پیش‌بینی بازار مسکن

پیش‌بینی بازار مسکن در سال‌های آینده، امروزه به بحث داغ محافل ملکی و مشاور املاک‌ها تبدیل شده است. با توجه به نوسانات شدید در ماه‌های اخیر در بازار مسکن، این موضوع با گمانه‌زنی‌های فراوانی همراه شده است.

اظهار نظرهایی که از طرف عوام مردم و همچنین برخی سودجویان در این روزها مطرح می‌شود، بنیه علمی و تجربی ندارد و بعضاً با اغراض شخصی برای ایجاد آشفتگی در بازار مسکن نیز انجام می‌گیرد. شایعات در بازار مسکن نیز مانند سایر بازارها باعث ایجاد تقاضا و یا معاملات هیجانی شده و موجبات سود یک گروه و ضرر اکثریت افراد را فراهم می‌کند.

از طرف دیگر اگر این اظهار نظرها از طرف افراد با تجربه در بازار مسکن و مشاوران املاک مطمئن صورت گیرد، هرگز چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد و شما می‌توانید با اعتماد کامل به سخنان افراد با تجربه در بازار مسکن، با روش‌های خاصی وارد بازار معاملات مسکن شوید. در این مقاله می‌خواهیم درباره شرایط و وضعیت موجود در بازار مسکن صحبت کنیم و اظهار نظرهای افراد معتبر بازار درباره پیش‌بینی بازار مسکن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

پیش‌بینی بازار مسکن در سال‌های آینده 1

پیش‌بینی بازار مسکن در سال‌های آینده

نوسانات ارزی حادث شده در ماه های اخیر، با افزایش شدید قیمت دلار باعث شده است تا علاوه بر آشفته کردن بازار معاملات مسکن، میل و اشتیاق نوسازان را نسبت به ساخت و ساز های مسکونی جدید کاهش دهد. افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی در این مدت، باعث شده است تا انبوه‌سازی و نوسازی با ریسک‌های بزرگ رو به رو شود. غیر از افزایش شتابان قیمت مصالح ساختمانی، عدم ثبات در قیمت این مصالح نیز مزید بر علت شده است. یعنی یک انبوه ساز یا نوساز نمی‌تواند روی قیمت سیمان، ماسه، گچ و یا سایر موارد حتی به صورت روزانه حساب کند. یعنی در مقاطعی حتی قیمت مصالح به صورت روزانه افزایش می‌یابد.

در کنار این عامل، کاهش واگذاری واحدهای مسکن مهر و مراحل پایانی تحویل این واحد ها به مشتریان نیز یکی از دلایل و عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها است. همچنین عدم عرضه ملک و کاهش گزینه‌های مورد معامله در بازار نیز در این روند بسیار موثر بوده است. مالکان با مشاهده روند صعودی و شدید افزایش قیمت مسکن، به طور طبیعی ملک مسکونی خود را نگه داشته و روی آن معامله‌ای انجام نمی‌دهند تا در ماه‌های آینده با سود بیشتری روی این ملک معامله انجام دهند.

پیش‌بینی بازار مسکن در سال‌های آینده باید با آگاهی نسبت به چنین شرایطی و همچنین عوامل دیگر صورت گیرد. در این قسمت از مطلب به بررسی برخی از موارد پیش‌بینی‌های دارای بنیه و با دلیل کارشناسان بازار مسکن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

– برای آن دسته از مالکانی که ملک مسکونی خود را نگه داشته اند تا در ماه‌های آینده یا سال‌های آینده گران‌تر معامله کنند باید گفت که در صورت پیش رفتن شرایط مطابق میل این دسته از مالکان و فروش یا رهن، اجاره و… ملک با قیمت بالاتر، همان ملک را باید با قیمتی بالاتر از آن تهیه کنند. پس در واقع سودی از نظر ارزش ملکی عاید این دسته از افراد نمی شود. پس بهتر است با فرض ثابت بودن شرایط ملک خود را نگه ندارند زیرا ممکن است با توجه به دلایل محکمی که وجود دارد، قیمت‌ها تا حدود زیادی ریزش کند و این دسته از مالکان متضرر شوند. با اظهار نظرها مبنی بر ریزش قیمت‌ها در پیش‌بینی بازار مسکن توسط صاحب نظران، این امر بسیار محتمل است.

– به دلیل بالا گرفتن شدید قیمت‌ها و ناتوانی یا عدم تمایل نوسازان، پیش‌بینی می‌شود برای جلوگیری از ورود بازار مسکن به رکود مطلق دوباره، دولت و سایر نهادهای وابسته به آن اقدام به اعطای تسهیلات خاص و ویژه به نوسازان و یا افراد عادی متقاضی ساخت مسکن کنند. این مورد نیز در پیش‌بینی بازار مسکن با دلایل زیادی همراه است. از جمله اینکه دولت در سال‌های رکود تمام تلاش خود را برای خروج از شرایط رکودی در تمامی بازارها به خصوص مسکن کرده است و قطعاً قصد عقب گرد در چنین شرایطی را نخواهد داشت.

–  حتی با وجود افزایش هرچه بیشتر قیمت‌ها در ارز و طلا، بازار مسکن قطعاً دچار چنین تحولاتی نخواهد شد. دلیل این امر آن است که در نوسانات بازار مسکن نهایت کشش خود را برای افزایش قیمت‌ها نشان داده است. با پیش‌بینی بازار مسکن در سال‌های آتی توسط صاحب نظران به نظر می‌رسد حتی با وجود رشد بیشتر قیمت در سکه، ارز و دلار، شاهد افزایش در مسکن نخواهیم بود. زیرا مسکن مانند سکه و ارز حوزه‌ای نقد شونده نیست.

پیش‌بینی بازار مسکن در سال‌های آینده 2

پیش‌بینی بازار مسکن با ابزار آنلاین گروه ملکانا

گروه املاک ملکانا با سابقه درخشان در زمینه معاملات ملکی در شهر تهران، اقدام به راه‌اندازی یک سیستم آنلاین کرده است. شما براساس این سیستم می‌توانید بر اساس پارامترهایی مانند نوع معامله، متراژ زیر بنا، منطقه ملک و … قیمت ملک خود را در شهر تهران پیش‌بینی کنید. لازم به ذکر است که این قیمت‌ها بر مبنای قیمت روز بازار مسکن محاسبه می‌شود.