دعاوی ملکی

دعاوی ملکی امروزه حجم بسیار زیادی از شکایت را به خود اختصاص داده است. بهتر است بدانید که دعاوی ملکی بین فروشنده ملک و خریدار مطرح  و بیان می‌شود. لازم به ذکر است برای اینکه بهترین نتیجه ممکن را در این زمینه به دست آورید باید از یک وکیل ملکی مجرب و کارآزموده راهنمایی و مشاوره لازم را بگیرید. همچنین این امر یکی از خدمات گروه املاک ملکانا به شمار می‌آید، این گروه با بهره‌گیری از حقوقدان‌های با تجربه و کارآزموده خود به تنظیم قراردادها در زمینه ملک و مسکن با استفاده از وکیل ملک به طور خاصی نظارت می‌کند.

همچنین با توجه به اینکه امروزه مشکلات زیادی در حوزه حقوقی خرید و فروش املاک پیش می‌آید، این گروه شما را به بهترین نحو و به صورت رایگان توسط وکیل‌های مجرب خود راهنمایی و مشاوره می‌دهد. همچنین شما می‌توانید تعدادی داور خبره و مجرب را از قبل برای ارجاع مشکلات حقوقی خود انتخاب کنید. از دیگر ویژگی‌های بارز و قابل توجه گروه املاک ملکانا این است که با استعلام از مراجع ذی‌صلاح شما را قبل از خرید با وضعیت حقوقی ملک و مشکلات احتمالی آن مطلع می‌سازد.

آشنایی با دعاوی ملکی 1

دعاوی ملکی مربوط به موجر و مستاجر

بهتر است بدانید که دعاوی ملکی مربوط به موجر و مستاجر سهم بسیار زیادی از دعاوی ملکی را به خود اختصاص داده است. همانطور که می‌دانید سالانه قراردادهای بی‌شماری در بین مستاجران و صاحب خانه‌ها  منعقد می‌شود و در این زمینه مشکلاتی در زمینه دعاوی ملکی به وجود می‌آید. این مشکلات دلایل زیادی را می‌تواند داشته باشد که یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن آن‌ها، ناآگاهی طرفین از قوانین مربوط به اجاره می‌باشد.

لازم به ذکر است که یکی از موارد مهم در دعاوی ملکی مربوط به موجر و مستاجر دعوای مطالبه مبلغ ودیعه می‌باشد. زیرا مستاجر در زمان اجاره مسکن مبلغی را به عنوان رهن به موجر پرداخت می‌کند. در بعضی از موارد ممکن است که موجر یک مقداری از این مبلغ را به دلیل خسارتی که مستاجر به خانه وارد کرده است از آن کم کند. همچنین احتمال دارد موجر به دلایل مختلفی از پرداخت ودیعه خودداری کند. در این صورت مستاجر از موجر می‌تواند شکایت کند.

همانطور که می‌دانید هر قرارداد خانه‌ای دارای یک مدت زمان مشخصی می‌باشد که مستاجر در طول این مدت باید پس از پایان این مدت باید خانه را به موجر تحویل دهد، در غیر اینصورت موجر می‌تواند از مستاجر شکایت کند و با استفاده از مراجع ذی‌صلاح و دریافت حکم جلب مستاجر را به ترک خانه مجبور کند.

دریافت خسارت تاخیر در باز پرداخت ودیعه

بهتر است بدانید که یکی از شکایات دعاوی ملکی مربوط به موجر و مستاجر که در بیشتر مواقع بین مستاجر و موجر به وجود می‌آید مربوط به دعوای دریافت خسارت به ازای تاخیر در بازپرداخت ودیعه می‌باشد. در این موارد موجر می‌تواند از مستاجر شکایت کند.

دعاوی ملکی مربوط به ایجاد مزاحمت

در بعضی موارد ممکن است که موجر در بیشتر مواقع برای مستاجر مزاحمت و مشکل ایجاد نماید. برای مثال ممکن است که موجر در بیشتر زمان‌ها به خانه مستاجر بدون اجازه برود و حتی در صورت تاخیر در پرداخت اجاره موجر باز حق ورود به خانه مستاجر را بدون اجازه ندارد. در این مواقع مستاجر می‌تواند با طرح یک اظهارنامه از موجر شکایت کند. لازم به ذکر است که اینگونه دعاوی با اسم‌های مختلفی در بین عموم شناخته شده است که بعضی از نام‌های آن عبارتند از تصرف عدوانی و دعوای ممانعت.

آشنایی با دعاوی ملکی 3

انواع دعاوی ملکی

بهتر است بدانید که دعاوی ملکی دارای دو نوع کیفری و حقوقی می‌باشد. لازم به ذکر است که دعاوی ثبتی نیز در حوزه دعاوی حقوقی محسوب می‌شود.

دعاوی کیفری ملکی توسط وکیل ملک و مسکن قابل پیگیری می‌باشد. بهتر است بدانید که شامل یکسری مواردی است که افراد در زمینه املاک به قصد کلاهبرداری و سودجویی اقدام به ارتکاب جرم می‌نمایند. همچنین دعاوی حقوقی ملک نیز توسط وکیل ملک قابل پیگیری می‌باشد. در این نوع دعاوی یکسری قوانین از قبل پیش‌بینی شده وجود دارد که دادگاه با توجه به این نوع قوانین اقدام به صدور رای می‌نمایند. دعاوی حقوقی ملکی که توسط وکیل ملک قابل پیگیری و اقامه دعوی است مشمول موارد زیادی می‌گردد. در این نوع دعاوی ملکی قوانین و مقررات پیش‌بینی شده وجود داشته و دادگاه با توجه به قوانین موجود نسبت به تصمیم‌گیری و صدور رای اقدام می‌نماید.

وظایف وکیل دعاوی ملکی

بهتر است بدانید که امروزه در کنار وکیل حقوقی وجود یک وکیل دعاوی ملکی ضروری و واجب است. همچنین وکیل باید به امور مربوط به ملک مشاع،  تقسيم منافع حاصل از درآمد فروش محصول زمين، ملك مشاع به طور خوبی بپردازد. همچنین وکیل به دعاوی دعوي مزاحمت و ممانعت از حق، تصرف عدواني، دعواي مالكيت ملک، دعواي خلع يد و دعوای تخليه يد، تقسيم و افزار ملک مشاع و سایر موارد مرتبط با ملک رسیدگی کند.