نکات خرید مسکن

خرید مسکن یکی از نیازهای ضروری و مهم در زندگی هر شخصی می‌باشد. از اینرو برای خرید مسکن باید آشنایی لازم  و کافی را با وضعیت بازار مسکن داشته باشید. همانطور که می‌دانید خرید مسکن یکی از معاملات با ارزش و مهم به شمار می‌آید از آنجا که قیمت مسکن همواره ثابت یا رو به افزایش بوده است از اینرو خرید مسکن بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

آشنایی با خرید مسکن و نکات کلیدی آن 1

بهترین موقع برای خرید مسکن

امروزه یکی از دغدغه‌هایی که برای خیلی از خریداران مسکن ممکن است به وجود بیاید این است که چه زمانی اقدام به خرید خانه نمایند تا توانسته باشند بهترین خرید را انجام داده باشند. لازم به ذکر است که با توجه به افزایش قیمت ناگهانی مسکن در سال اخیر که در آذر ماه سال جاری نسبت به سال گذشته از یک رشد ۹۲ درصدی برخوردار بوده است و در دی ماه امسال از یک روند کاهشی برخوردار شد، همچنین تعداد معاملات انجام شده در زمینه خرید و فروش مسکن به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است، به طوریکه تعداد معاملات انجام شده در کلانشهر تهران در آذر ماه امسال از ۶۲ درصد کاهش برخوردار بوده است.

با توجه به این عوامل و به نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان بهترین زمان برای خرید مسکن در ماه‌های اخیر پایان سال جاری می‌باشد. در حالت کلی ماه‌های اول سال بهترین زمان برای خرید مسکن می‌باشد. در این ماه‌ها قیمت مسکن معمولاً ثابت می‌ماند و دچار تغییرات زیادی نمی‌شود. بنابراین با خیالی آسوده و راحت در این ماه‌ها می‌توانید اقدام به خرید مسکن نمایید.

نگاهی اجمالی به بازار خرید مسکن

بهتر است بدانید که طبق پیش‌بینی کارشناسان و متخصصان بازار مسکن و بررسی آمار مربوط به  خرید مسکن و همچنین شرایط اقتصادی حاکم بر کشورمان ایران قیمت مسکن در ماه‌های اول سال از یک شیب صعودی بسیار چشمگیری برخوردار بوده است اما با گذشت زمان و کاهش تعداد معاملات انجام شده در طول سال اخیر نسبت به سال گذشته انتظار می‌رود که قیمت مسکن از یک شیب ثابت در ماه‌‌های پایانی سال و حتی ماه‌های ابتدایی سال جدید برخوردار شود. که بنا به این وضعیت احتمالاً تعداد معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن افزایش پیدا می‌کند.

بررسی تقاضای خرید مسکن

طبق آمارها و اطلاعات مربوط به بازار مسکن در سال اخیر دیگر شاهد افزایش قیمت در ماه‌های اخیر و پایانی سال نخواهید بود زیرا کاهش تعداد معاملات انجام شده در زمینه مسکن و همچنین کاهش قدرت خرید مردم  باعث شده است که از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن به نوعی جلوگیری شود و از شیب صعودی آن جلوگیری کند و به نوعی دارای یک شیب ثابت شود. در این شرایط و در صورت ثابت ماندن بازار ارز، طلا و بورس فروشندگان اقدام به فروش واحدهای مسکونی خود خواهند کرد و یک فرصت بسیار مناسب برای خرید مسکن به شمار می‌آید. در این شرایط و وضعیت ثبات بازار خریداران مسکن اقدام به خرید مسکن خواهند کرد. که در حالت کلی انتظار افزایش تعداد معاملات در زمینه خرید و فروش مسکن را خواهیم داشت که این به دلیل این است که شاهد افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود.

آشنایی با خرید مسکن و نکات کلیدی آن 2

نکات کاربردی در خرید مسکن

در هنگام خرید مسکن بهتر است به یکسری نکات کلیدی و اصلی توجه ویژه‌ایی را داشته باشید، بهتر است خانه‌ایی را که برای خرید انتخاب می‌کنید با دقت از لحاظ تاسیسات، لوله‌کشی آب و گاز، سیستم‌های هشداردهنده خطر و اطفاء حریق، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، عایق‌بندی حرارتی، صوتی و رطوبتی مورد بررسی قرار دهید. همچنین به نوع منطقه‌ایی که واحدهای مسکونی در آن واقع شده‌اند و نزدیکی آن به ایستگاه‌های اتوبوس، ترو و همچنین نزدیکی به امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی باید به دقت بررسی شود تا باخرید مسکن به آن آرامش لازم برای زندگی خود دست پیدا کنید. همچنین قبل از خرید مسکن بهتر است امنیت محله را با دقت خاصی مورد بررسی قرار دهید.

همچنین باید وضعیت ایمنی و استحکام  ساختمان را از نظر قرارگیری بر روی گسل زلزله به خوبی بررسی کنید. بهتر است در هنگام خرید مسکن در صورتیکه قصد خرید آپارتمان را دارید به شرایط عمومی خانه، موقعیت انباری، پارکینگ، وضعیت معماری، تعداد کل طبقات آپارتمان، تعداد واحدهای هر طبقه، ساکنین ساختمان و از همه مهم‌تر جدا بودن کنتورهای آب و برق و گاز به خوبی توجه کنید. همچنین در هنگام خرید مسکن توجه کنید که آپارتمان یا خانه مورد نظر در کنار مکان‌های پر سر و صدا و شلوغ نباشد.

در هنگام خرید مسکن نیز باید به نکات حقوقی توجه لازم را داشته باشید برای مثال بهتر است برای خرید از طریق دفاتر مشاور املاک معتبر و با تجربه اقدام نمایید تا آن‌ها شما را به بهترین نحو ممکن راهنمایی کنند. همچنین باید تمام تبصره‌ها و بندهای موجود در مبایعه‌نامه را به خوبی مطالعه کنید و سپس اقدام با امضای آن نمایید تا در خرید دچار مشکل نشوید. لازم به ذکر است که در هنگام خرید باید وضعیت سند و شخص فروشنده را به خوبی بررسی و تایید کنید تا بتوانید یک قرار داد کامل و جامع را به خوبی تنظیم کنید.