افزایش قیمت مسکن تهران

اگر شما هم ساکن شهر تهران هستید، بدون شک از افزایش سرسام‌آور قیمت ملک آگاهید. در پی این افزایش نامتعارف که دلایل مختلفی را شامل می‌شود یکی از بخش‌هایی که بیشترین تاثیر ممکن را پذیرفته است ملک بوده است. این تغییر قیمت به گونه‌ای بوده است که در آغاز سال ۹۷ و در اردیبهشت ماه ۴۰ درصد تخمین زده شده که این میزان در طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. این افزایش قیمت در شهرهایی نظیر تهران که پایتخت است محسوس‌تر بوده‌اند تا حدی که بسیاری از مناطق دو الی سه برابر افزایش قیمت خرید را داشته‌اند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مسکن در ماه‌های آینده مجدداً بیشتر نیز خواهد شد. به گزارش اقتصاد آنلاین  این افزایش قیمت به دلیل افزایش کلی هزینه‌ها بوده است و هنوز باعث کم شدن خرید نشده است بلکه گزارش‌ها حاکی از این است که با این افزایش خرید به احتمال زیاد قیمت ملک مجدداً افزایش خواهد یافت. اکثرا اما آینده این قیمت‌ها را در گروی افزایش قیمت طلا و ارز می‌دانند و همین امر نیز باعث شده است تا بین نظرات دو دستگی پیش بیاید و عده‌ای نیز بر این باور باشند که قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

اینکه هزینه‌ها زیاد شده، باعث شده است تا قیمت مسکن در شهرهایی نظیر تهران چندین برابر شود.

محمود جهانی که جز کارشناسان در زمینه ملک است می‌گوید که در ماه‌های آینده این افزایش قیمت بیشتر نیز خواهد شد چرا که طی چندین سال متمادی قیمت مسکن رکود داشته و متناسب با تورم پیش نرفته است و به همین دلیل این امکان وجود دارد که این سکون طی این چندین ماه افزایش و رشد چشمگیر تری داشته باشد. وی همچنین خاطر نشان کرد که افزایش قیمت مسکن ناشی از فشار هزینه‌های جانبی است و اینکه تقاضا بیشتر شده است تاثیر چندانی بر این بخش نداشته است.

مسکن تهران؛ خرید یا فروش 2

در یک ماه ره چندین ساله رفتن!

یکی دیگر از بحث‌هایی که در مورد ملک بسیار مدنظر بود افزایش ناگهانی قیمت ملک بود. فرشید پورحاجت که دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ملک است اینطور گفت که: افزایش قیمت مسکن در این یک ماه به اندازه افزایش قیمت سالانه و حتی بیشتر از آن بوده است. این موضوع بیشتر به دلیل آشفتگی بازار ارزی و طلاست که اثر خود را روی قیمت ملک نیز گذاشته است. وی همچنین خاطر نشان کرد که قیمت ملک در چیزی حدود یک ماه، ۹ درصد افزایش داشته است که این میزان به طور جدی غیرقابل باور است و هیچگاه نیز در طی این سال‌ها مشاهده نشده است.

نتایج نظرسنجی‌های مختلف همچنین نشان داده است که عده‌ی زیادی معتقدند که قیمت مسکن در ماه‌های اولیه سال پیش‌رو کاهش خواهد یافت. اما همچنان عده‌ای نیز بر این عقیده پابرجا هستند که قیمت مسکن بیش از پنجاه درصد افزایش خواهد داشت. عده‌ای اندک نیز معتقدند که رشد سرسام‌آور قیمت‌ها در نهایت منجر به رکود بازار خواهد شد.

مسکن تهران؛ خرید یا فروش 3

علل افزایش قیمت مسکن در تهران

شاید تهران به دلیل اینکه پایتخت است این تغییرات را به طور جدی‌تری داشته باشد اما این‌همه افزایش قیمت مسکن به چه دلیل است؟ در کنار تمامی مواردی که رشد قیمت را ناشی از افزایش قیمت ارز و طلا می‌دانند، عده‌ای دیگر بر این باورند که رشد ۴۰ درصدی قیمت مصالح باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان اینگونه بیان می‌کند که: رشد چهل درصدی مصالح ساختمانی و ساخت و ساز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن است. وی بیان داشت که رشد ملک در برخی نقاط تهران، در حالیکه بیشتر از میزان ذکر شده باشد به طور حتم کذب است. البته رشد قیمت ملک در تمامی نواحی تنها به رشد مصالح بر نمی‌گردد اما در برخی نقاط مانند منطقه ۵ که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است بدون شک دلایلی همچون افزایش قیمت مصالح و نفوذ سودجویان نیز بوده است که به طور حتم غیر اخلاقیست و باید کاهش پیدا کند.

وی همچنین در ادامه افزود که رشد قیمت ملک و رونق بازار ملک باید با برنامه‌ریزی‌هایی از جانب دولت کنترل شود، بدین صورت که در مناطق محروم و به ویژه مناطقی که کمتر توسعه یافته‌اند تاسیساتی فراهم گردد تا بازار مسکن به یک ثبات نسبی برسد.

با بررسی لیست قیمت‌های روزانه ملک خواهید دید که این قیمت‌ها با توجه به نرخ ارز یا حتی بدون توجه به آن، دو الی سه برابر شده‌اند و این به ویژه باعث شده تا قدرت خرید قشر متوسط کاهش پیدا کند. امید است که با برنامه‌ریزی و کنترل این بحران و افزایش قیمت کاهش پیدا کند و مدیریت شود.