نکات خرید آپارتمان 

امروزه با توجه به اینکه قیمت مسکن به طور سرسام‌آوری در حال افزایش است شاید خرید آپارتمان کار عاقلانه‌ای نباشد. اما دقت داشته باشید که گاهی اوقات مجبورید در همچین شرایطی هم اقدام به خرید خانه کنید. در این صورت بهتر است که خرید خود را براساس معیارهای منطقی انجام دهید و همچنین پیش از خرید، تمامی جوانب را بسنجید. پیش‌بینی قیمت آپارتمان در سال ۹۸ اینگونه نشان می‌دهد که قیمت‌ها به طور متناوب افزایش خواهد یافت و با کاهش قدرت خرید کم کم رو به راکد شدن بازار پیش می‌رویم.

زمانیکه صحبت از خرید آپارتمان به ویژه در پایتخت به میان می‌آید باید بدانید که قیمت مسکن در تهران از سایر شهرها به مراتب بیشتر است. بهتر است که هنگام خرید آپارتمان به نکات زیر توجه کنید.

خرید آپارتمان در تهران 3

اهمیت منطقه در خرید آپارتمان

اولین نکته‌ای که هنگام خرید آپارتمان در تهران باید به آن توجه کنید این است که آپارتمان مدنظر شما در کدام منطقه واقع شده است. در واقع در تهران هر منطقه قیمت متفاوتی با منطقه دیگر دارد. مناطق تهران اینگونه دسته‌بندی می‌شوند که هرچه به منطقه ۱ نزدیک‌تر شوید به طور قطع قیمت مسکن نیز افزایش پیدا می‌کند. شاید تصور کنید که این تقسیم‌بندی نادرست است اما با مراجعه به چندین مشاور املاک خواهید دانست که قیمت بندی در واقع براساس منطقه انجام گرفته است.

محله

نکته‌ی دیگری که هنگام خرید آپارتمان در تهران باید به آن توجه کنید محله است. تهران شاید جزء معدود شهرهایی باشد که تفاوت بالا شهر و پایین شهر در آن به روشنی قابل دیدن است. معمولاً محله‌های بالا، قیمت بیشتری نیز دارند و اینگونه است که قیمت مسکن در آن‌ها با محله‌های دیگر به طورکل متفاوت است و اگر نظارتی هم نباشد قیمت‌های میلیاردی دارند. علاوه براین حتی در محله‌های متوسط و روبه پایین نیز بسته به شلوغی و یا خلوت بودن محیط روی قیمت تاثیرگذار است. معمولاً محله‌هایی که خلوت‌تر هستند قیمت بیشتری نیز دارند.

قدمت آپارتمان

در پایتخت، اغلب بافت قدیمی و فرسوده مربوط به پایین شهر است و قسمت‌های دیگر روز به روز در حال نوسازی و بازسازی هستند. اگر شما هم جزء آن دسته از کسانی هستید که به آپارتمان‌های نوساز علاقه‌مندید، باید بدانید که طبیعتاً باید مبلغ بیشتری را نیز پرداخت کنید. آپارتمان‌های نوساز اگر در منطقه‌های اول و به ویژه محله‌های بالا هم باشند طبیعتاً قیمت‌های کلانی خواهند داشت.

تعداد واحد

پر واضح است که هرچقدر تعداد واحدها کمتر باشد، قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. بهتر است که به دنبال آپارتمان‌های تک واحده باشید. اگر آپارتمانی را انتخاب می‌کنید که واحدهای زیادی دارد، بدون شک باید راهروهای شلوغ و پر سر و صدا را نیز تحمل کنید. اگرچه تعداد واحدها بسیار مهم هستند اما جالب است بدانید که امروزه در شهر تهران به دلیل جمعیت بسیار زیاد و همچنین کمبود خانه و مسکن، اغلب خانه‌های نوسازی که ساخته می‌شوند متراژ‌های پایینی دارند و همچنین تک واحده هستند.

متراژ

نکته‌ی دیگری که در انتخاب و خرید آپارتمان باید به آن دقت کنید متراژ خانه است. بهتر است که پیش از خرید آپارتمان متراژ آن را برای خود مشخص کنید. بدین ترتیب بسیاری از گزینه‌های شما حذف خواهند شد و همچنین این امر باعث می‌شود که قیمت آپارتمان نیز محدودتر شود. به طور قطع زمانیکه می‌خواهید یک آپارتمان چهل متری بخرید باید هزینه کمتری صرف کنید نسبت به زمانیکه می‌خواهید یک آپارتمان ۱۵۰ متری خریداری کنید. در شهر تهران شاید این نکته به روشنی قابل لمس باشد که یک متر هم باعث می‌شود که قیمت آپارتمان تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا ‌کند.

تعداد خانوار

شاید نکته‌ی آخر و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که زندگی در تهران و در آپارتمان‌های کوچک ممکن است که برای شما دشوار باشد. دقت داشته باشید که بهتر است پیش از خرید آپارتمان تعداد خانوار را مشخص کنید چراکه اگر شما یک خانواده پنج نفری هستید به طور قطع زندگی در یک آپارتمان چهل متری برای شما سخت و دشوار خواهد بود.

خرید آپارتمان در تهران 2

در نهایت …

شاید انتخاب و خرید آپارتمان آن هم در شهر تهران جزء سخت‌ترین کارها باشد. اما دقت داشته باشید که هرچقدر که شهر بزرگ است مشاورین املاک زیادی نیز وجود دارند و همین امر باعث شده است که گزینه‌های انتخابی تا حد بسیار زیادی گسترده شوند و به همین دلیل هم هست که در نهایت به طور قطع می‌توانید مسکن مورد نظر خود را پیدا کنید. امید است که با بهبود شرایط و کاهش قیمت‌ها با یک ثبات نسبی در بخش مسکن رو به رو شویم.