پیش‌بینی‌های بازار مسکن

شاید یکی از عمده مسائلی که امروزه فکر شما را به خود مشغول کرده است وضعیت مسکن باشد. بدون شک افزایش ناگهانی قیمت مسکن برای هیچ‌کس خوشایند نبوده و نخواهد بود اما به راستی که این عدم ثبات تا به کی ادامه خواهد داشت؟ همانطور که از بالا و پایین‌های بازار مشخص است، قیمت مسکن روز به روز افزایش بی‌رویه خواهد داشت، اما آیا این افزایش جایی کنترل خواهد شد و یا همینطور به صورت بی‌رویه افزایش پیدا می‌کند؟

در این میان، حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با یک شبکه خبرگزاری اینگونه بیان داشته است که افزایش قیمت مسکن ناشی از افزایش قیمت ارز است و با کاهش قیمت ارز به طور قطع قیمت مسکن نیز افزایش خواهد یافت. وی همچنین اضافه کرد که در سال گذشته عوامل متعددی سبب افزایش قیمت مسکن در شهرهای مختلف ایران شده اند. این افزایش قیمت اگرچه ناشی از افزایش قیمت در بازارهای داخلی نیز بوده است اما چنان می‌نماید که انگار دیواری کوتاه‌تر از قیمت ارز نیست.

پیش‌بین‌های بازار مسکن 3

بازار مسکن از دیدگاه کارشناسان

عقبایی در ادامه این چنین گفت: قیمت مسکن تا دی ماه به این صورت در حال افزایش نبود اما در بهمن ماه به صورت ناگهانی جهش داشت به طوریکه این جهش نامتعارف بازار مسکن را زیر و رو کرد. آغاز این جهش بزرگ را شاید بتوان از تیرماه دانست اما اوج آن بدون شک در بهمن ماه بوده است. وی افزود که این افزایش قیمت باعث شد که معاملات ملکی در پایتخت حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کنند که این میزان نسبت به سال گذشته رقم بسیار زیادی است. در ماه‌های بعد به طور قطع این ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد تا جائیکه بازار به یک سکون نسبی برسد.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که این معاملات نسبت به سال‌های گذشته نیز کاهش بسیار زیادی داشته‌اند. با بررسی‌های ارقام و اعداد، اینگونه به نظر می‌رسد که نسبت به مرداد ماه سال گذشته معاملات ملکی در کلان شهرهای ایران حدود ۳۶ درصد کاهش در مرداد ماه، ۴۵ درصد کاهش در شهریور ماه و ۴۰ درصد در مهرماه سال گذشته رسیده است.

عقبایی همچنین اشاره کرد که قیمت مسکن در یک سال گذشته به حدی ناپایدار بوده است که به نظر می‌رسد هیچ‌گاه به یک ثبات نسبی نخواهد رسید، عقبایی در این‌باره اینگونه بیان داشت که: طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۸۳٫۳ درصد افزایش داشته است که حتی در برخی نقاط که دور از دسترس بازرسان بوده‌اند این میزان به ۱۰۰ درصد نیز رسیده است. به طور میانگین قیمت هر متر مربع زمین در تهران که در سال گذشته چیزی حدود ۴ میلیون تومان بوده است امروزه به ۸ میلیون تومان رسیده است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در تهران همچنین اینگونه بیان داشت که این افزایش قیمت مسکن ناگهانی منجر شده است که بازار مسکن دچار رکود شود. اینکه در خرید و فروش یک توقف ناگهانی به وجود آمده است در نهایت باعث شد تا بازار مسکن راکد شود.

وی در ادامه اینگونه بیان داشت که اگرچه اغلب مسئولین گناه افزایش قیمت را گردن افزایش ارز انداخته‌اند اما این افزایش قیمت به طورکلی ناشی از افزایش قیمت مصالح نیز هست. وی همچنین گفت که افزایش عوارض شهرداری، افزایش قیمت زمین و … از جمله مواردی هستند که به افزایش قیمت مسکن منجر شده‌اند. اما این نکته نیز قابل تامل است که افزایش قیمت ارز بیشترین تاثیر را بر بازار کنونی و به ویژه افزایش قیمت مسکن داشته است.

پیش‌بین‌های بازار مسکن 2

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸

عقبایی این چنین گفت که اگر در طی روزهای آتی قیمت ارز رو به کاهش داشته باشد بدون شک قیمت مسکن نیز کاهش پیدا می‌کند و این امر در بازار اثرگذار خواهد بود. اما همچنین اگر نرخ دلار رو به افزایش باشد نه تنها مسکن بلکه تمامی موارد دچار افزایش قیمت خواهند شد. وی گفت که اگر نرخ دلار در همین اعداد و کمتر باشد به طور قطع قیمت مسکن در بازار چیزی حدود ۲۵ الی ۳۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

نایب رئیس اینگونه می گوید که بازار مسکن نسبت به سایرین از یک مقاومت نسبی برخوردار است وگرنه با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، افزایش قیمت باید چیزی بسیار بیشتر از این عددها باشد. شاید دلیل دیگر نیز این است که افزایش قیمت در مسکن دیرتر از سایر موارد نشان داده می‌شود و به همین دلیل است که کاهش قیمت نیز به وضوح مشاهده نخواهد شد و پی از چندین ماه هویدا می‌شود. در صورتیکه قیمت ارز مجدداً افزایش پیدا نکند به طور قطع اینگونه پیش‌بینی می‌شود که قیمت مسکن در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۸ کاهش پیدا خواهد کرد. امید است که با عملکرد به‌جا و مناسب مسئولین این امر به زودی محقق شود.