سلمان خادم المله به عنوان کارشناس اقتصادی بخش مسکن اظهار داشت: بر اساس آمار های منتشر شده در خصوص بازار مسکن می توان ادعا کرد میزان انتظار برای خرید مسکن در ایران ۲۵ سال است. وی افزود: در ماه های اخیر رشد بی محابای قیمت مسکن به گونه ای بوده است که بسیاری از خریداران توان خود را از دست داده اند و در شرایط فعلی می توان عنوان کرد بازار مسکن در قسمت تقاضا خنثی شده است.

خادم المله ادامه داد: بر اساس آمار های منتشر شده قیمت مسکن در بهمن ماه سال جاری در مقایسه با دی ماه با رشد ۲٫۹ درصدی همراه بوده است که علت رشد این چنینی قیمت را می توان نزدیکی به شب عید عنوان کرد. وی افزود: معمولا هر سال در آستانه رسیدن به سال جدید، رشد قیمت مسکن اتفاق می افتد و همه ساله با آن دست به گریبان می شویم.

به گفته این کارشناس اقتصاد مسکن، در بازار مسکن نیز همچون هر کالای دیگری تعادل قیمت ناشی از عرضه و تقاضاست. وی افزود: میانگین قیمت ۱۰ میلیون تومان برای هر متر مربع مسکن برای آنان که متقاضی مصرفی هستند و قصدشان خرید مسکن است یک رقم بسیار بالاست.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشات ارائه شده، درآمد خانواده ها به طور میانگین به ۴ تا ۵ میلیون تومان می رسد و خط فقر در حال حاضر ۲٫۵ میلیون تومان اعلام شده است، بنابراین با در نظر گرفتن درآمد خانواده ها بدون تورم، می توان برآورد کرد که هر خانواده به ۲۵ سال زمان نیاز دارد تا بتواند واحد مورد نظر خود را خریداری نماید.

وی ادامه داد: در تهران پدیده ای وجود دارد به نام بد مسکنی. وی در این خصوص گفت: با توجه به آن که شرایط زندگی در تهران به شدت دشوار شده است بسیاری از خانواده ها در حال مهاجرت معکوس هستند و از تهران به شهر های کوچک مهاجرت می کنند بلکه بتوانند هزینه ها را به نوعی دوام بیاورند و از این جهت خود را تأمین نمایند. خادم المله تصریح کرد: مشاهده می شود که سرپرست خانواده ها برای کسب درآمد در تهران زندگی می کند اما اعضای خانواده به شهرستان می روند تا از این طریق هزینه خرج زندگی کمتر شود.

به گفته این کارشناس اقتصاد، واکنش بازار مسکن به جهش و رشد قیمت ها خنثی است. وی ادامه داد: آن ها که به عنوان متقاضی مصرفی مسکن شناخته می شوند در حال حاضر به شدت توان خرید خود را از دست داده اند که این امر عرصه را بر متقاضیان تنگ نموده است.

وی افزود: به واسطه این امر، مهاجرت معکوس رقم می خورد، حاشیه نشینی زیاد می شود و حجم معاملات به میزان زیادی ریزش و افت را تجربه می کند.

ایشان در ادامه به پیش بینی قیمت مسکن پرداختند و این طور گفتند: اقتصاد ایران تحت تأثیر فاکتور های عدیدی است که از جمله آن ها می توان تحریم ها را نام برد. وی ادامه داد: چنانچه شرایط دشوارتر از حال حاضر شود آن گاه مشاهده خواهیم کرد که قیمت اسمی مسکن زیاد می شود با این حال به ازای رشد قیمت مسکن، حجم معاملات بر ریل نزول قرار می گیرد و دچار ریزش می شود. وی ادامه داد: ممکن است در نتیجه این امر، حجم معاملات حتی از آنچه اکنون هست هم کمتر شود. وی گفت: از آن جا که قیمت مسکن تابع عرضه و تقاضاست، احتمال رشد قیمت در سال آینده دور از ذهن خواهد بود.

  • منبع خبر : افکار نیوز