پیش‌بینی قیمت مسکن 

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ با توجه به پارامترهای مختلفی انجام می‌شود. سیگنال‌هایی که این روزها از قیمت مسکن در سال آینده دریافت می‌شود، مبین این امر است که کشش افزایش قیمت‌ها برای سال ۱۳۹۸ به طورکلی در سال قبل آن یعنی سال ۱۳۹۷ انجام شده است. این شواهد به طورکلی ثبات قیمت را برای بازار مسکن در سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

گروه املاک ملکانا در سال‌های اخیر با ارائه خدمات ویژه همواره سعی کرده است متفاوت با سایر مشاورین املاک، ابزار و روش‌هایی خاص را برای شما جهت آگاهی از قیمت‌های نسبی مسکن و املاک ارائه کند. در پایان مطلب امروز نیز، ابزاری به شما معرفی می‌شود که به شما کمک می‌کند با توجه به شیب قیمت‌ها و پیش‌بینی‌های بازار، قیمت مسکن و ملک مورد نظر را مشخص کنید.

عوامل مختلف و تاثیرگذار در پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ در این قسمت از مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر کدام از این عوامل به فراخور گستردگی و قدرت عملیاتی در بازار مسکن می‌توانند در تعیین قیمت مسکن در سال‌های آتی تاثیرگذار باشند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 98 2 1

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸

در سال ۱۳۹۷ با توجه به شوک ارزی عجیب و بزرگ به بازار، تمامی حوزه‌ها از جمله مسکن را تحت تاثیر خود قرار داد. در نتیجه این فعل و انفعالات، بازار مسکن افزایش قیمت ناشی از رکود سال‌های اخیر را که به دلایل مختلف نشان نداده بود، در بازار با افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن نرخ ارز آزاد کرد. در نتیجه چنین شوک شدید و وحشتناکی، بازار مسکن افزایش قیمت ۸۰ تا ۹۰ درصدی را تجربه کرد. در این شرایط کار به جایی رسیده است که در شهر تهران، میانگین کل شهر از نظر قیمت هر متر زمین، ۱۰ میلیون تومان است.

اما با توجه به سیاست‌های دولت و همچنین سایر عوامل تاثیرگذار از جمله رکود تورمی و اشباع قیمتی، نمی‌توان افزایش قیمت قابل توجهی را در سال‌های آتی برای بازار مسکن متصور بود. مهم‌ترین پارامترهای پیش‌بینی قیمت مسکن همراه با تاثیرات آن‌ها در ذیل مطلب آمده است.

وضعیت عرضه و فروش واحدهای مسکونی: یکی از عوامل اصلی در پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آتی، شرایط و وضعیت عرضه و فروش واحدهای مسکونی است. در سال ۹۷ به دلیل تحویل و تکمیل تعداد زیادی از پروژه‌های مسکن مهر و همچنین افزایش شدید نرخ مسکن موجب شد تا عرضه واحدهای مسکونی برای فروش و معامله به شدت کاهش یابد. از طرفی ساخت و سازها نیز با افزایش قیمت مصالح بسیار کمتر شده و به دلیل عدم ثبات در قیمت مصالح، یک ریسک محسوب می‌شود.

در سال ۹۸ اما پیش‌بینی می‌شود دولت برای جلوگیری از ورود بازار مسکن به شرایط رکود تورمی مشابه سال های ۹۶ و ۹۵ یا ماقبل آن، تسهیلات خاصی برای انبوه‌سازان و یا نوسازان در نظر بگیرد. همچنین به دلیل کاهش شدید معاملات هیجانی در بازار، آن دسته از مالکانی که صرفاً به دلیل سود بیشتر و افزایش مبلغ ملک مسکونی خود را نگه داشته‌اند، ممکن است مجبور به ارائه آن برای فروش و تبدیل به نقدینگی در بازار مسکن شوند.

کشش بازار مسکن: سال ۹۷ را در واقع می‌توان سال آزاد شدن تمامی نوسانات رکودی سال‌های اخیر در بازار مسکن نامید. به طور واضح‌تر اگر بخواهیم بگوییم، افزایش قیمت ۹۰ درصدی مسکن در این سال، جای هیچ افزایش قیمتی را در سال‌های آینده دست کم تا یکسال باقی نگذاشته است. در موضوع پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸، احتمالا اشباع قیمتی و ماکزیمم کشش افزایشی قیمت مسکن یکی از اصلی‌ترین عوامل ثبات خواهد بود.

کاهش احتمالی نرخ ارز: سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در ماه‌های پایانی سال، نشان می‌دهد که عزمی برای کاهش قیمت ارز از سوی بانک مرکزی وجود دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل در پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸، کاهش احتمالی نرخ ارز است. در چنین شرایطی سطح واحدهای مسکونی عرضه شده برای فروش به شدت بالا می‌رود و به طبع آن، بازار مسکن به دلیل افزایش هیجانی سطح تقاضاها و کاهش متقاضیان خرید به دلیل صبر برای کاهش هرچه بیشتر قیمت‌ها؛ با افت قابل توجه قیمتی رو به رو خواهد شد.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 98 1 1

ابزار گروه ملکانا برای تعیین قیمت ملک مسکونی در تهران

گروه املاک ملکانا به منظور راحتی شما در تعیین و پیش‌بینی قیمت مسکن مناطق مختلف تهران در مقاطع مختلف سال، اقدام به راه‌اندازی سامانه هوشمند و آنلاین کرده است. در این سامانه شما می‌توانید با دادن اطلاعات کلی ملک مورد نظر از محدوده قیمتی واقعی آن آگاه شوید. ضمن این که باید بدانید که این ابزار به طور هوشمند و با تغییر نرخ قیمت‌های به طور محدوده‌ای با بازار آپدیت شده و در هر زمان قیمت‌های دقیقی به شما می‌دهد.