حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که پیاده سازی CGT با اثرات مثبت و قابل توجهی همراه بوده است اظهار داشت: در حال حاضر بازار مسکن با یک رکود تورمی دست به گریبان است و انتظار می رود تا شش ماه نخست سال آینده کماکان این رکود بر بازار حاکم باشد.

حسام عقبایی ضمن اشاره به این که دست کم تا ششمین ماه از سال ۹۸ شاهد رکود تورمی در بازار مسکن خواهیم بود اشاره کرد: نیاز است از تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها موجود استفاده کنیم تا بتوانیم یک استاندارد مناسب ایجاد کنیم. وی در ادامه به بحث اولویت بندی اشاره نمود و اظهار داشت: در شرایطی که تعداد ازدواج های ثبت شده در سال به  ۱ میلیون می رسد اما ساخت مسکن سالانه کمتر از ۳۰۰ هزار واحد است لازم است از تمام روش های موجود برای حمایت و کمک به مردم استفاده شود.

ایشان در ادامه بحث بازآفرینی شهری را به میان کشیدند و تصریح نمودند: دولت لازم است تمام تلاشش را برای اجرای طرح های بازآفرینی بکار بگیرد تا تمام بافت های فرسوده با سرعت بیشتری بازسازی شده و مورد استفاده قرار بگیرند. وی افزود: زمانی که بهسازی بافت های فرسوده در دستور کار قرار می گیرد تولید و عرضه مسکن هم شرایط بهتری را تجربه می کند و به واسطه این امر شاهد متعادل شدن عرضه و تقاضا در بازار مسکن خواهیم بود.

به گفته این مقام مسئول، رشد قیمت ارز بر افزایش قیمت مسکن اثرگذار بوده است ضمن این که حجم معاملات و رکود را بر بازار مسکن حاکم ساخته است.

عقبایی ادامه داد: اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن می تواند اثر شایانی بر بازار مسکن بگذارد و ثبات و تعادل را به این بازار برگرداند. وی افزود: این طرح که در سال ۹۳ و ۹۴ به میان آمد می تواند آغاز تغییرات مثبت و مثمرثمری باشد.

وی این طور جزئیات طرح مالیات بر عایدی مسکن را توضیح داد: همانگونه که اقشار مختلف همچون کارمندان و کارگران ناگزیر به پرداخت مالیات هستند، آن که سرمایه خود را به بازار مسکن تزریق می کند نیز بایستی مالیات بپردازد و اگر چنین نباشد عدالت اجتماعی زیر سؤال می رود.

این مقام مسئول در ادامه صحبت هایش گفت: مالیات از سوداگری ها جلوگیری می کند و مانع از رشد قیمت مسکن به صورت نامتعارف می گردد. وی افزود: خالی گذاشتن واحد های مسکونی به سود هیچکس نیست و در همه جای دنیا علیه خانه های خالی طرح مالیات بر عایدی مسکن اجرا می کنند.

  • منبع خبر : تی نیوز