نکات خرید آپارتمان

شاید امروزه و با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، خرید مسکن کار درستی نباشد اما گاهی اوقات نیز مواردی پیش می‌آید که ممکن است اضطراری شرایط خرید یک آپارتمان ایجاد شود. در این صورت بهتر است که با نکات خرید آپارتمان به طور کل آشنا باشید. با توجه به شرایط کنونی و تغییراتی که در وضعیت مسکن رخ داده است، به طور قطع انتخاب یک آپارتمان خوب و قیمت مناسب کار سختی به نظر می‌آید. دقت داشته باشید که در هنگام خرید آپارتمان به نکات زیر توجه کنید.

خرید آپارتمان 2

قیمت آپارتمان

به طور قطع اولین نکته‌ای که در خرید آپارتمان برای شما مهم است قیمت آن است. از آنجائیکه برای خرید آپارتمان شما به طور متوسط پول بسیار زیادی را خرج می‌کنید، بنابراین بهتر است تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. در خرید یک آپارتمان تنها پولی که خرج می‌کنید پول خرید آپارتمان نیست بلکه باید هزینه‌های جانبی مانند هزینه انتقال سند، هزینه‌های دفاتر اسناد و همچنین کمیسیون املاک را نیز پرداخت کنید و در کنار این هزینه‌ها خرج‌های دیگری را نیز در نظر بگیرید.

قبل از امضاء و خرید آپارتمان

نکات بسیار زیادی در خرید یک آپارتمان مهم هستند اما دقت داشته باشید که شاید شما از تمامی تبصره‌ها و قوانین سردر نیاورید. در این صورت بهتر است که قبل از عقد هرگونه قراردادی با یک وکیل مشورت کنید و تبصره‌ها و ماده‌های خرید آپارتمان را بخوانید. ممکن است که نکاتی در قرارداد ذکر شده باشند که با قوانین و قواعدی که شما مد نظر دارید مخالف باشد. در این حال بهتر است که برای تغییر این قوانین با یک وکیل مشورت کنید.

بررسی آپارتمان

نکته‌ی سوم در خرید آپارتمان این است که ببینید چه سازه‌ای در ساخت آپارتمان به کار برده شده. شاید مقاوم‌سازی آپارتمان آخرین نکته‌ای باشد که به ذهن شما می‌رسد، اما مهم‌ترین نکته در واقع همین اصل است. چراکه زمانیکه شما یک آپارتمان را خریداری می‌کنید در واقع این آپارتمان دیگر جزء املاک شما محسوب می‌شود و شما یحتمل بیشتر سرمایه‌ای که در طول زندگی جمع‌آوری کرده‌اید را خرج خرید این آپارتمان خواهید کرد. معمولاً آپارتمان‌هایی را انتخاب کنید که تعداد واحدهای متعادل دارند چراکه واحدهای کم به طور معمول به خوبی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند و همچنین اگر بیش از حد واحد داشته باشد به نظر شلوغ خواهد رسید.

علاوه بر این تعداد واحدهای هر طبقه را نیز مدنظر قرار دهید. معمولاً اگر طبقه دارای تعداد زیادی واحدهای مختلف باشد باعث عدم آسایش شما خواهد شد و هر چه تعداد واحدهای هر طبقه کمتر باشد آرامش و سکوت بیشتری را در اختیار خواهید داشت.

نکته‌ی دیگری که در خرید آپارتمان باید به آن دقت کنید سیستم گرمایش و سرمایش است. باید دقت داشته باشید که این سیستم‌ها به خوبی و متناسب با آپارتمان مدنظر شما تعبیه شده باشند. بهتر است که هرگونه سوالی در این مورد دارید پیش از خرید بپرسید. همچنین بررسی سازه‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر حوادث طبیعی نیز همان‌گونه که ذکر شد جزء نکات مهم است.

نمای آپارتمان

نکته‌ی بعدی که در خرید آپارتمان باید به آن دقت کنید نمای آپارتمان است. معمولاً نمای آپارتمان هم در قیمت آن تاثیر دارد و هم در زیبایی و چشمگیری آن. اگر به دنبال یک آپارتمان نوساز و شیک هستید به طور قطع نمای آن نیز برای شما مهم است.

خرید آپارتمان 1

راهروها و ورودی‌های آپارتمان

اینکه آپارتمان شما چند طبقه و چند واحد است، اثر مستقیم روی تعداد درب‌های ورودی و همچنین راهروها نیز خواهد داشت. معمولاً آپارتمان‌های بزرگ، راهروهای بزرگتری نیز دارند و به همین دلیل قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. همچنین بهتر است که آپارتمانی را انتخاب کنید که پله‌های اضطراری و مطمئن داشته باشد.

همچنین یکی دیگر از نکات انتخاب آپارتمان این است که آپارتمانی که مدنظر شماست چند پارکینگ دارد. این امر به ویژه برای افرادی که می‌خواهند در یک آپارتمان چندین واحده زندگی کنند بسیار مهم است. اگر محله‌ای که شما انتخاب کرده‌اید شلوغ است باید این نکته را نیز بررسی کنید که آیا آپارتمان مدنظر شما ضد صداست یا خیر. در غیر این صورت به طور حتم دچار مشکل خواهید شد.

به عنوان نکات جانبی می‌توان به تناسب و معماری خانه اشاره کرد. اگر خانه شما بزرگ‌تر از حد معمول است بهتر است که تناسب بخش‌های مختلف آن را درنظر بگیرید اما اگر میخواهید آپارتمانی کوچک را انتخاب کنید بهتر است که به معماری آن دقت کنید چراکه معماری خانه‌های کوچک به مراتب سخت‌تر از خانه‌های بزرگ است.

در نهایت …

به عنوان آخرین نکته شاید خرید و فروش آپارتمان در شرایط کنونی کار عاقلانه‌ای نباشد اما بهتر است که اگر قصد خرید دارید نکات بالا را رعایت کنید.