رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور عنوان کرد: برندگان اصلی ساخت و ساز مسکن مهندسان هستند و سود حاصل از تولید مسکن در اختیار مهندسان قرار می گیرد. وی افزود: طی ۱۵ سال اخیر، کمترین میزان ساخت و ساز مسکن را در دو سال ۹۵ و ۹۶ شاهد بوده ایم.

فرج الله رجبی با اشاره به این که در بازه ای ۱۵ ساله، کمترین میزان تولید مسکن در دو سال ۹۵ و ۹۶ اتفاق افتاده است عنوان کرد: در بازه ای دو ساله از ۹۴ تا ۹۶ شاهد ساخت ۴۰۰ هزار مسکن بوده ایم که حاکی از کسری ۲ میلیون واحد مسکونی است و بحرانی بودن شرایط را به خوبی نشان می دهد.

به گفته رجبی، آن چه می تواند چنین کمبودی را جبران کند و نقطه پایانی بر کسری واحد مسکونی باشد، مشارکت های همگانی و اقدام ملی است. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: یک اقدام ملی لازم است تا مشکلاتی که در حوزه مسکن، خودرو و سکه قد علم کرده اند مهار شوند و راه را برای بهتر شدن شرایط باز نمایند.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: تنها درصورتی می توانیم امیدوار به بهبود شرایط اشتغال در کشور باشیم که ساخت و ساز روند رو به صعودی را تجربه کند و تولید واحد های مسکونی با رونق همراه گردد.

این مقام مسئول با اشاره به این که از سال ۹۴ تا ۹۶، میزان ساخت واحد های مسکونی به شدت کم بوده است افزود: بر اساس آمار های ارائه شده میزان ساخت مسکن در این بازه زمانی تنها ۴۰۰ هزار مسکن بوده است که بحرانی بودن شرایط و کم کاری در این زمینه را به خوبی هویدا می سازد. وی ادامه داد: در شرایطی این چنین ساخت و ساز از نظر دور می ماند که نیاز به دو میلیون واحد مسکونی در کشور کاملا مشهود است و به چشم می خورد. رجبی اظهار داشت: بیشترین میزان ساخت و ساز مسکن ناشی از تلاش های بخش خصوصی و تسهیلاتی است که در راستای اجرای این امر پرداخت می شود. ایشان در ادامه به قابلیت ها و پتانسیل های مهندسان اشاره کرد و افزود: لازم است در راستای ساخت و ساز مسکن لازم است از توانمندی ها و قابلیت های مهندسان نهایت بهره وری به عمل آید.

رجبی نام HSE را به میان کشید و اظهار داشت: بایستی این درسِ بزرگ را در کانون توجه قرار داد و با جدیت آن را دنبال کرد تا بتوان به عنوان شاخص فرهنگ به آن اتکا کرد و به عنوان فرهنگ آن را مدنظر قرار داد. به گفته این مقام مسئول، میزان بودجه اختصاص داده شده در لایحه بودجه سال ۹۸ برای ساخت و ساز مسکن ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است که با کم کردن ۲۰ درصد حقوق کارمندان دولت، ۳۱۰ هزار میلیارد تومان برای این بخش باقی می ماند.

۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل واحد های مسکن مهر

وی این طور مسئله را مطرح کرد: مشاهده این رقم کافی است تا متوجه شویم میزان بودجه در دسترس به چه اندازه محدود است. فرج الله رجبی در ادامه تصریح کرد: در لایحه بودجه سال ۹۸، وزارت راه و شهرسازی می تواند از محل زمین و اراضی شرکت مادرتخصصی شرکت عمران شهر های جدید، تا سقف ۱۵۰۰ میلیارد تومان، بودجه را برای تکمیل واحد های مسکونی مهر تأمین نماید. لازم به توضیح است که اعتباری به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان نیز در راستای اجرای برنامه های این وزارت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مهندسان برنده نخست ساخت و ساز مسکن

وی به ضرورت صندوق مشترک در نظام مهندسی اشاره کرد و تصریح نمود: باید به فعالسازی صندوق مشترک مبادرت ورزیم. به گفته این مقام مسئول، مهندسان لازم است امکانات و قابلیت هایشان را در کنار هم بگذارند تا بتوانند به صورت مشارکتی در راستای ساخت و ساز و تولید مسکن گام بردارند. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در حوزه تولید مسکن و ساخت و ساز واحد های مسکونی نباید به بودجه دولت چشم دوخت و تصریح کرد: مهندسان باید در نقشِ بازوی ساخت و ساز های مسکن و دولت در این راستا به ایفای نقش بپردازند چرا که پیرو ساخت و ساز هایی که انجام می شود این مهندسان هستند که در وهله اول به سود می رسند. وی افزود: آمار ها نشان می دهد سهم مهندسان در بازار ساخت و ساز تنها ۶ درصد است و تنها ۶ درصد از مهندسان در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

این مقام مسئول اظهار داشت: زمانی که بازار مسکن در رونق قرار دارد شاهد فعال شدن ۵۰۰ هزار شغل خواهیم بود.

  • منبع خبر : فارس نیوز