پیش‌بینی قیمت مسکن

تاکنون شاید از پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ بسیار شنیده باشید اما همیشه این پیش‌بینی‌ها دقیق و درست نبوده‌اند و شاید در این مورد نیز به سرانجام درستی نرسند. با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت ارز و همچنین قیمت طلا در بازار به طور قطع اینگونه نیست که قیمت مسکن روبه کاهش باشد. این کاهش اما به طور قطع ناشی از کاهش قیمت ارز نیست و بیشتر به دلیل سکون و راکد شدن بازار خواهد بود.

پیش‌بینی از آینده نامعلوم قیمت مسکن 2

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده

از آغاز سال ۱۳۹۷ تاکنون قیمت مسکن حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. جالب است بدانید که این افزایش قیمت مختص به ماه‌های اولیه نیست بلکه تغییرات عمده از مرداد ماه آغاز شده است و بهمن امسال قیمت‌ها دچار یک طوفان و تغییر غیرمتعارف بوده‌اند که باعث شده تا این قیمت‌ها بیشتر دستخوش تغییرات شوند و این نیز ناشی از جوی بوده که بر بازار حاکم بوده است. اینگونه که جو بازار نشان می‌دهد، به طور قطع قیمت‌ها در سال ۱۳۹۸ کاهش پیدا نخواهند کرد و به ویژه این امکان وجود دارد که افزایش پیدا کند.

به طورکل تمامی تغییراتی که از اول سال ۹۷ تا به کنون انجام گرفته است نشان می‌دهند که قیمت مسکن به یک ثبات نسبی نخواهد رسید بلکه به صورت مداوم افزایش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت مسکن رو به کاهش خواهد رفت چراکه در نهایت این گرانی‌ها دیگر کسی توانایی خرید نخواهد داشت و بازار راکد خواهد شد.

قیمت مسکن

اینطور که از ظواهر امر پیدا است، قیمت مسکن به صورت روزانه در حال افزایش است. چنانچه اینطور به نظر می‌رسد که قیمت مسکن باید پس از یک دوره اقتصادی نابهنجار با سرعتی کمتر تغییر داشته باشد. کما اینکه مسکن از جمله مواردی است که دچار تغییرات نسبی می‌شود و این بدین معناست که با سرعتی بسیار کم تغییر خواهد کرد. اما اینطور پیدا است که مسکن نیز مانند سایر موارد حتی مشابه به مواد غذایی و … در حال تغییر است.

قیمت هر متر مسکن در تهران از اول سال ۹۷ تا به کنون حدود دو برابر شده است به طور کل اینگونه نشان می‌دهد که دچار ۸۳٫۳ درصد تغییر قیمت بوده است که این میزان در برخی از نقاط به ۱۰۰ درصد نیز رسیده است.

نوسانات ارز، به کاهش قیمت امیدوار باشیم یا نه؟

با توجه به اینکه اینگونه به نظر می‌رسد که قیمت ارز در سال ۹۸ کاهش خواهد یافت و همچنین نقدینگی نیز افزایش پیدا می‌کند، بازار مسکن در اوایل سال ۹۸ باید به یک ثبات نسبی برسد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که با توجه به اینکه اینگونه انتظار می‌رفت که قیمت مسکن در سال ۹۷ نیز کاهش پیدا کند اما این امر تحقق نیافت و قیمت مسکن روز به روز بیشتر شد.

این امر طبیعی است که با افزایش قیمت طلا و ارز آن‌ هم به صورت روزانه برخی از این هزینه‌ها و سرمایه‌ها به بخش مسکن سرازیر شود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که به زودی این بخش نیز دچار یک ثبات نسبی شود.

برخی از افراد بر این باورند که نوسانات بازار طبیعی است و همچنین اینکه قیمت طلا و سکه به به تبعات این دو مسکن نیز در حال افزایش است باعث شده تا مسئله افزایش قیمت مسکن نیز به صورت یک مسئله تخصصی و یک بحران نشان داده شود.

پیش‌بینی از آینده نامعلوم قیمت مسکن 3

آیا امکان رونق مجدد بازار هست؟

با اینکه قیمت‌ها رو به افزایش بوده و هست، اما ثبات نسبی ای که در بازار در شهریور ماه ایجاد شد باعث شد تا در نهایت همگان تصور کنند که این بازار به یک ثبات نسبی رسیده است. اما با شروع فصل پاییز و به صورت ناگهانی قیمت مسکن دوباره افزایش پیدا کرد و به ویژه در بهمن ماه به اوج خود رسید. همانطور که از شرایط پیداست، هیچ چیز را نمی‌توان به طور قطع پیش‌بینی کرد و ممکن است زمانیکه حرف از کاهش قیمت باشد، قیمت‌ها افزایش یابد و زمانی که سخن صد درصد از افزایش است قیمت‌ها کاهش پیدا کنند اما به طورکل، هم اکنون پیش‌بینی قیمت بازار مسکن به این سمت و سو می‌رود که بازار در ۶ ماه آینده مجدداً رونق پیدا کند و این رونق اقتصادی تا نیمه سال ۹۸ ادامه خواهد داشت.

آیا امکان کاهش قیمت‌ها نیز وجود دارد؟

چیزی که واضح و مبرهن است، این است که قیمت‌ها کاهش پیدا نمی‌کنند چرا که بازار ارز به یک ثبات نسبی نرسیده است. این احتمال بسیار غیرواقعی و دور از منطق است اما رشد قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و این امری است که به نوبه خود متفاوت با کاهش قیمت است. امید است که با مدیریت مناسب، روبه آینده‌ای درخشان داشته باشیم.