با شیب ملایم اما کماکان وجود دارد. خریداران مسکن که کلافه شده‌اند از قیمت‌هایی که گویی سقفی برایشان تعریف نشده و سوت پایانی ندارند، به کلی از بازار مسکن خداحافظی کرده‌اند، گویا پذیرفته‌اند سودای خرید مسکن را حالا حالاها باید در سر پروراند. با ما همراه باشید.

impuesto

نگاهی دقیق به وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه

پس از این مقدمات برآنیم به بطن ماجرا برویم. تصمیم داریم باری دیگر آخرین قیمت مسکن در کشور را زیر ذره‌بین ببریم و این موضوع را به چالش بکشیم. از ابتدای اردیبهشت ماه، توأمان با رشد قیمت مسکن، حجم معاملات روندی نزولی به خود گرفت و ریزش معاملات مسکن همان چیزی بود که صدای اعتراض واسطه‌های ملکی را هر روز بیش از گذشته بلند می کرد. این افت معاملات تا جایی پیشروی کرد که در شهر هایی چون شیراز حجم کثیری از واسطه‌های ملکی با شغلشان خداحافظی کردند چرا که عنوان می‌کردند این شغل دیگر جایی برای پول در آوردن نیست.

مسکن، بر اساس آن چه بارها گفته‌ایم و گفته‌اند، بازاری است وابسته به صدها شغل مستقیم و غیرمستقیم، اگر بازار مسکن بخوابد یا زیر بار کسادی زانو خم کند، آنگاه صدها فرد شغلشان را از دست خواهند داد که اخبار منتشر شده در خصوص وضعیت شیراز، صحه بر حرف ما می‌گذارد و ادعایمان را ثابت می‌کند.

وقتی قیمت مسکن، مرز ده میلیون تومان را هم رد می‌کند

اشاره کردیم رشد قیمت مسکن از اواخر زمستان سال گذشته به چشم می‌خورد و از روزهای پایانی سال ۹۶، زمزمه‌هایی به گوش رسید مبنی بر اینکه یک سونامی در حال بروز است، اردیبهشت ماه، این سونامی ویرانگر کاملاً ملموس عیان شد و نمود پیدا کرد.

به زعم آن که همه خریداران از رشد ناگهانی قیمت مسکن بهت زده بودند و در بحبوبه رشد قیمت نمی‌دانستند تکلیفشان چیست و مردد بودند دل به دریا بزنند و خانه را خریداری کنند یا تا آرام شدن شرایط دست نگه دارند، گذر ماه‌ها نشان داد از ارزان شدن مسکن خبری نیست و این چنین شد که خانواده‌هایی که در آستانه ورود به سال جدید گمان می‌کردند فراق پایان یافته و این بار می‌توانند صاحب خانه شوند، متأسفانه رؤیای خود را از هر زمانی دورتر یافتند.

به بهمن می‌رسیم، دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزرات راه و شهرسازی به رسم عادت، در نخستین روزهای اسفند ماه، وضعیت بازار مسکن در ماه بهمن را روایت کرده و از قیمت مسکن و حجم معاملات در بهمن ماه سال جاری پرده برداشته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارشات مربوط به مسکن، قیمت مسکن در بهمن ماه مرز ۱۰ میلیون تومانی را هم پشت سر گذاشته است و به رقم ۱۰ میلیون و ۶۶ هزار تومان رسیده است. اگرچه ادعا می‌کنند رشد قیمت ماهانه در بهمن ماه در مقایسه با ماه‌های گذشته بسیار اندک بوده است (۲٫۹ درصد)، با این حال باید پذیرفت ۱۰ میلیون تومان به عنوان میانگین قیمت مسکن در تهران رقم بسیار عجیب و بالایی است.

به گفته محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، در حال حاضر تناسبی میان درآمد خانواده‌ها و قیمت مسکن در کشور وجود ندارد و ایران جزء معدود کشورهایی است که آن چه به عنوان قیمت مسکن در کشور اعلام می‌شود از سبد درآمد خانوار به میزان قابل توجهی بالاتر است، از آن جا که مسکن از قدیم الایام، کالایی ضروری در زندگی مردم بوده است، شرایط کنونی عرصه را بر خریداران مسکن تنگ نموده و شرایط را بیش از پیش برایشان دشوار ساخته است.

مروری بر آخرین قیمت مسکن در کشور 1

معاملات مسکن در بهمن ماه

در بازه‌ای ۱۱ ماهه از فروردین ماه سال جاری تا اواخر بهمن ماه ۹۷، توأمان با رشد قیمت مسکن، آنچه گزارش شده است تنها افت حجم معاملات مسکن بوده تا اینکه در بهمن ماه گویی ورق برگشته و حجم معاملات واحدهای مسکونی در تهران به نسبت دی ماه، با رشد چند درصدی همراه بوده است که می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوب باشد.

هرچند فعالان بازار مسکن و مسئولان معتقدند تا سیاست‌ها اصلاح نشوند و تدابیری اساسی اندیشیده نگردد، وضعیت به همین صورت خواهد ماند و ارزان شدن مسکن دور از انتظار خواهد بود.